Irettesette andres barn?

Jorlin

Glad i forumet
VIP
Hadde et ufint besøk i dag. Barnet er 7 år og moren er voksen. Jenta sjokkerte oss! Tok seg en rundtur i huset mens vi hilste på mor i gangen (har aldri vært her før), testet den elektrisk tannbørsten, tok snacksen til våre barn (greit at hun smaker, men hun tok ALLE de salte pinnene på en gang å putta de i munnen), ommøblerte akvariumet vårt og kastet masse ting oppi det (!!!), bar en bøtte vann inn på lekerommet og sølte masse, og ja.. dette er bare noe av det som skjedde! Vi er i sjokk over adferden.. Mor gjorde lite eller ingenting, var et og annet nei nei og huff da, men til slutt klarte vi ikke dy oss mer og ba barnet få bena ned fra bordet, ikke hopp i sofaen, man går ikke å krever mat da det er servert middag nylig og så videre. Våre barn observerte med måpende munn.. Vi holdt ut en stund, men nok er nok! Noe var greit nok, men alt i alt ble det for mye for oss altså. Det var noen lange timer...

Så det jeg lurer på er ; hos dere, er det deres regler som gjelder?
Oooog; irettesetter dere andres barn, og hvor går da grensen?
 
Himmel! Der hadde jeg bedt henne oppføre seg, ellers kunne de dra. Hva slags mamma er det som ikke sier noe til sånn oppførsel??? Og at husets regler gjelder besøk også ville jeg ta som en selvfølge :)
 
Jeg sier fra når vi har besøk, at den som er på besøk må være med å rydde i lekene de har brukt, selv om foreldrene kanskje har begynt å kle på ungen. Er du med å roter, får du fader meg være med å rydde :p
 
Jeg tror jeg til tider kan være litt streng med andres unger når de er her på besøk, men når unger er gamle nok til å dra bort på besøk så forventer jeg at ungene oppfører seg. jeg har heller ingen problemer med å si fra selv om foreldre er til stede.
 
Hadde nok gitt beskjed lenge før det jeg. Jeg gir ikke ofte beskjed, men noen ganger når foreldrene ikke klarer det selv, så gir jeg beskjed. Har de et problem med det får de lære seg å gi beskjed selv.
 
Herregud, ja hos oss er der selvsagt våre regler som gjelder, og de er ganske basic. Så lenge moren var der tror jeg at jeg ville snakket til henne før barnet, barnet har jo opplagt fått lov til dette før, så er jo liksom ikke "hennes skyld"
 
Høres ut som fri oppdragelse... :p Jeg tror jeg hadde blitt rimelig streng dersom jeg hadde et slikt besøk og moren ikke reagerte på adferden. Hadde ikke jeg blitt det hadde mannen min det! Er det mulig...

Jeg irettesetter av og til mine niesen dersom vi er på besøk hos svigermor, som er deres bestemor, dersom moren ikke er der. Det er fordi jeg vet at bestemoren er litt redd for å si ifra iblant. Virker nesten som om hun er redd for å bli mislikt som bestemor ved å være "streng". Jeg føler at jeg må være den "slemme", men når bestefaren er der tar han seg av det. ;)

Og ja, i vårt hus er det våre regler som gjelder.

Jeg jobber i barnehage, så jeg har muligens en lavere terskel for å irettesette enn andre. :p Er foreldrene tilstede er det selvfølgelig deres ansvar å be ungene oppføre seg, og det har jeg egentlig aldri opplevd at de ikke gjør.
 
Omg!! Aldri i livet om det hadde vært greit! Nesten snakk om omsorgssvikt jo :eek:


Sent from my iPhone using BV Forum
 
I et slikt tilfelle hadde jeg faktisk irettesatt mor og ikke bare barnet. Man kan da ikke oppføre seg slik noe som helst sted etter min mening, og i mitt hus er det selvfølgelig mine regler som gjelder og det forventer jeg hos andre og når mitt barn blir såpass stort.
 
Føler meg mye bedre nå! Kjenner jeg er mer forberedt til en annen gang, men disse blir nok ikke bedt hit akkurat.. Jeg vet at jeg forventer visse ting av mine barn som andre ikke gjør, og selvfølgelig godtar andre ting. Men adferd borte! Der er jeg ganske bestemt. Fikk beskjed av svogeren at barna bare måtte hoppe i sofaen hjemme hos dem om de ville, da svarte jeg at det får mine barn ikke lov til uansett hvor de er! Sofa sitter vi i... Men de får dessert om dette blir servert, samme hvordan måltidet gikk :p Så, ja.. hehe :)
 
Hos oss gjelder våre regler :)
Sjelden jeg må irettesette barn så lenge foreldrene er her. Men er det bursdag eller fest så snakket jeg til andre barn som om de er mine! :)
 
Hadde bedt dem reise hjem jeg.. Sagt at dem kan få komme tilbake når ungen har lært å oppføre seg..
 
Jeg har snakket til andre barn på lekeplasse/lekeland/svømmehallen og sånn. Og jeg er ikke flau over det! Når foreldrene ikke gidd, så må andre ta i ett tak! Har heldig vis ikke opplevd noe sånn i mitt eget hjem.
 
Jeg hadde nok sagt ifra de gangene oppførselen virkelig var urimelig ja. Utrolig at ikke moren snakket med ungen sin!
Om jeg hadde et slikt tilfelle hos meg ville jeg sagt at "her i huset er reglene sånn og sånn".
 
Ikke ofte jeg sier ifra når foreldre er tilstede for da forventer jeg at det er da deres ansvar. om de ikke gjør noe så sier jeg klart i fra at dette er uakseptabelt. Men fortsatt, jeg tenker en 7åring burde kunne oppføre seg.
 
Ikke ofte jeg sier ifra når foreldre er tilstede for da forventer jeg at det er da deres ansvar. om de ikke gjør noe så sier jeg klart i fra at dette er uakseptabelt. Men fortsatt, jeg tenker en 7åring burde kunne oppføre seg.

Det er liksom det jeg tenker også! At et så stort barn bør vite bedre. Jeg jobber med barn i den alderen, og vet dere at jeg klarer ikke riste av meg følelsen av at det må da være noe galt her...? Hun gjorde slikt som min treåring tenker at kan være morsomt, en 7åring vet at du ikke leker nede i akvariumet!!!!
 
Det var da meget spesielt. Godt hun ikke var hos meg. Jeg har irettesatt mange barn, også med foreldrene til stede.
 
Herlighet det der hørtes helt høl i hodet ut :eek:
Jeg kan godt si ifra om småting, om noen slår kan jeg si st de heller kan kose fordi det der gjør vondt og lignende :)
 
Back
Topp