ipad/iphone til ett-to åringer...

Min 5-åring har og har hatt i 3 år alt et nettbrett (et som kosta 1500, ikke ipad). Lillebror på 6mnd er veldig interessert, så han kommer nok til å få tidligere enn storebror, men ikke enda! Vi er i tillegg mye ute på tur osv, og leker med de, så barna klarer begge deler :p
 
Her har 2 åringen eget nettbrett, hu elsker å kose seg med puslespill og barnetv i helgene, ser ikke noe galt i det.
 
Jeg tror du må bite i deg det, veldig dumt å komme på skolen og være den eneste som ikke kan bruke en ipad... Når din begynner på skolen om 6 år foregår nok det meste på ipad. Dumt om han blir hengende etter allerede fra start [emoji6]

(mulig du var litt ironisk, men hvis ikke, så er det greit å være klar over [emoji6])

Om du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg skrev «ikke før til skolestart». Det er kanskje dårlig formulert, men han skal få det til skolestart av nettopp den grunn. Før det får han evt låne vårt om han skal falle utenfor sosialt sett, men det skal jeg love blir begrenset bruk.
 
Heldigvis kan de leke ogsp selv om de har nettbrett

Har sett for mange barn bli sittende alt for mye på nettbrettet, derfor jeg er krass i uttalelsen. Jeg ønsker derfor at istede for at han skal sette seg med nettbrettet når han kjeder seg, så kan han ta på seg klær og gå ut og leke.
 
Om du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg skrev «ikke før til skolestart». Det er kanskje dårlig formulert, men han skal få det til skolestart av nettopp den grunn. Før det får han evt låne vårt om han skal falle utenfor sosialt sett, men det skal jeg love blir begrenset bruk.

Joda, men jeg tror at "til skolestart" er for sent. Da vil mange andre ligge langt foran han i hvordan man betjener diverse ting på den ipaden.

Joda, det er greit at mange sitter mye, men det er ingen regel som sier at alle gjør det [emoji6]

Kommer an på hva man bruker nettbrett til også. Her har de lært veldig mye, både engelsk, norsk og matte.
 
5 måneder var kanskje litt vel tidlig.
Mine har fått når de fylte 3. Kunne godt ventet lengre, men var svigermor som kjøpte til begge.
 
Joda, men jeg tror at "til skolestart" er for sent. Da vil mange andre ligge langt foran han i hvordan man betjener diverse ting på den ipaden.

Joda, det er greit at mange sitter mye, men det er ingen regel som sier at alle gjør det [emoji6]

Kommer an på hva man bruker nettbrett til også. Her har de lært veldig mye, både engelsk, norsk og matte.

Jeg tenker at det går helt fint! Det vil han lære seg på no-time den dagen han får den! Barn lærer sykt fort! Det er jo ikke slik at han ikke vil ha trykket på en tablet/iPad noen gang, han vil ha fått lånt vår, men ikke fått egen. Så jeg er uenig! Han vil heller ikke bli sosialt utenfor, det nekter jeg å tro. Barn skal lære at alle er ulike og kan ulike ting, det er greit å ikke ha det som kompisen din har. Det kan du låne!
 
Dere bestemmer jo hvor mye barnet deres skal bruke den, men vi kjøper ikke nettbrett eksklusivt til barna våre. Vil ikke ha så bortskjemte unger... de er bare 3 og 6 og deler på et eldre nettbrett vi kjøpte for at pappaen skulle ha med seg på jobb, men som han ikke kunne bruke. De får bruke det i blant og må lære seg å dele på det, men i perioder blir det tatt vekk for en stund. Etter min mening trenger ikke barn å få eget nettbrett før de kommer i tenåra... Telefon etter behov. Mine barn skal ha ting å se fram til :)

Mine unger begynte å bruke iPad da de var ca 2. De leker også fint med leker. :)
 
Er helt imot det. Så mye at jeg faktisk hadde levert tilbake gaven og sagt at det er helt uaktuelt av hun kjøper sånt uten dialog med oss.

Jenta mi fikk ikke telefon før hun var 7, og det var min gamle.
Vi deler på en iPad, men hun bruker deg skjelden.
Kommer til å være like strenge med tvillingene.
 
Har sett for mange barn bli sittende alt for mye på nettbrettet, derfor jeg er krass i uttalelsen. Jeg ønsker derfor at istede for at han skal sette seg med nettbrettet når han kjeder seg, så kan han ta på seg klær og gå ut og leke.

Kan man ikke gjøre begge deler da? Våre barn er velsig flinke til å leke men de er også veldig glade i å se noe på skjermen eller spille et spill
 
Joda, men jeg tror at "til skolestart" er for sent. Da vil mange andre ligge langt foran han i hvordan man betjener diverse ting på den ipaden.

Joda, det er greit at mange sitter mye, men det er ingen regel som sier at alle gjør det [emoji6]

Kommer an på hva man bruker nettbrett til også. Her har de lært veldig mye, både engelsk, norsk og matte.

Det tror jeg og, mye av undervisningen er nå flyttet til digitale verktøy, dette har skjedd fort og jeg tror ikke det kommer til å skje saktere fremover heller
 
Ser egentlig ikke problemet med at barn har egen ipad - det er jo uansett vi voksne som må sette grenser for bruken. Toåringen her har. Den ligger ikke fritt fremme for henne, men hun får hvis hun trenger å roe seg litt og slappe av i sofaen. Da ser hun på NRK super eller spiller Fantorangen. Godtar når vi sier det er nok, da legger vi den bort.
Dersom den blir brukt riktig er ipad et flott verktøy til språklæring blant annet.
 
Er helt imot det. Så mye at jeg faktisk hadde levert tilbake gaven og sagt at det er helt uaktuelt av hun kjøper sånt uten dialog med oss.

Jenta mi fikk ikke telefon før hun var 7, og det var min gamle.
Vi deler på en iPad, men hun bruker deg skjelden.
Kommer til å være like strenge med tvillingene.

Hvorfor så streng? (Spør etterom du seøv kaller det strengt)
 
Kan man ikke gjøre begge deler da? Våre barn er velsig flinke til å leke men de er også veldig glade i å se noe på skjermen eller spille et spill

Andre barn må gjerne ha det, men jeg ønsker ikke at mine barn skal ha det :) jeg snakker ut fra hva jeg ønsker for mine barn.
Alle foreldre ønsker å fokusere på ulike ting i oppdragelsen og hvordan barn skal få utfolde seg. For vår del- så er det viktig å være mye ute. Vi tenker at nettbrettet kan bli brukt litt, men ikke ofte. Og et eget får ikke barnet før det er i skolealder :)
 
Her har min fått bruke iPad siden han var to år og fikk sin egen når han var 3,5 år. Vi bestemmer hvor mye han ser og hva han får spille å se.
Han hører mye på engelske barnesanger bla, og har nå begynt å synge dem. Han spiller mye matte/lese spill og ser at tall og bokstavforståelse, samt interessen for det har eksplodert i løpet av kort tid. Så klart kunne vi ha lært han det, men ikke i samme tempo.
Han får se mens jeg lager middag, da får han slappet av og jeg lagd mat i ro, hender han er med å lager, men vil bare skjære opp grønnsaker også går han :p han får også se på morningen i helgene, da får alle en rolig avslappet start på dagen.
Men vi er masse ute å leker, leker med lego i timesvis, leker med paw patrol.
Så jeg ville tatt imot og hatt til man har/ser et behov for det. Litt tidlig enda, og dere bestemmer jo når og bruken.
 
Dagens teknologi har kommet for å bli- sånn er det bare! Men når det gjelder Ipad og mobilbruk er det vi voksne som må sette begrensninger og styre dette slik at det blir en gyllen middelvei! Ja, barn idag trenger å bli introdusert for det som er fremtiden, men de trenger også å lære å leke seg selv, finne på ting, leke med andre og sosialiseres for å lære seg gode samspill med andre! Mange barn idag sitter med nesen ned i ipader når de er sammen, og dette er ikke bra ifht det å lære seg sosiale roller og sosialt samspill! Og det er ikke til å stikke under en stol at det har blitt veldig enkelt å sette barna med en ipad og bruke det som barnevakt! Alt med måte- og man kommer langt med sunn fornuft!
 
Hvorfor så streng? (Spør etterom du seøv kaller det strengt)
Fordi i dagens samfunn anses det sol strengt.
Selv synes jeg at jeg gjør ungene mine en tjeneste ved å begrense skjermtitting.
 
Fikk et gammelt nettbrett av min mor som ungen begynte å bruke rundt 1 år. Han får også spille på min gamle telefon.

Vi gir han nok litt for lett lov til å holde på meg begge deler, han nærmer seg to år nå og vi begynner begge å bli veldig bevist på at han bør begrenses.

Dessverre får han ofte se iPad om morgenen mens jeg/far gjør oss klar for dagen. Alt for ofte til måltid (men da spiser han faktisk mer..). Og alt for ofte på kvelden hvis han er grinete. Og så får han holde på med telefonen ved bleieskift for han ligger søren meg ikke i ro hvis ikke.

Ideelt sett burde han ikke få tilgang til det så ofte som han får nå, så vi jobber med saken. Så har han ikke egen sånn egentlig, og vi kjøper heller ikke det før hvertfall etter fylte 3 år. Vil se at han kan ta vare på tingene sine før han får noe så kostbart som kan ødelegges så lett.

I mellomtiden jobber vi med å bli enige oss i mellom om regler rundt bruk, da vi ikke hadde diskutert dette på forhånd og vi nå føler det har sklidd ut.

Men en baby på 5 mnd trenger absolutt ikke iPad.
Sånn er det her og. Han har en kjempe gammel
iPad som han bruker ved maten feks fordi han spiser mer og fortere enn uten.

Han er veldig flink til å begrense bruken sin selv og bruker den stort sett kun til måltider. Utenom leker han fint med leker og iPaden ligger bare på tv benken uten at han viser noe særlig interesse. Han blir 2 i juni og syns ikke det er for tidlig. Mye de kan lære der og. Og han elsker å høre på
musikk og setter på YouTube selv eller setter på Fantorangen som også er populært.
 
Jeg tror du må bite i deg det, veldig dumt å komme på skolen og være den eneste som ikke kan bruke en ipad... Når din begynner på skolen om 6 år foregår nok det meste på ipad. Dumt om han blir hengende etter allerede fra start [emoji6]

(mulig du var litt ironisk, men hvis ikke, så er det greit å være klar over [emoji6])


Barn på 6 år har en ekstremt plastisk (formbar) hjerne slik at de blir ikke "hengende etter" i 1 klasse selv om de ikke har brukt ipad regelmessig eller blitt introdusert for dette før. De tar igjen alt de ikke har lært og lærer ekstremt fort i den alderen. Små barn MÅ ikke introduseres for tekniske duppeditter for å ikke bli hengende etter.
 
Back
Topp