Intervall mellom svangerskapskontroller

MH-2

Flørter med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Flere enn meg som synes tiden går i sneglefart til neste kontroll? Det er bare 4 uker imellom men tiden går så sent. Kjenner på behovet for å bare komme innom for å se at det går fremover og den lille vokser som den skal. Hønemor
 
Jeg var på kontroll i går, skal på neste kontroll om 4 uker. Spm du sier kjennes det utrolig lenge ut mellom hver gang :shy:
Heldigvis skal jeg på ultralyd om 2 uker, er jo en slags kontroll det også. :p
 
Synes det går fort jeg Fra nå må jeg sjekke blodtrykk i mellom kontrollene og synes ikke jeg gjør annet enn å fly til legen. Baby sparker jo, så han har det nok fint.
 
Jeg er enig, syns og det er lenge med de 4 ukene mellom ! Men har nå også gått til både vekstkontroll og andre kontroller, så da har det vært noe innimellom og det har føltes godt :smug:
Har fått masse UL og har masse bilder av mini, kun den ene kontrollen der de ikkje ville/fikk tid til å ta ett bilde.. Kjenner jeg "bonder" litt mer når jeg får se han så mye :Heartbigred
 
Hjelper på med litt ekstra innimellom. Jeg går privat så jeg kan alltids spørre om en ekstra time. Kanskje jeg gjør det til mellom uke 32 og 36:p
 
Enig at det går sakte. Jeg har kontroll på tirsdag da er jeg 31+6, sist var 27+1. Føles som en evighet siden. Kjenner heldigvis masse liv. Siden kontrollen på tirsdag er på sykehuset, så har heldigvis jordmor satt opp time hos henne to uker seinere. Så da slipper jeg å vente så lenge mellom hver gang framover
 
synes det er lenge mellom hver. og tiden beveger seg jo ikke fremover.

følges dere noe opp av legen?

nårtid er det man skal ta blodprøver?
 
synes det er lenge mellom hver. og tiden beveger seg jo ikke fremover.

følges dere noe opp av legen?

nårtid er det man skal ta blodprøver?

jeg går kun til jordmor. Sjekket hb nå sist på kontroll i uke 28. Eller har jeg ikke tatt flere blodprøver.
 
Syns det går fort jeg, men jeg har hatt ca 2 uker mellom kontrollene (risikosvangerskap med tvillinger). Har 4 uker mellom hver gang jeg har vært hos jordmor, og 4 uker mellom hver gang hos gynekolog.
Når jeg bikker uke 30 blir det vist enda oftere på kontroll
 
Jeg syns det går sakte....og jeg syns fire uker mellom hver kontroll er leeeeenge. Det er lett å bekymre seg når man venter så mange uker.
Nå ser jeg fram til siste tiden i graviditeten for da sa jordmor jeg ville få kontroller 2. hver uke (ca de to siste månedene) :)
 
jeg går kun til jordmor. Sjekket hb nå sist på kontroll i uke 28. Eller har jeg ikke tatt flere blodprøver.

se der ja.
så da er det ikke lenge til at jeg skal ta blodprøver igjen. takk ♥️
 
synes det er lenge mellom hver. og tiden beveger seg jo ikke fremover.

følges dere noe opp av legen?

nårtid er det man skal ta blodprøver?
Må man ta flere blodprøver etter uke 12?
 
Synes det går fort med fire uker mellom hver kontroll jeg nå:cat: Er så mye som skjer ellers med jobb, familie, forsøk på sosialt mv. Å gå fra 8u og kun 4u mellom kontrollene utgjorde stor forskjell. Skal på kontroll neste uke (uke 32), det blir fint :)
 
Jeg skal på kontroll på førstekommende fredag. Har vært mye både på sykehus og hos jordmora pga risiko svangerskap. Var en tur på sykehus i går så jeg kan ikke klage over oppfølging.
 
Må man ta flere blodprøver etter uke 12?
Kommer an på - hvis du er rhesus negativ så må du ta blodprøver for å finne blodtypen til barnet i uke 24.
Hvis barnet er rhesus positiv må du da ta sprøyte i uke 28 og gjerne en ekstra antistoffblodprøve i uke 28.
Noen tester også hemoglobinnivået igjen litt senere i svangerskapet (stikk i fingeren).
Her har prosedyren nå blitt at det er kontroll hver 4.uke frem til svangerskapsuke 30, deretter er det kontroll hver 2. uke. Forrige svangerskap var det kontroll hver 4. uke frem til uke 36, deretter hver 2. uke.
 
Har ikke tenkt over at det går fort eller trengt mellom kontrollene. Er ikke så bekymret denne gangen, merker jeg fint kunne droppet kontrollene mellom OUL og nærmere uke 36 :p Fin form, veldig aktiv baby, også har jeg jo vært igjennom dette før.

Det som derimot tar lang tid her er å få innkallelse til den andre ULen jeg skal ha. Jordmor oppdaget at jeg hadde morkaka foran åpningen da vi var på OUL og hun skulle sende henvisning til Ahus om at jeg måtte få ny UL rundt uke 32 for å se om den har flyttet seg. Det er nå 8 uker siden jeg var der, og har enda ikke hørt et pip fra Ahus. Men det er 5 uker til uke 32 da, så det er tid enda.
 
Har ikke tenkt over at det går fort eller trengt mellom kontrollene. Er ikke så bekymret denne gangen, merker jeg fint kunne droppet kontrollene mellom OUL og nærmere uke 36 :p Fin form, veldig aktiv baby, også har jeg jo vært igjennom dette før.

Det som derimot tar lang tid her er å få innkallelse til den andre ULen jeg skal ha. Jordmor oppdaget at jeg hadde morkaka foran åpningen da vi var på OUL og hun skulle sende henvisning til Ahus om at jeg måtte få ny UL rundt uke 32 for å se om den har flyttet seg. Det er nå 8 uker siden jeg var der, og har enda ikke hørt et pip fra Ahus. Men det er 5 uker til uke 32 da, så det er tid enda.

Da hadde jeg ringt, sånne henvisninger har det med å glemmes av.
 
Kommer an på - hvis du er rhesus negativ så må du ta blodprøver for å finne blodtypen til barnet i uke 24.
Hvis barnet er rhesus positiv må du da ta sprøyte i uke 28 og gjerne en ekstra antistoffblodprøve i uke 28.
Noen tester også hemoglobinnivået igjen litt senere i svangerskapet (stikk i fingeren).
Her har prosedyren nå blitt at det er kontroll hver 4.uke frem til svangerskapsuke 30, deretter er det kontroll hver 2. uke. Forrige svangerskap var det kontroll hver 4. uke frem til uke 36, deretter hver 2. uke.
Aha, takk for svar :)

Selv går jeg til jordmor, psykolog og har ekstra oppfølging på sykehuset så jeg synes ukene flyr :hilarious:
 
Må man ta flere blodprøver etter uke 12?
Jeg måtte ta blodprøve ved siste kontroll (uke 28), for å sjekke blodprosenten. Fikk beskjed om at dette ble sjekket fordi i uke 28 er man på sitt laveste med tanke på blodprosenten.
 
Back
Topp