Ikke spise frukt i svangerskapet?!

Lil-17

Forumet er livet
Assistert-jentene
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
På OUL i dag sa jordmor at jeg burde unngå alt av frukt og juice pga sukkerinnhold, da spesielt etter uke 20. (Pga. jeg fødte stort barn sist)
Noen andre som har hørt lignende?
Sa at jeg ikke drikker brus f.eks, da sa hun at appelsinjuice inneholder like mye sukker som i cola! Den var ny for meg.
 
Har ikke hørt annet enn å begrense til 2-3 frukt om dagen... og IKKE drikke juice... men aldri hørt noen si noe om totalforbud... :)
 
Det er mye sukker i frukt, enkelte frukter mer enn andre (banan Feks er en versting.. søk på Google "sukker i frukt"..
 
Har man svangerskapsdiabetes eller er i risiko for det, så bør man begrense sukkerinntak.. stort barn tidligere er jo en dia-faktor, så kan være lurt å begrense sukkerinntak ja! :)
 
Frukt inneholder ikke samme type sukker som feks brus og godis?
Mange juicer kan nok inneholde en del sukker ja.
 
Snoker fra oktober. Jeg spiser massse frukt og bær. Selv om frukt inneholder sukker, så inneholder de jo også masse næringsstoffer.

Jeg er i uke 30 og har ihvertfall ikke fått diabetes, jeg tror bare de som evt får bekymringsfulle glukosebelastnings resultater bør ta hensyn til dette :)
 
Har man svangerskapsdiabetes eller er i risiko for det, så bør man begrense sukkerinntak.. stort barn tidligere er jo en dia-faktor, så kan være lurt å begrense sukkerinntak ja! :)
Tenker å høre med min jm og fastlegen hva de sier om det. Jordmoren som tok oul sa at selv om glukosebelastningstesten ikke gav noe utslag, kunne det være feil.
Jeg har bmi på 20. Spiste ikke snop/ drakk ikke brus forrige svangerskap, likevel var barnet stort, men også lenger enn gj.snittet. Tror ikke vekten på baby har kun med sukkerinnhold å gjøre akkurat..
 
Snoker fra oktober. Jeg spiser massse frukt og bær. Selv om frukt inneholder sukker, så inneholder de jo også masse næringsstoffer.

Jeg er i uke 30 og har ihvertfall ikke fått diabetes, jeg tror bare de som evt får bekymringsfulle glukosebelastnings resultater bør ta hensyn til dette :)
Jm som tok oul sa at glukosebelastningstesten ikke alltid viste riktig. Selv om det ikke var noe utslag kunne det være feil.
Frukt er jo så godt!
 
Tenker å høre med min jm og fastlegen hva de sier om det. Jordmoren som tok oul sa at selv om glukosebelastningstesten ikke gav noe utslag, kunne det være feil.
Jeg har bmi på 20. Spiste ikke snop/ drakk ikke brus forrige svangerskap, likevel var barnet stort, men også lenger enn gj.snittet. Tror ikke vekten på baby har kun med sukkerinnhold å gjøre akkurat..

Bmi har ingenting å si for svangerskapsdiabetes. Heller ikke sukkerinntak. Har hørt om mange som er aktive og trener regelmessig, er slanke og spiser sunt, som også har fått svangerskapsdiabetes. Handler om at hormonene i svangerskapet hør slik at noen blir intolerante for glukose..

Det er bare at noen er mer utsatt pga risikofaktorer, men det betyr ikke at man MÅ ha de faktorene for å få det :)
 
Jm som tok oul sa at glukosebelastningstesten ikke alltid viste riktig. Selv om det ikke var noe utslag kunne det være feil.
Frukt er jo så godt!

Jaja, denne jordmoren virket kanskje bittttelitt hysterisk. :p Synes det blir feil av henne å komme med råd som strider mot helsemyndighetene i norge sine kostholdsråd for gravide. Frukt og grønnt er jo anbefalt

Hvis man feks får en jordmor som er tilhenger av ekstrem lavkarb, synes jeg det blir feil av henne å videreformidle disse meningene. :)
 
Hmm ville ha dobbeltsjekka dette med noen andre ja, for totalforbud høres jo litt ekstremt ut. Juice i Norge er aldri tilsatt ekstra sukker, fordi den da ikke kan markedsføres som juice. Nektar derimot er tilsatt sukker, men det er jo da ikke det vi kaller juice. Så at det naturlige fruktsukkerinnholdet i juice er de samme enorme mengdene som Cola synes jeg høres rart ut. [emoji848][emoji848]
 
Hmm ville ha dobbeltsjekka dette med noen andre ja, for totalforbud høres jo litt ekstremt ut. Juice i Norge er aldri tilsatt ekstra sukker, fordi den da ikke kan markedsføres som juice. Nektar derimot er tilsatt sukker, men det er jo da ikke det vi kaller juice. Så at det naturlige fruktsukkerinnholdet i juice er de samme enorme mengdene som Cola synes jeg høres rart ut. [emoji848][emoji848]
Hørtes helt sprøtt ut synes jeg :p
 
Det stemmer at det ikke er noe mindre sukker i juice enn i brus, og det selv om det ikke er tilsatt sukker i juicen. Hvis dere tviler på det er det jo bare å sjekke selv.
 
Det er forskjell på fruktsukker og vanlig raffinert sukker, men i forhold til påvirkning av blodsukkeret så blir det, det samme. Og ja, det er like mye sukker i, samme kaloriinnhold. Bortsett fra at cola er tomme kalorier, og juice får du gjerne med deg litt vitaminer.
Er du i faresonen for svangerskapsdiabates, så hold deg gjerne til 1-2 frukt pr dag. Bær påvirker ikke blodsukkeret i samme grad, lav score på GI-indeksen, så her er det bare å kose seg.

Tror aldri jeg har spist så mye bær som da jeg gikk gravid :)
 
Det stemmer at det ikke er noe mindre sukker i juice enn i brus, og det selv om det ikke er tilsatt sukker i juicen. Hvis dere tviler på det er det jo bare å sjekke selv.
Gjelder det alle typer juice?
 
Bær er da bra å spise. Har ikke samme påvirkning av blodsukker som frukt.
Jeg hadde tatt rådet med en klype salt, styrt unna banan og druer kanskje? Begrenset til 2-3 for dagen.

Hvor store barn har du fått? Ikke det at det har noe å si men bare av nysgjerrighet siden du får et så strengt råd...
 
Så rart. Ville nok apsulut tatt det opp meg lege/jordmor for å dobbeltsjekke.
Ingen frukt helt frem til januar høres drastisk ut.
 
Bær er da bra å spise. Har ikke samme påvirkning av blodsukker som frukt.
Jeg hadde tatt rådet med en klype salt, styrt unna banan og druer kanskje? Begrenset til 2-3 for dagen.

Hvor store barn har du fått? Ikke det at det har noe å si men bare av nysgjerrighet siden du får et så strengt råd...
4600, 56cm. Ikke så ekstremt stor. Har en lillebror som var 5300, om det er arvelig med store barn, vet jeg ikke sikkert.
 
Back
Topp