I rekken av ting Sara ikke kan, men vil utsette familien sin for:alpint

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ja, jeg er visst full av "gode ideer" for tiden.
Telt-camping for en familie som enda ikke har sovet alle fem i teltet samtidig.
Og nå denne nye ideen, ungene burde lære å stå på slalom?

Setting:mor og far på 40, unger på 11, snart 9 og 4. Mor har stått på slalom går sånm rundt 30 år siden. Så lenge at hun sliter med å huske at det helter slalåm nå. Faren tror jeg ikke har prøvd. Ungene vet jeg ikke har prøvd.

Skoles skidag er tema om sånn kanskje en måned eller noe, og 4-7 får gå i trekket. Det får ikke min 6. Klassing, han går langrenn. Sammen med 1-3 klasse. Og en og annen eldre. Av og til en i klassen, kompisen hans.

I år som i fjor slår det meg at vi burde lært dem å stå på slalåm. Men hvor i søren begynner man med 5 nybegynnere? Leie utstyr i bakken? Håpe å finne en skiskole? (Google var ikke min venn på det området, jeg sjekket to bakker i går og begge har info om instruktør, trykk her, siden finnes ikke....) Har en bakke igjen å sjekke, største, og dyreste.

Men yngste er 4. Jeg har googlet og lest og joda, folk lærer 2-3-4 åringer å stå på ski. Man kjører bare baklengs forran dem, liksom ;) ja, eller sele, men der anbefales visst ikke. Og det tar bare en sesong eller to så er de flinke som bare det. Atte. Ja. Vel. Nei.

Sette minste hos mine foreldre og fokusere på de to eldste ungene, og foreldrene? Men burde hatt mer enn en dag for å komme skikkelig igang. Joda, leie hytte så en sparer halvannen (eller mer til den bakken jeg ikke har sjekka enda, inkl ferge) time hver vei med kjøring flere dager? Eller kjøre, men leie utstyr og heiskort og vel, ehh, det aner meg at prisen her fort overstiger det vi bruker på sommerferie! Og dersom det mot formodning faller i smak er det vel aktuelt å gjenta det. Man lærer ikke dette på en dag eller en helg, det skjønner selv jeg.

Helgene våre er litt fulle som de er.

Er det like greit å la dem vokse opp som den ene i klassen som ikke kan stå på slalåm? De vokser tross alt opp med sunnmørsalpene rundt seg, alle kjører visst slalåm innser jeg. Skolen erfarer at langrenn for 1-3 er vanskelig å få til, slett ikke alle har langrennski. De har bare slalåm.

Vi er visst uvanlige.....
 
Kjenner meg igjen, dog med bare ett barn da :D
Men start med å gi de utstyr til bursdsg/jul, få med familie på spleis og kjøp på salg eller finn.no. Dyrt med utstyr, men enda dyrere å leie hver gang.
Man må nesten dra jevnlig for å få kontinuitet, men blir veldig gøy når man kommer inn i det (ser jeg for meg, vi har også akkurat begynt:wacky:)
Det er jo litt styrere, og dyrt, man kan jo bli litt motløs før man har begynt ;)
Bra beskrevet forresten :hilarious:

Ønsker oss begge lykke til jeg :p
 
Nå har ikke jeg barn selv enda, men har en følelse av at vi bor i samme by, eller ikke langt ifra, da skitrekket i Sunnmørsalpene for meg også er ca. 1,5 timer unna. nå har vi også den luksusen at både jeg og kommende barnefar står på ski (ikke veldig gode, men såpass at vi syns det er gøy). Personlig syns jeg slalåm er enklere enn langrenn (håpløs på sistnevnte).

Men det jeg skal frem til er at husk at alle begynner en plass!:) jeg regner med at både fjellsetra og overøye har opplæring til barn da de trekkene er mest barnevennlig. Hva prisen er aner jeg derimot ikke. Men hva med å ta med de to eldste en dag i trekket? Mamma og pappa trenger ikke være med i selveste trekket (sparer dere de pengene), og barna får se om de liker det :) Minste og mamma og pappa kan være med en annen gang når dere som familie evt har funnet ut at dere liker det!:)
 
Det er fjellsætra og overøye jeg tittet på i går kveld. De har i alle fall info om skiskole.

Kan vi dra med to barn som leier ski (jeg kjøper ikke før de har prøvd altså! Men kan kjøpe, gjerne brukt, om vi fortsetter) og ikke voksne og følge dem i barnetrekket/nybegynnergreier uten ski på beina? Hørtes mye etter ut siden ingen av oss kan det selv heller.... Men vi kan vel ikke gå på sko der? Jeg tenker da altså helt nybegynner-"bakke" med sånn bånd - trekk eller noe? Sånn innledende i alle fall.

Har ikke lest meg opp på stranda enda, det er lenger, ferge, og derved dyrere. Innbiller meg hele anlegget er dyrere også men det kan være bare mitt hode.

Ørskog er nærmere, men der er jeg mer usikker på om det finnes instruktører, det er vel dugnadsdrevet hele greia. Men om der er en grei sånn barne-bakke kan vi begynne med to på ski.
 
Jeg lærte det i 10. klasse, på tur med klassen:) Var en veldig tålmodig far til en annen elev som lærte meg og en til. Tok oss en helg, og så var vi i gang for oss selv.

Jeg lærte det videre til søsteren min, men det er ikke å anbefale:p Tror det er greit å være en gjeng som lærer det, i stedet for en-til-en. For det går gjerne veldig tregt i starten. Lett for at den som skal lære blir utålmodig.

Anbefaler skiskole for hele gjengen:) Finnes det ikke et tlf.nr. til firmaet som driver heisene? Eller en fb-side? De har sikkert kontroll på hvordan man får tak i skiskolen.

Lykke til!
 
Fe har hvertfall skiskole på større steder, start med skiskole en helg , så får de gjort det begge dagene, da er det lettere å ta de med i bakken selv etterpå.

Vihar lært vårt eget barn det, men han var 3 eller 4 år flrste gangen.
 
La meg også legge til, eldste klager ikke over "alle andre får"

Men jeg se for meg at pipa får en annen lyd med mellomste som er 3. Klasse i år.... Og altså får klassen gå i trekket neste år.

Han er typen som går til skolen. Sykkel er han ikke så glad i at han bruker så mye at han er noe god på det. (eller sykkel er han ille så god på at han liker det så godt at han bruker det, høna eller egget?)

Hun er typen som maser etter å få begynne å sykle til skolen. Hun står på rulleskøyter, er ivrigere på skøyteisen, hun er mye mer fysisk aktiv enn ham. En, om ikke to, i klassen hennes konkurrerer i alpint. Hun har trolig langt mer lyst enn ham til å prøve seg.
 
Last edited:
Jeg lærte det i 10. klasse, på tur med klassen:) Var en veldig tålmodig far til en annen elev som lærte meg og en til. Tok oss en helg, og så var vi i gang for oss selv.

Jeg lærte det videre til søsteren min, men det er ikke å anbefale:p Tror det er greit å være en gjeng som lærer det, i stedet for en-til-en. For det går gjerne veldig tregt i starten. Lett for at den som skal lære blir utålmodig.

Anbefaler skiskole for hele gjengen:) Finnes det ikke et tlf.nr. til firmaet som driver heisene? Eller en fb-side? De har sikkert kontroll på hvordan man får tak i skiskolen.

Lykke til!

Jeg begynner jo ikke å ringe før jeg i det hele tatt har snakket med mannen, det meste av Google-tiden min i går sov han.

Og vi har ingen tid til å vurdere å gjøre slikt før vinterferien i alle fall. Så det haster ikke.

Men ja. Skiskole er nok ingen dum ide.
 
Åjoda, de har en instruktør på Ørskog også, men hele greia er stengt grunnet lite snø da.

Men det er jo ikke aktuelt nå uansett.

Men, minstemor med barnevakt. Mor og far og to barn leie ski og instruktør? Eller to unger leie ski og mor og far, vet ikke hva, og bare prøve oss selv med det ski-båndet som er gratis for alle og se hva det blir aller først? Eller er det såpass rolig at evt tre barn prøver det?


Vi lærte ikke eldste dette da han var 4-5 år, det er den vinteren vi gikk på ski med en gutt som ropte så hele fjellet hørte ham at "de e ikke gøy å dette!" når han falt for ørtende gang, mens lillesøster på 2 var meget lite fornøyd med å sitte i pulk. Gitt deres personligheter ville de nok helst byttet plass der og da..
 
Men jeg synes alpinski er vanskelig. Xxl selger mest carvingski når jeg søker på alpint, obs selger twintip?

Hva skal man ha? Til unger og voksne? Kjapp titt på xxl sier at med billige pakker kommer vi fort på 14-15 tusen for å kjøpe til oss, og da kan vi leie ganske mange ganger før det lønner seg. Finn er selvsagt billigere, men når man ikke aaaaaaaner hva man skal ha. Og vekt og lengde er vesentlig. Så er ikke det så lett.

Blir noen bitt av basillen kjøper vi nok. Men for å teste, denne eller neste sesong, begybbet vi nok i så fall med leie tror jeg.

Bare bestemme meg for hvor mange som skal dra på en gang, og finne ut av det med barnetrekk og mini-løyper og hva de ulike ungene er og blir klare for....
 
Jeg gikk på nybegynnerkurs i slalom da jeg var sånn 9-10 år. Stefaren min var kjempegod på slalom, men de fant ut at jeg lærte bedre av en "fremmed lærer", og sånn er det jo emd mange barn :)
Men det koster sikkert litt, slalom er jo ikke det rimeligste, men ville absolutt vurdert kurs for de to eldste barna dine.
Det jeg lærte der sitter i beina og kroppen fremdeles. :)

Jeg ville ha leid i begynnelsen også heller kjøpt om man kjenner at dette er gøy og noe man vil gjøre flere ganger i året.
Barnas utstyr, særlig skoene, varer jo ofte ikke mange sesongene før det er for lite heller.
 
Carvingskin skal være fint, gode å svinge med og jeg har bare hatt det igrunn. Twintip er mer hvis man skal trikse og kjøre baklengs og sånn, og det er kanskje ikke det du og mannen skal holde på med hvertfall
 
Last edited:
Bare et tips når det gjelder utstyr: Har dere Bua i nærheten av dere dere bor? Det er iallfall i Ålesund ser jeg på nett. Det er et tilbud som er særlig rettet mot barn og unge, og der kan man låne gratis sportsutstyr. Voksne kan også låne utstyr der selv om det primært er tiltenkt for barn. På Bua her i byen har de masse forskjellig utstyr av god kvalitet! Anbefaler deg å sjekke det ut!
 
Bare et tips når det gjelder utstyr: Har dere Bua i nærheten av dere dere bor? Det er iallfall i Ålesund ser jeg på nett. Det er et tilbud som er særlig rettet mot barn og unge, og der kan man låne gratis sportsutstyr. Voksne kan også låne utstyr der selv om det primært er tiltenkt for barn. På Bua her i byen har de masse forskjellig utstyr av god kvalitet! Anbefaler deg å sjekke det ut!

Vi har noe tilsvarende via frivillighetssentralen i kommunen min som er nabo til Ålesund
 
Carvingskin skal være fint, gode å svinge med og jeg har bare hatt det igrunn. Twintip er mer hvis man skal trikse og kjøre baklengs og sånn, og det er kanskje ikke det du og mannen skal holde på med hvertfall
Det ser jeg ikke at vi har tenkt å gjør nei.

Csrving hørtes lurt ut.
. Men leie, er i alle fall planen dersom det blir aktuelt. Inntil vi ser om interessen er der.

Aner meg at eldste slett ikke vil. Mannen er nok lunken. Mellomste kan nok like det, men da lå jeg? Minstemor er lita, men elsker alt søsteren gjør....

Hadde vært gøy å få med hele familien, noe vi kunne gjøre sammen, og rekke guttungen vekk fra nettbrettet. Frisk luft og sunn aktivitet. Om enn ikke akkurat billig.

Men det var å finne tid i våre travle helger da.
 
Jeg ville uten tvil valgt skiskole til barna dersom dere ikke er gode på ski selv. Det er viktig at de lærer riktig grunnteknikk og får kontroll over egne ferdigheter og begrensninger. Dette vil de få raskt på en skiskole. Det skal som regel ikke mye til før barn får dreisen på grunnteknikken og kommer over den første nybegynnerkneika og da er det med en gang tryggere å sende dem i bakken :)

Skiskole kan også være veldig lurt for voksne, men ville absolutt prioritert barna.

Ville også leid utstyr før dere kjøper, for å se om dette er noe dere liker.
 
Jeg kan jo det grunnleggende sånn langt baki hodet men trolig burde vi gått litt kurs vi også ja, men gjerne ungene først ja. Usikker på 2 eller 3 unger da.

Men ja. Prøve og se om vi liker det.
Det har i alle fall jeg lyst til. Sånn.... En gang vi får tid. Og det er snø.
 
Back
Topp