Hvorfor velger noen å ikke vaksine barna sine?

Aner ikke. Men når jeg fikk eldste, så var d helt innafor her inne å få delt opp en av vaksinene (den man tror kan gi autisme, og be om å få den senere ihvertfall.

Jeg tenker at jeg følger vaksinasjonsprogrammet fordi hensikten og resultatet samsvarer.
 
Det har jeg ofte lurt på også.
 
Jeg kjenner flere som ikke vaksinerer. Og jeg skjønner hvorfor de ikke gjør det.
Det er mye man ikke får vite om innholdet i vaksinene, og det man vet er ikke alltid like oppløftende. Som aluminum på ingredienslista.
Flere enkeltpersoner har også fått bekreftet av lege at grunnen til deres diagnose(r) er pga visse vaksiner. Da kan du banne på at sånt setter spor, og at noen av de som hører dette videre vil velge å ikke la sine barn gå igjennom det samme.
Andre har også rapportert at barn har tatt et steg tilbake i utviklingen sin når de fikk vaksine, og det settes da spørsmålstegn ved sikkerheten.
Så har man noen som av etiske grunner synes vaksiner ikke er bra. Poliovaksinen feks kan vi takke aborterte fostere for at vi har. Ikke alle liker det.
I tillegg så er de nye vaksinene ikke prøvd ut lenge nok til at man vet langtidsvirkningene av dem, og derfor også bivirkninger.

Så det er mange grunner. Og jeg synes ikke noe negativt om de som velger å ikke vaksinere sine barn. De gjør det av like mye kjærlighet som andre som ihugga sloss for at alle skal vaksineres.

Jeg har vaksinert min fordi jeg er ute etter én spessiell effekt, nemlig å beskytte mot visse livstruende sykdommer. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror at det bare er ting som er bra for kroppen oppi vaksinene. Jeg er skeptisk, men har vaksinert selv om jeg synes tanken på alt man ikke vet om vaksiner er ekkelt.
 
Når man er mer bekymret for at et barn skal få autisme enn at det barnet og mange andre som det kan smitte kan dø av meslinger, da tenker jeg at alt ikke er som det skal i topplokket!
 
Grunnen er vel det der.. "det er unaturlig", "jeg har lest at det kan ha en sammenheng med autisme og diverse andre sykdommer i en gammel, kildeløs artikkel", "jeg liker ikke bivirkningene" og "systemet er i mot meg - dette er bare fordi legene vil ha penger"...
Jeg følger vaksineprogrammet på mine barn, fordi jeg synes bivirkningene av f.eks polio høres mye skumlere ut enn f.eks feber etter vaksiner (.. og alle andre "bivirkninger" er for sjeldne/udokumenterte at det tenker jeg ikke på engang).
Dessuten; jeg har alt gått igjennom vaksinene uten noe varige mén (.. annet enn bcg-arret).
 
Er en liten prosent som har en spesiell genfeil, som dermed utvikler alvorlige autoimmune sykdommer om de får vaksiner. Onkelen min er sengeliggende i et mørkt rom på 10. året pga vaksiner.. Barna hans har og utviklet andre varianter som gjør at de har en utfordrende hverdag. De hadde ikke fulgt vaksinasjonsprogrammet pga økt risiko for den genfeilen siden faren har den, om ikke hans utredning desverre var for sein og de allerede hadde fått en del av vaksinene... Så jeg er for vaksinering!!!! Men det burde kanskje testes bedre hvem som tåler å få dem og ikke...
 
Nå snakker jeg ikke dem som har medisinske årsaker til å la være, men tror nok at de som velger å la være, rett og slett gjør det fordi de er og/eller
*dårlig informert
*ukritiske til hva de leser
*hjernevaska
*konspirasjonsteoretikere
*egoistiske

Finnes helt sikkert hederlige unntak, jeg har bare enda til gode å høre/møte noen.
 
Kjenner ei som kutta det ut etter sønnen ikke klarte å gå etter en av de første sprøytene.. Han gikk fra han var 10mnd men er usikker på hvilken av sprøytene det var?
Men uansett, helsestasjonen skal jo varsle fra om sånt, det er en vanlig ting som kan skje - musklene blir så ømme at barnet får smerter ved å gå.. Men det fikk vist ikke hu vite før nå for litt siden! Nå er sønnen fire år og har begynt å vaksineres igjen :/
Hu her har MYE meninger om alt mulig som i sitt eget hodet er rett da.. Skummelt!
 
Hørt så mye forskjellig...

Jeg kjenner ingen så vidt jeg vet som ikke vaksinerer! Da hadde vi nok måttet ha en ordentlig diskusjon om det ;)
 
Følger det vanlige vaksinasjonsprogrammet som har vært utprøvd i ca 30 år - det har jeg ingen problemer med! Det jeg derimot ble fryktelig skeptisk til, var å ta svinevaksina da den kom. Både snuppa og jeg var i risikosonen, men jeg turte ikke ta vaksinen på verken meg eller henne fordi den ble laget i hui og hast, og ingen kunne vite noe om hva slags bivirkninger den kunne gi. Er fryktelig glad i ettertid for at vi ikke tok den, da én etter én viste seg å både ha fått ME og narkolepsi (eller hva det heter?) etter den. Samtidig kjenner jeg flere som klarte seg helt fint gjennom svineinfluensa.

Ja, jeg kjenner noen som ikke velger å vaksinere barna sine med det vanlige vaksinasjonsprogrammet, og det synes jeg er synd.
 
Jeg følger programmet, og kjenner ingen som ikke gjør det. Når det er sagt synes jeg det er drøyt å si at man er egoistisk/hjernevasket/ikke informert osv. Jeg tror at de som velger å ikke vaksinere(mange i alle fall) er høyst informert og opplyst på emnet. Jeg mener de fortsatt gjør en feil beslutning, men de har ofte gode argumenter, som ikke bare er tatt fra ræva som det virker som mange tror.
Svineinfluensavaksinen (synes jeg) blir fremstilt som den store stygge ulven som man får bonuspoeng for å ikke ha tatt. Noen har fått bivirkninger av den ja, men man må ikke glemme alle(hundretusenvis) som tok den og klarte seg helt fint :) og så klart overlever de fleste svineinfluensaen, men de lagde jo vaksinen nettopp fordi sykdommen var alvorlig.
Hadde vaksineprogrammet vært uten feil/bivirkninger kunne man kanskje krevd at alle skulle ta den, men slik er det ikke. Ytterst få får bivirkninger, men det er ofte veldig alvorlige bivirkninger, akkurat som med svineinfluensavaksinen.
Slik er det forsåvidt også med mange medisiner! De aller fleste tar de selv om, men noen velger å heller finne et alternativ
 
Jeg kjenner bare ei som måtte avbryte vaksineringen pga reaksjoner hos barnet. Ellers så vaksinerer de jeg kjenner barna sine.

Mine skal vaksineres, jeg kjenner 3 stk som har hatt polio og de alle har senvirkninger av det som de aldri vil bli kvitt men som bare vil bli værre med årene. Og jeg ønsker heller ikke at de får noen av de andre sykdommene det vaksineres mot.
 
Dårlig imunforsvar, allergier, div helseplager, reaksjoner på vaksiner, nye vaksiner som vi vet for lite om...

Her fikk ikke eldste svineinfluensavaksinen og ikke jeg heller. Det valget er jeg glad for i dag! Jenta skal ikke ha den mot underlivskreft, sånn det er pr dags dato hvertfall, det er mange år til det uansett er aktuelt. Jeg hadde sterk reaksjon på mmr, denne er utsatt hos begge mine barn. Men de skal få den før de selv er i puberteten, muligens jenta får den i september - må snakke med hs når vi kommer dit.
 
Min eldste ble skikkelig dårlig av mmr. Derfor valgte vi å utsette den på de to yngste. Mellomste fikk den på 4årskontrollen. Det gjør nok minsten og.
 
Nå snakker jeg ikke dem som har medisinske årsaker til å la være, men tror nok at de som velger å la være, rett og slett gjør det fordi de er og/eller
*dårlig informert
*ukritiske til hva de leser
*hjernevaska
*konspirasjonsteoretikere
*egoistiske

Finnes helt sikkert hederlige unntak, jeg har bare enda til gode å høre/møte noen.
Sign. Utrolig provoserende.
 
Jeg følger programmet, og kjenner ingen som ikke gjør det. Når det er sagt synes jeg det er drøyt å si at man er egoistisk/hjernevasket/ikke informert osv. Jeg tror at de som velger å ikke vaksinere(mange i alle fall) er høyst informert og opplyst på emnet. Jeg mener de fortsatt gjør en feil beslutning, men de har ofte gode argumenter, som ikke bare er tatt fra ræva som det virker som mange tror.
Svineinfluensavaksinen (synes jeg) blir fremstilt som den store stygge ulven som man får bonuspoeng for å ikke ha tatt. Noen har fått bivirkninger av den ja, men man må ikke glemme alle(hundretusenvis) som tok den og klarte seg helt fint :) og så klart overlever de fleste svineinfluensaen, men de lagde jo vaksinen nettopp fordi sykdommen var alvorlig.
Hadde vaksineprogrammet vært uten feil/bivirkninger kunne man kanskje krevd at alle skulle ta den, men slik er det ikke. Ytterst få får bivirkninger, men det er ofte veldig alvorlige bivirkninger, akkurat som med svineinfluensavaksinen.
Slik er det forsåvidt også med mange medisiner! De aller fleste tar de selv om, men noen velger å heller finne et alternativ
Litt spent på hvilke gode argumenter du har hørt? :)
Jeg har nemlig lest mye om emnet og diskutert med flere, men har fortsatt til gode å høre gode argumenter mot å la være å følge standard vaksineprogram, når ikke det er noen medisinske grunner til å la være.
 
Nei det forstår jeg ikke. Kjenner heldigvis ingen som ikke har gjort det.
Men jeg var med på kommunens tilsyn i bhgn og da ble de spurt hvilke tiltak de hadde om noen barn som skulle begynne krysset av for at de ikke fulgte vaksinasjonsprogrammet. Det hadde de ikke vært borti, men spurte da hva de skulle gjøre...
Kommunen svarte da at de kunne og burde kreve legesjekk/ erklæring hver gang de hadde vært utenlands.
 
Litt spent på hvilke gode argumenter du har hørt? :)
Jeg har nemlig lest mye om emnet og diskutert med flere, men har fortsatt til gode å høre gode argumenter mot å la være å følge standard vaksineprogram, når ikke det er noen medisinske grunner til å la være.
Hahaha :D det med at de har gode argumenter var vel fakta dratt ut av ræva mi :p har ikke diskutert med noen, bare skumlest noen diskusjoner på forumer :) men synes de fleste som ikke følger programmet blir nærmest knust av hatmeldinger, og det er litt unødvendig. Om det er pga lite info/ikke stoler på staten/helsevesenet som er grunnen til at man ikke følger programmet, er det jo dumt. De som derimot har lest seg opp og veid positiv/negativ effekter mot hverandre må jo få lov til å kunne si sin mening uten å bli sett på som verdens verste foreldre :) veier et pittelite hvitt flagg for de :p men som sagt, har ikke noen eksempler og har ikke satt meg grundig inn i tema da planen var alltid å følge programmet :) Jeg er ganske mainstream når det kommer til vaksinasjoner og sånne ting :)
 
Back
Topp