Hvorfor må man gå over tiden om man ikke ønsker?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Kanskje litt dumt spørsmål. Men lurer på hvorfor det er slik at man må gå over tiden om man ikke ønsker eller er redd?
Jeg er i uke 40 +6 nå, 3 dager på overtid. Babyen viser ingen tegn til å ville ut med det første. I uke 39 på CTG og ultralyd var han allerede 4 kg. Så han er uten tvil ferdig.

Likevel, da jeg spurte om jeg kunne bli igangsatt siden han allerede er så stor og jeg er redd for at han skal dø i siste liten fikk jeg nei. Ingenting vil bli gjort før de finner medisinsk grunn til det, eller man går 10-12 dager over tiden.

Jeg glemte å spørre hvorfor. Om babyen er ferdig, og mor er redd, hvorfor er det ikke bare å sette i gang? Særlig om baby noen dager over tiden, foresatt ikke viser tegn til å ville ut.
 
Forstår at dette kan oppleves litt rart og uforståelig.

Det beste for mor og barn sin helse er at fødselen starter av seg selv. Skal du sette i gang en fødsel presser du kroppet til å gjøre noe som den ikke er klar for enda. Det blir ofte da mye lenger fødsler med mer komplikasjoner. Setter du i gang en fødsel kan det ta opp til 4 dager før det barnet blir født. Det vil da blir større påkjenning for mor og barn enn en fødsel der en starter av seg selv om oftes.
Det er tungt de siste dagene nå. Kroppen din gjør en fantastisk jobb. Nå blir barnet i magen mer og mer rustet til å komme ut. En ser ofte stor forskjell på et barn født i uke 37 og 40. Både i evene til å suge, styrke, våkenhet osv. det går ikke kun på vekt. Hjernene til barnet utvikler seg også inni magen nå. At barnet er estimert 4 kg betyr ikke at den blir det med sikkerhet. Så prøv å hold motivasjonen oppe, at den lille har det veldig fint inni magen din nå. Uansett der det ikke lenge igjen:)

masse lykke til med innspurten!
 
Back
Topp