Hvorfor kalles det bare smaksprøver? Dumt å gi for mye?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg ser ar den første maten babyer får bare kalles smaksprøver. Er det dumt å gi en liten porsjon ?

Min baby blir 4 mnd denne uken , men startet med grøt forige uke grunnet lav vekt og gulping. Han liker grøt, og har får nå en liten porsjon
80F386DE-CD09-44BA-BC97-449371F878AC.jpeg

Er det dumt av meg å gi han denne mengden siden det bare heter smaksprøver? Virker som at grøt holder seg mer nede enn melk. Han får små porsjoner 3 ganger om dagen, mellom to amminger/flakser
 
Vi begynte med det som står som smaksprøver på pakka (4 år siden og husker ikke mengde) lagde den ganske tynn og fikk to skjeer, økte med en skje om dagen og lagde den litt tykkere frem til han var oppe i full porsjon. Fikk et måltid om dagen en god stund ;)

Smaksprøver er vel fordi dem kun skal smake litt, og resten av måltidet skal være melk ;)

Om han ikke får vondt i magen og blir veldig hard i magen, burde det ikke være noe problem. Men melk skal være hovedmaten en god stund til.
 
Hvis det er pga vektoppgang du har startet med grøt, så ville jeg forhørt meg med hs hvor fort du bør opp i en viss mengde som da skal erstatte noe av melken som eneste næring.

Les hefte fra helsedirektoratet om ernæring. Der står det hvordan du skal gå fram. Med mindre hs sier noe annet. Mener det står noen t-skjeer og at man øker gradvis i løpet av noen uker. Men siden babyen din legger for dårlig på seg kan det hende du bør øke litt raskere. Forhør deg med helsepersonell.

Se hvordan babyens mage reagerer på grøten. Blir babyen forstoppet, sover dårligere, blir urolig eller ukomfortabel eller irritabel osv kan det være magen som sliter med den nye kosten. Siden du ammer så er det gode muligheter for at det går fint.

Det er bedre å gi små mengder flere ganger, enn en større posjon få ganger. Og at baby får morsmelk enten blandet inni grøten eller i tillegg (rett før/etter grøten). Enzymene hjelper til med fordøyelsen.

Det anbefales å amme like mye som før og at grøten skal komme i tillegg til melken. Hvis babyen din har apetitt til det?
 
Man skal begynne med smaksprøver (et par skjeer). Fordi babyens mage og tarmer ikke er vandt til fast føde. De kan bli harde i magen fordi tarmen ikke er ferdig utviklet. Og du skal gi smaksprøver for å se om barnet reagerer negativt på den maten du gir
 
Og grunnen til at det fokuserer på smaking kontra inntak inn er også fordi melk (morsmelk eller mme) skal være hoveddelen av næringsinntaket hele første leveår, det er først etter det at maten skal «overta». Det er dog ikke alltid praktisk mulig eller noe foreldrene ønsker, så det blir jo som oftest noen form for tilpasninger. Også er det jo ekstra hensyn å ta når det er utfordringer med vekt :)
 
Kanskje litt heftig for magen med 3 grøtmåltider i døgnet til å begynne med?
 
Man skal begynne med smaksprøve av en og en ting i ca 1 uke, sånn at man vet hva babyen evt reagerer på.

Har du prøvd velling og sjekket refluks siden han gulper?
 
Man skal begynne med smaksprøve av en og en ting i ca 1 uke, sånn at man vet hva babyen evt reagerer på.

Har du prøvd velling og sjekket refluks siden han gulper?

De har tatt ultralyd som ikke viste noe koblingfeil eller stenose. Har spist melkefritt uten effekt på han. Har også prøvd en uke der han kun fikk hypoallergen erstatning uten melk, hjalp ikke det heller :banghead:
Ingenting funker. Men han er glad som sola og har masse energi.

Nå som han had startet med grøt holder de måltidene seg nede bedre. Han ammer og suger bra selvom han får litt grøt 2-3 ganger om dagen :)
 
Kanskje litt heftig for magen med 3 grøtmåltider i døgnet til å begynne med?
Er bare noen små skjeer. Ennsålenge har han hatt fin og normal avføring selvom han har fått grøt :)
Han er født 13 dager over tiden, og er kanskje da «egentlig» eldre enn han er. Kanskje der forklarer hvorfor fordøyelsessystemet takler det bra
 
Hvis det er pga vektoppgang du har startet med grøt, så ville jeg forhørt meg med hs hvor fort du bør opp i en viss mengde som da skal erstatte noe av melken som eneste næring.

Les hefte fra helsedirektoratet om ernæring. Der står det hvordan du skal gå fram. Med mindre hs sier noe annet. Mener det står noen t-skjeer og at man øker gradvis i løpet av noen uker. Men siden babyen din legger for dårlig på seg kan det hende du bør øke litt raskere. Forhør deg med helsepersonell.

Se hvordan babyens mage reagerer på grøten. Blir babyen forstoppet, sover dårligere, blir urolig eller ukomfortabel eller irritabel osv kan det være magen som sliter med den nye kosten. Siden du ammer så er det gode muligheter for at det går fint.

Det er bedre å gi små mengder flere ganger, enn en større posjon få ganger. Og at baby får morsmelk enten blandet inni grøten eller i tillegg (rett før/etter grøten). Enzymene hjelper til med fordøyelsen.

Det anbefales å amme like mye som før og at grøten skal komme i tillegg til melken. Hvis babyen din har apetitt til det?

De har prøvd så mye rart uten at det fungerer st helsepersonell sa det ikke skader å prøve seg frem med grøten :) han har god apetitt selvom han har fått noen skjeer grøt 2-3 ganger om dagen. Fin i magen/avførig. Det virker også som de måtdene med grøt holder seg bedre nede enn melkemåltidene.
 
Min erfaring er at man må prøve seg litt frem og se hvor mye man kan gi. Med nr 1 var vi oppe i full grøt porsjon morgen og kveld i løpet av kort tid (han hoppet raskt over smaksprøver), mens bruke endel lengre tid med nr 2. Hvis babyen ikke viser tegn på mageproblemer så ville jeg ha fortsatt og økt mengden dag for dag.
 
De har prøvd så mye rart uten at det fungerer st helsepersonell sa det ikke skader å prøve seg frem med grøten :) han har god apetitt selvom han har fått noen skjeer grøt 2-3 ganger om dagen. Fin i magen/avførig. Det virker også som de måtdene med grøt holder seg bedre nede enn melkemåltidene.

Hvordan går det? Hvor mye endte du opp med å gi? Hvordan er vekten på lille søte nå?
 
Back
Topp