Hvordan spiser deres baby?

Hgl90

Blir kjent med forumet
Hvordan ser et typisk "mat døgn" ut hos dere? Her har vi så smått begynt å venne han til med mme, så nå for tiden er det sånn:
Ca. kl.6 - mm
Ca. kl.9.30/10 - mme med maltekstrakt
Ca. 13 - Grøt
Ca. 16 - mm
Ca. 18.30/19 - mm
Så ett måltid ila. natta (ca. 3 tia)
 
Her er det slik

Frokost-grøt (hirse og havregrynsgrøt, eller ferdiggrøt kommer an på hvor sulten mini er)

Lunsj- fruktmos med litt havregryn eller nestle grøtpulver hvis hun er veldig sulten. Hvis ikke bare fruktmos

Middag- middag rett og slett, har gått i hjemmelaget kyllinggryte (søtpotet,gulrøtter,purre,løk og brokkoli).

Kvelds-grøt

Ammer mellom alle måltid og på natta
 
Når de er så små anbefales det å alltid gi melk før mat, da melken er og skal være hovedæneringen. Maten er altså et supplement etter melk. Ammer hver 2-3 time hele dagen og ca to ganger på natt (og mer om det er behov). Samt får hun litt mat etter amming 1-2 ganger for dagen. Hun får mat som avokado, sviske, aprikos, søtpotet, gulletot, grøt og lignende. Av og til får hun drikke kraft laget av kjøttben. Hun får ellers tilbudt vann til maten :)
 
Ikke heeeelt rutiner i maten enda, men ca sånn:

08.00 - mme

10-10.30 - grøt med sviskemos + mme

13.00 - fruktmos + mme

15-16.00 - middag (søtpotetmos e.l) + mme

19-20.00 - mme

Noen ganger trengs litt melk mellom måltidene også, men det varierer litt daglig:)
 
Når de er så små anbefales det å alltid gi melk før mat, da melken er og skal være hovedæneringen. Maten er altså et supplement etter melk. Ammer hver 2-3 time hele dagen og ca to ganger på natt (og mer om det er behov). Samt får hun litt mat etter amming 1-2 ganger for dagen. Hun får mat som avokado, sviske, aprikos, søtpotet, gulletot, grøt og lignende. Av og til får hun drikke kraft laget av kjøttben. Hun får ellers tilbudt vann til maten :)
Det er også anbefalt og gi mat fra de er 4 mnd isteden for mme hvis man delammer. Jeg ammer ca hver 2t døgnet rundt i tillegg til maten. Frøkna ble 6mnd idag og vi har holdt på med denne matrutinen i ca 2uker.
 
Når de er så små anbefales det å alltid gi melk før mat, da melken er og skal være hovedæneringen. Maten er altså et supplement etter melk. Ammer hver 2-3 time hele dagen og ca to ganger på natt (og mer om det er behov). Samt får hun litt mat etter amming 1-2 ganger for dagen. Hun får mat som avokado, sviske, aprikos, søtpotet, gulletot, grøt og lignende. Av og til får hun drikke kraft laget av kjøttben. Hun får ellers tilbudt vann til maten :)

Gi du vann i kopp eller flaske?
Redd viss hun ikke liker det så vil hun ikke ha flaske me melk heller etterpå:p
 
Gi du vann i kopp eller flaske?
Redd viss hun ikke liker det så vil hun ikke ha flaske me melk heller etterpå:p
Min tar ikke flaske. Så jeg gir i tutekoppen. Hun drikker ikke så gjerne et par slurker, men smaker litt og øver seg på og holde :)
 
Gir vann i rutekopp vi også. Men det meste havner utenfor munn, Hehe. Men hun syns det er gøy og får i seg noe, for hun kommer med en rap etterpå.
 
05/06 - MME
09 - grøt
12 - MME
15 - MME
18 - grøt
:)
Er rett over 6 mnd

Vann til grøtmåltidene. Gir vann med skje siden han ikke vil ha det i verken flaske eller kopp :p
 
Min tar ikke flaske. Så jeg gir i tutekoppen. Hun drikker ikke så gjerne et par slurker, men smaker litt og øver seg på og holde :)

Har endelig funnet en flaske frøkna her tar, MAM trainer. Hu må tygge på den for å få ut drikka, og i dag har hun fått i seg 50 ML morsmelk fra flaske, UTEN å grine. Lett jeg skal kjøpe en til i morgen, og pumpe for harde livet :D bare 6 uker til jeg begynner å jobbe litt, så vært sånn passe stressa for matsituasjonen.. for hun er ikke SÅ ivrig på mat enda.
 
Altså.
I 3 uker nå har Hermine fått grøt. Begynte på kvelden, og nå får hun også formiddag. Så får hun litt frukt midt på dagen.
Hun virker jo kjempeinteressert i mat, når vi spiser, og når vi gjør klar hennes mat. Men når hun skal spise er det mest geiping, blåser utover så både mat og spytt spruter både på oss og hu. Noe går ned, men oftest er det minimalt.. hun virker bare ekstremt fornøyd med puppen, har på ingen måte begynt å miste interessen for den..
er dette vanlig? Skal vi bare fortsette å gi det vi gir?
 
Brød til frukost
Grøt +fruk til lunsj
Middag om han er våken når vi spiser
Grøt til kvelds
6,5 mnd
 
Altså.
I 3 uker nå har Hermine fått grøt. Begynte på kvelden, og nå får hun også formiddag. Så får hun litt frukt midt på dagen.
Hun virker jo kjempeinteressert i mat, når vi spiser, og når vi gjør klar hennes mat. Men når hun skal spise er det mest geiping, blåser utover så både mat og spytt spruter både på oss og hu. Noe går ned, men oftest er det minimalt.. hun virker bare ekstremt fornøyd med puppen, har på ingen måte begynt å miste interessen for den..
er dette vanlig? Skal vi bare fortsette å gi det vi gir?

Det er helt vanlig, det er stor forskjell på å være nysgjerrig på mat og det å bli klar til å tygge og svelge og forstå at det er mer enn melk som gjør deg mett, det siste er det mange som bruker mange måneder på. Det kommer når hun er klar, ikke alle er det når de er 6 mnd :)


_______

Her er det tilbud om fast føde (smaking) til lunsj og middag, ellers amming :)
 
Altså.
I 3 uker nå har Hermine fått grøt. Begynte på kvelden, og nå får hun også formiddag. Så får hun litt frukt midt på dagen.
Hun virker jo kjempeinteressert i mat, når vi spiser, og når vi gjør klar hennes mat. Men når hun skal spise er det mest geiping, blåser utover så både mat og spytt spruter både på oss og hu. Noe går ned, men oftest er det minimalt.. hun virker bare ekstremt fornøyd med puppen, har på ingen måte begynt å miste interessen for den..
er dette vanlig? Skal vi bare fortsette å gi det vi gir?
Begynte sånn med grøten her, men den spises stortsett uten for mye som skal blåses/sprutes ut (bortsett fra nå som hun vil holde skjeen selv, det blir mye søl)
Nå er det sånn ift middag (smaksprøver) ;-) noe ser du hun liker men allikevel så blåses det meste ut i rommet!
 
Det er helt vanlig, det er stor forskjell på å være nysgjerrig på mat og det å bli klar til å tygge og svelge og forstå at det er mer enn melk som gjør deg mett, det siste er det mange som bruker mange måneder på. Det kommer når hun er klar, ikke alle er det når de er 6 mnd :)


Her er det tilbud om fast føde (smaking) til lunsj og middag, ellers amming :)
Begynte sånn med grøten her, men den spises stortsett uten for mye som skal blåses/sprutes ut (bortsett fra nå som hun vil holde skjeen selv, det blir mye søl)
Nå er det sånn ift middag (smaksprøver) ;-) noe ser du hun liker men allikevel så blåses det meste ut i rommet!

Ok, da får vi bare være tålmodige.. jeg begynner jo å jobbe litt igjen om 5!!! Uker, så hadde håpa hu var bedre på å spise til da. Men 5 uker for ei på snart 6 mnd er jo en halv evighet, så mye kan jo skje da :)
Bør jeg vente med å introdusere middag til hun har blitt bedre på grøt og frukt?
 
Ok, da får vi bare være tålmodige.. jeg begynner jo å jobbe litt igjen om 5!!! Uker, så hadde håpa hu var bedre på å spise til da. Men 5 uker for ei på snart 6 mnd er jo en halv evighet, så mye kan jo skje da :)
Bør jeg vente med å introdusere middag til hun har blitt bedre på grøt og frukt?
Skjønner "bekymringen" din! Mini her ammet jeg 12 ganger i døgnet de første 5 mnd, plutselig så var vi nede i 6 /7 ganger! Tenker at å smake på middag kan du fint begynne med selvom grøten ikke fungerer optimalt! kanskje det øker nysgjerrigheten? :) Sånn matnett er super spennende her så lenge det er frukt i :p
 
Ok, da får vi bare være tålmodige.. jeg begynner jo å jobbe litt igjen om 5!!! Uker, så hadde håpa hu var bedre på å spise til da. Men 5 uker for ei på snart 6 mnd er jo en halv evighet, så mye kan jo skje da :)
Bør jeg vente med å introdusere middag til hun har blitt bedre på grøt og frukt?

Bare å teste :) Hun kan jo godt få til andre ting bedre (motivasjonen til å få til er kanskje større på ting hun liker enda bedre), mange får jo ikke grøt i det hele tatt :)
 
Skjønner "bekymringen" din! Mini her ammet jeg 12 ganger i døgnet de første 5 mnd, plutselig så var vi nede i 6 /7 ganger! Tenker at å smake på middag kan du fint begynne med selvom grøten ikke fungerer optimalt! kanskje det øker nysgjerrigheten? :) Sånn matnett er super spennende her så lenge det er frukt i :p

Ja har fått sånn silikon"smokk" med banan i, og den spiser hu på med blandet iver.
Ser ut til at jeg må pumpe en del da, flaks vi endelig fant en flaske hun skjønte å drikke av da :p
 
Frokost: grøt
Lunsj: 1 brødskive eller smoothie
Middag: middag. Har laget opp 4 retter å fryst ned: 2 forskjelloge laksegryter, chili con carne og kylling
Kvelds: hjemmelaget havregrynsgrøt med sviske-og aprikosmos

Drikker vann til måltidene. får tilbud om en flaske med 180 ml mme før både formiddag og ettermiddagsduppen, og på kvelden men sjeldent han drikker mer enn halve.

Får av og til ei flaske på natten
 
Back
Topp