Hvordan gjør dere med permisjonen?

Man taper litt ja - en del hvis man har høy lønn, ikke så mye med middels/lav lønn. Og det største tapet er det far som får. Vi har regna på det - jeg får akkurat det samme utbetalt med 80% lønn over 47 uker som med 100% 37 uker. Ingen forskjell! Mens pappaen får 80% i 10 uker i stedet for 100% i de 10 ukene, så det er der vi taper litt.

Men fordi jeg er lærer, og min perm med 100% går ut en mnd før neste skoleårs sommerferie, mister jeg lønna for den ferien. Må ha en lengre periode ulønna perm etter lønna perm uansett da pappaen ikke kan ha perm før et stykke ut på høsten. Derfor blir det faktisk mer lønnsomt for oss med 80%.

For de aller fleste vil det som du sier lønne seg økonomisk å ta 100% og så ulønna perm - man kan være hjemme like lenge, men får mer penger.

Hva mener du med at du mister lønna fra ferien? Er det feriepenger du tenker på?
 
Jeg skal uansett ha ulønna perm en god stund etter min perm. Med 100% uttak er min perm ferdig i slutten av mai. Med 80% varer permen over sommeren og jeg kan dermed utsette permen med 5 uker ferie og få full lønn da i tillegg til feriepenger. Mens hvis juni er ulønna, blir det bare feriepenger utbetalt den sommeren. Det er spesielt for lærere at det er uheldig med ulønna perm i juni, jeg skjønner lite av det men fikk det forklart av kommunens perm-ansvarlige i går.

Så for meg vil vanligvis 80% og 100% gi akkurat like mye penger utbetalt, men fordi forskjellen på de to avgjør om permen dekker over ferien eller ikke blir 80% mer lønnsom. Mannen taper 20% lønn i litt over to mnd.
 
Hva mener du med at du mister lønna fra ferien? Er det feriepenger du tenker på?

Et tillegg til forrige svar - måten mange pleier å løse dette på er å "symbolsk" være på jobb litt i juni, dvs de er det på papiret men er egentlig ikke tilbake i jobb på ordentlig, noen arbeidsgivere tilbyr det. Ved at de står i jobb i juni blir det annerledes utbetalt om sommeren enn hvis de ikke gjør det. Men jeg skjønner ikke så mye av dette altså, bare at det er en spesiell greie for lærere hvor permen slutter like før skolens ferie.
 
Jeg er lærer,og velger å ta ut 80% lønn i 59 uker(selv om jeg antagelig taper litt på det) Ser ikke helt vitsen med å ta 100%lønn, spare penger hver mnd for så å ta ulønnet permisjon etterpå... Det viktigste for meg er å få være lengst mulig hjemme med babyen min! Jeg skal være hjemme i 49.uker, + 4. uker ferie etterpå (oppspart ) Så skal mannen ha sine 10 uker, men de fordeler han slik at han tar en dag i uka i 50 uker. Lillegull vil da begynne fire dager i barnehage fra han er 1.år
Det er så flott at vi har mulighet til å velge den ordningen som er best for oss! Norge er et flott land å få barn i ☺
 
Jeg er lærer,og velger å ta ut 80% lønn i 59 uker(selv om jeg antagelig taper litt på det) Ser ikke helt vitsen med å ta 100%lønn, spare penger hver mnd for så å ta ulønnet permisjon etterpå... Det viktigste for meg er å få være lengst mulig hjemme med babyen min! Jeg skal være hjemme i 49.uker, + 4. uker ferie etterpå (oppspart ) Så skal mannen ha sine 10 uker, men de fordeler han slik at han tar en dag i uka i 50 uker. Lillegull vil da begynne fire dager i barnehage fra han er 1.år
Det er så flott at vi har mulighet til å velge den ordningen som er best for oss! Norge er et flott land å få barn i ☺

Vitsen er vel at man kan være like akkurat like lenge hjemme med barnet sitt, men få ganske mye mer utbetalt (for de fleste) - ser ikke helt at det er så rart? Man tjener på det økonomisk OG er like lenge hjemme. For de med bursdag på helt feil side av året ift bhg-opptak, og uansett må ha ulønna perm en periode, er det jo bare vinn. Sist hadde jeg et halvt år ulønna etter 100% uttak.
 
Et minus med 100%, og så ta ut ulønnet permisjon et at man taper sykepengerettigheter dersom man skulle ha behov for det..
 
Vi skal ta 100% lønn. 49 uker. Jeg er sykemeldt å får 4 uker ferie overført til neste år. Jeg skal ha perm til midten av april. Så skal mannen ha til sommeren(juli) å ferie etter det. Jeg har 2 uker perm igjen +8 uker ferie. Det bruker jeg i midten av juni til slutten av august. Så da er begge hjemme hele sommeren. Grunnen til at vi gjør det slik at begge er hjemme, er at barnet skal i bhg i august! :)
 
Spørsmål: Hvis man velger 80% permisjon, er det da mulig å jobbe 20% i tillegg?
 
Spørsmål: Hvis man velger 80% permisjon, er det da mulig å jobbe 20% i tillegg?

Tror ikke det, men 100% og gradert uttak (jobbe 1-2 dager i uka) skal gå, da blir jo den totale perioden med stønad forlenga også.
 
Hei,

Bare noe å tenke på om man ta ulønnet permisjon:

Når du er i en lønnet foreldrepermisjon, regnes du som yrkesaktiv, men med fritak fra arbeidsplikten. Derfor skal personer i betalt foreldrepermisjon ha tilsvarende lønnsutvikling som om de var i jobb. Blir du syk mot slutten av den betalte foreldrepermisjonen, vil du har rett til sykepenger tilsvarende som om du ble syk den første dagen du skulle vært i jobb. Jobber du innenfor SPEKTER (helseforetakene), KS, Stat og Virke, får du full sykelønnsutbetaling fra første dag etter foreldrepermisjonen. Jobber du andre steder, er sykepengegrunnlaget ofte begrenset til 6 ganger grunnbeløpet i folketrygden.

Etter at foreldrepermisjonen med foreldrepenger er ferdig, har hver av foreldrene rett til permisjon i inntil 12 måneder for hver fødsel (§ 12–5 i arbeidsmiljøloven), så lenge barnet er under 3 år. Denne må tas ut umiddelbart etter den betalte foreldrepermisjonen. Er du alene med barnet, kan du ta begge årene selv. Dette er en permisjon uten lønn. Det betyr at du ikke har krav på å være med i lønnsoppgjørene og ha vanlig lønnsutvikling i denne perioden. Du opptjener heller ikke pensjon eller feriepenger. Blir du syk i denne perioden, har du ikke inntekt og har heller ikke rett til sykepenger. Men hva med om du fortsatt er syk når den ulønnede foreldrepermisjonen er over og du skulle vært tilbake i jobb?

I slike tilfeller har du visse rettigheter, men det er noen viktige forutsetninger du må sørge for å ha på plass. Det viktigste er at du har en skriftlig avtale med arbeids- giveren for når du skal gjenoppta arbeidet etter den ulønnede permisjonen. I folketrygdloven § 8–47 heter det at ulønnet foreldrepermisjon er å regne som inntektsgivende arbeid når det gjelder opptjening av rett til sykepenger. I slike tilfeller må det søkes til NAV om sykepenger. NAV skal så vurdere om vilkårene i denne paragrafen er oppfylt. I søknaden må du dokumentere når arbeidet skulle vært gjenopptatt og hvilken inntekt du skulle hatt.

Arbeidsretten (ARD 2011–11) har stadfestet at man ikke fysisk må ha gjenopptatt arbeidet for å ha disse rettighetene, det er nok at man har en tydelig avtale med arbeidsgiveren om når arbeidet skulle vært gjenopptatt.

I sykemeldingsperioder etter ulønnet foreldrepermisjon utbetaler NAV i utgangspunktet kun 65 % av sykepengegrunnlaget fra 15. dag etter sykemeldingstidspunktet. Akademikerne har imidlertid tariffavtaler som sikrer full utbetaling av lønn fra første dag av sykemeldingsperioden. Dette gjelder både i SPEKTER (helseforetakene), KS, Stat og Virke. Jobber du privat, må du har egne forsikringer for å kunne få dette. Jobber du andre steder, kan du undersøke hvilke avtaler som gjelder der.

Teksten kommer fra:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=417301&a=3
 
Tror ikke det, men 100% og gradert uttak (jobbe 1-2 dager i uka) skal gå, da blir jo den totale perioden med stønad forlenga også.

Aha! Kan sjekke ut det :)
 
Vi skal ta 100% dekningsgrad. Jeg skal ta ulønnet perm i 3 måneder. Og pappaen skal ta lperm sammen med oss, når jeg har ulønnet. Får se om vi forlenger permen med noe ferie. Gullet blir å starte i barnehagen i september. Grunnen til at vi gjør det slik er fordi det lønner seg å ta 100% dekningsgrad. Og det vil bli fint å få litt ekstra tid hjemme sammen som en familie før en hektisk hverdag starter :)
 
Drar opp denne, skulle gjerne sett flere løsninger! :) Jeg har ikke så lyst å sende junior i full barnehage allerede fra 11 mnd., men det er jo mange som sier det går helt fint. Vi har ikke råd til så mye ulønnet permisjon heller, så det hadde jo vært det enkleste.. Vurderer gradert pappaperm, slik at junior kan ha 50% barnehage første tiden. Noen erfaringer med det?
 
Man taper litt ja - en del hvis man har høy lønn, ikke så mye med middels/lav lønn. Og det største tapet er det far som får. Vi har regna på det - jeg får akkurat det samme utbetalt med 80% lønn over 47 uker som med 100% 37 uker. Ingen forskjell! Mens pappaen får 80% i 10 uker i stedet for 100% i de 10 ukene, så det er der vi taper litt.

Men fordi jeg er lærer, og min perm med 100% går ut en mnd før neste skoleårs sommerferie, mister jeg lønna for den ferien. Må ha en lengre periode ulønna perm etter lønna perm uansett da pappaen ikke kan ha perm før et stykke ut på høsten. Derfor blir det faktisk mer lønnsomt for oss med 80%.

For de aller fleste vil det som du sier lønne seg økonomisk å ta 100% og så ulønna perm - man kan være hjemme like lenge, men får mer penger.


Hva mener du med at du mister lønna for den ferien, når permisjonen varer til 1 mnd før skoleslutt?

(Jeg er også lærer og har permisjon til 1 mnd før skoleslutt) tenker å begynne og jobbe igjen da, og få feriepenger i juni, og lønn i juli som normalt.
 
Hva mener du med at du mister lønna for den ferien, når permisjonen varer til 1 mnd før skoleslutt?

(Jeg er også lærer og har permisjon til 1 mnd før skoleslutt) tenker å begynne og jobbe igjen da, og få feriepenger i juni, og lønn i juli som normalt.

Siden du skal jobbe den tida mellom perm-slutt og skoleslutt, så går det bra - det er hvis man har ulønna perm i denne perioden at man taper noe penger.
 
Her tar vi 100%.
Jeg hadde et vikariat som har gått ut nå, og er sykemeldt grunnet Hyperemesis.
Far tar derfor kun 10 uker, jeg skal gå skole og søke deltidsjobb når permen er over.
 
Back
Topp