Hvordan er drømmefødselen?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
Har du en tanke om hva den perfekte fødselen ville vært? Hvordan ville den forløpt seg? :)
 
Jeg ser for meg at drømme fødselen ville hvert å klart seg lengst mulig på egenhånd hjemme før jeg reiste til sykehuset. Fødte fort etter ankomst uten hjelpemidler og "dop" :)

Noe jeg forøvrig ikke klarte :hilarious:
 
Syns jeg hadde drømmefødsler. Hadde lite vondt før jeg hadde kommet langt, ca 6-7cm. Va på fødestua i ca 45 min første gang PG 30 min andre gang. Ambulanseturen var mindre behagelig, ellers var det ikke så ille. :)
 
Hadde ikke ønsket noen endring på noen av fødslene mine. Begge varte mellom 4-6 timer, jeg var hjemme hele veien, ingen komplikasjoner og jeg hadde muligheten til å styre alt selv.
 
Syns vel min siste fødsel egentlig var en drømme fødsel med 6-10 min mellom riene hele veien og slappet godt av i pausene. Varte bare et par timer med grei smerte og, selv om jeg hadde litt rier hele dagen uten smerte. Eneste som manglet var jordmor til å ta imot...
 
Første fødsel. 3,5 time fra første rie og rier hvert 5. Minutt!! Hadde trykk i magen og ubehag nonstopp i tillegg til riene. Hadde en forferdelig taxitur hvor vannet gikk på veien ut. Og der stoppet de konstante smertene i magen og jeg hadde kun riene hvert 5. Minutt. Jeg fikk slappet av og kommet meg til hektene før pressing. Hadde en halvtime hvile mens jeg ventet på mannen som skulle komme. Hadde ikke pressrier. Så når mannen kom varte det kun 30 min og han var født.. gjett hvem som klaget på varighet når jeg ble satt igang.. hadde fullstendig ro og ingen visste jeg var der før etterpå. Mannen fikk være på familierom med oss og vi fikk være en familie på 3 :)

Andre fødsel var 10x mer intenst og varte fra 23:20? Til 01:10 så rett under 2 timer. Selve pressingen var også hardere og vondere pga større barn
 
Drømmefødselen denne gangen er at jeg har en indre ro hele veien, at jeg ikke får panikk, at jeg får smertelindring som fungerer og at ungene kommer seg ut i god behold, uten å sitte fast, uten sugekopp og uten ks.
:)
 
Drømmefødsel. Tja smerter er greit, kan godt gjøre kjempevondt. Er kun redd for barnet og for å revne. Det er alt jeg bekymret med for under fødselen mine. Så det ville da vært null rifter å snakke om og frisk og fin baby!
 
At det skjer uten komplikasjoner :) Er ikke redd for å føde eller smerter, men engstelse for at noe blir galt/er galt med babyen. Og revning.
Gleder meg forferdelig til babyen nå <3
 
Nå fikk jeg faktisk drømmefødsel!
Vannet gikk 21.05 hjemme på sofaen, og etter 5 min kom riene, hvert andre minutt fra begynnelsen av. Vi kjørte til sykehuset hvor de sjekket meg. 7 cm. Trodde da det var ca 3 timer til babyen kom, og tenkte at SÅ vondt vil ikke jeg ha det i 3 timer, og ba om epidural.
Da hastet vi avgårde i rullestol til heisen og tok den ned til fødeavdelingen. Fikk lagt meg på sengen og undersøkt av jordmor som konstanterer jeg har 10 cm og kan presse når jeg er klar.
Så kom pressriene, og 3 pressrier og 10 mim senere så var gutten ute:) Rakk ikke noe smertelindring, og det var helt i orden siden det gikk så fort. 1 time og 50 min varte hele greia.
 
Kort men lang nok fra start til slutt så man får tid til å bli med på det som skjer og ikke blir tatt helt på sengen som en intens storm.

Gode rier med overkommelige smerter som bygger seg sakte men sikkert opp, kort fra aktiv fase til pressing, enkel og kort pressetid, ut kommer en helt frisk, levende og velskapt baby og man kjenner seg i flott form etter fødsel.

Eventuelt bare få epidural med en gang man kommer inn sykehusdøren sånn at man ikke kjenner noe særlig til smerter fra start til slutt.


Kan jeg bestille en sånn?:hilarious:
 
Last edited:
Førstemann var 1 time og 20 min aktiv fødsel og pressing. Var i kjempe form etterpå selvom det tok 25 timer fra første rie. Gikk hjemme hele dagen med rier hver 10. Min men de var ikke vonde og gikk kjempe fint. Vi koste oss med god mat og så på film [emoji4]

Håper på det samme nå. Og at vi ikke må dra til sykehuset midt på natten!
 
Håper å kunne være hjemme en stund, og så komme til sykehuset siste timen/timene. Og så kunne bevege meg og gå rundt. Helst føde stående, på kne eller på siden. Vil også ha det mørkt i rommet og helt uten prat. Stille stund. Eneste lyder bør komme fra meg. :joyful:
MEN vi får se...... Det blir jo som det blir;)
 
Nå er jeg førstegangsfødene og vet ikke hva jeg går til, men jeg har noen tanker om hva jeg håper på :) Håper å kunne være hjemme en stund før vi drar på sykehuset. På sykehuset ønsker jeg mest mulig ro, og vil veldig gjerne i badekar om det er mulig for smertelindring og evt vannfødsel om det lar seg gjøre.
 
En drømmefødsel ville vart noen timer kortere enn de 72 sist fødsel varte, ingen smertelindring og at jeg får føde normalt, altså ikke at det ender i hastesnitt igjen. Da skal jeg være fornøyd:)
 
Hmm.. la meg tenke. Jeg ser for meg, "fine rolige" rier :hilarious: Klare meg lengst mulig hjemme. Så når jeg kommer på sykehuset, får jeg smertestillende.. Og pushingen tar, tja.. 20 min kanskje :laughing005 haha. Lov å ønske da :rolleyes:
 
Back
Topp