Hvor vanlig er flere SA/MA?

Evig håpefull

Andre møte med forumet
Jeg er under prøverørsbehandling og har vært igjennom 5 forsøk, fire ferske (IVF/ICSI) og ett frys. Ble gravid to ganger, men dessverre endte begge med SA uke 6 og MA uke 10. Skal igang med nytt forsøk neste uke, og naturligvis engstelig for å oppleve det samme igjen. Hvor vanlig er det egentlig å oppleve flere aborter nå? Vet at risikoen muligens er noe høyere med prøverør og alder over 35 år. Er 33 år nå...
 
Hei!

Så uheldig du har vært - det er ikke ofte samme kvinne opplever både missed abortion og spontan abort........
Så jeg kan godt forstå at du er engstelig for om du kan komme til å oppleve dette igjen.
Jeg har ikke noen statistikk å vise til i forhold til gjentakelsesrisiko, men jeg tenker at det aller beste du kan gjøre er å ta godt vare på deg selv! Det er jo faktisk slik at det ikke er så mye annet du kan gjøre.

Håper du har hatt en god dialog med gynekologene som behandler deg om veien videre! Det er jo noen kvinner som behandles medisinsk når de blir graivde etter flere aborter...

Det som er bra er jo at du faktisk kan bli gravid :)
Jeg ønsker deg masse, masse lykke til videre!

Jordmor Ragna.
 
Takk for fint svar :) Ja, man føler seg unektelig litt uheldig selv om det vel oftest er tilfeldig... Ifm nåværende forsøk (satt inn befrukta egg igår) startet jeg i tillæg til progesterontilskudd, opp med blodfortynnende som forebyggende behandling, og vil vurdere å ta relevante blodprøver hvis jeg (forhåpentligvis) blir gravid igjen nå/senere.
Er ellers bevisst om det meste for å leve sunt og ta vare på meg selv. Og som du sier, må jeg prøve å fokusere på at jeg fakrisk kan bli gravid, og tro på at det vil lykkes å bli det igjen.. :)
 
Så flott å høre :) Det var faktisk akkurat progesteron og blodfortynnende jeg tenkte på!

Ønsker deg MASSE, MASSE lykke til på veien videre!!

Det beste hilsener fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp