Hvor mye gir faddere i konfirmasjonsgave?

verpesyk

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
❤ Aprilbarna19 ❤
Mannen min var fadder for sin yngste fetter. Han var 23 da fetteren ble døpt så det er mye aldersforskjell. De bor 5-6 timer unna, så vi har desverre ikke sett de på flere år. Nå er vi invitert i konfirmasjon, og har fått tilbud om å overnatte hos de. Vi er et par med en gutt på straks 2 år.

Hva gir vi i gave til konfirmanten? Ønsker å gi penger.

Og hva er passende å gi vertskapet som er så hyggelige å be oss inn til overnatting?

Jeg er så usikker på sånt. Vil ikke virke for kjip, eller for overdådig... :eek: :p
 
Jeg tenker en god flaske vin til vertsskapet? Kanskje bidra med noe godt til frokost? Jeg kunne funnet på å bakt noe, et brød eller tatt med hjemmelaga syltetøy til vertsskapet. Nå vet ikke jeg hvor mye penger det er normalt å gi, for jeg fikk type 50kr av noen, og 200kr av noen andre til min konfirmasjon. Tror det varierer veldig, selv om det er over 15 år siden jeg konfirmerte meg. Jeg ble altså ikke rik av å konfirmere meg. Men mitt inntrykk er at man gir litt mer til konfirmasjon enn man ville gitt til bursdag. Uansett, så er det veldig individuelt hva folk gir.
 
Jeg tenker en god flaske vin til vertsskapet? Kanskje bidra med noe godt til frokost? Jeg kunne funnet på å bakt noe, et brød eller tatt med hjemmelaga syltetøy til vertsskapet. Nå vet ikke jeg hvor mye penger det er normalt å gi, for jeg fikk type 50kr av noen, og 200kr av noen andre til min konfirmasjon. Tror det varierer veldig, selv om det er over 15 år siden jeg konfirmerte meg. Jeg ble altså ikke rik av å konfirmere meg. Men mitt inntrykk er at man gir litt mer til konfirmasjon enn man ville gitt til bursdag. Uansett, så er det veldig individuelt hva folk gir.
Jeg ble selv konfirmert for 17 år siden så da er vi på samme alder :eek: Husker jeg fikk 500kr av tanter og onkler, og tantene som var faddere mener jeg at jeg fikk 500-700kr fra. Fra naboer og familiens bekjente som ikke var spurt fikk jeg 50/100 kr, og nå virker som de fleste gir 200 kr til sånne tilfeller. Syens det er så vanskelig å vite.
 
Twist til vertsskapet? Og jeg syns 1000kr holder til en konfirmant. :) Er ikke meningen at de skal ha råd til et hus for de pengene.
 
Naboer: 50-200
Faddrer: 1000 / 1500
Tanter/onkler: 1000
Besteforeldre: 3-5000
Foreldre: Bunad/Moped/motorsykkel e.l.

Konfirmerte meg for 10 år siden.. ca det samme som har blitt gitt i konfirmasjoner jeg har vært i nå nylig.
Kommer jo an på den enkeltes økonomi osv.
 
Twist til vertsskapet? Og jeg syns 1000kr holder til en konfirmant. :) Er ikke meningen at de skal ha råd til et hus for de pengene.

Jeg tenker også kr 1000 egentlig :) Vi fikk selv en gutt for 2 år siden og fikk da en gave i verdi på ca kr 300 fra de, så tenker at det ikke er for lite med kr 1000 iallefall. Håper jeg :p Skal jo faktisk kjøre en lang tur og bruke penger på å reise dit også :p Haha.

Jo, noe sjokolade kanskje :) Usikker på hva de liker siden jeg ikke føler jeg kjenner de så godt, men tror det er sånne vin/aperitiff-mennesker :p
 
Jeg ble selv konfirmert for 17 år siden så da er vi på samme alder :eek: Husker jeg fikk 500kr av tanter og onkler, og tantene som var faddere mener jeg at jeg fikk 500-700kr fra. Fra naboer og familiens bekjente som ikke var spurt fikk jeg 50/100 kr, og nå virker som de fleste gir 200 kr til sånne tilfeller. Syens det er så vanskelig å vite.

Ja, over 15 år siden.. var man ikke 15 år når man konfirmerte seg da? Da blir det visst litt mer enn 15 år. Nærmere 20. Jeg husker ingen gav mer enn 500kr. Noen som kom gav 200kr. Jeg syns også det er vanskelig å vite, har selv gitt veldig dyre gaver til rundt tusenlappen til tanteungene i dåp (gaver i dåp og konfirmasjon syns jeg bør være litt samme verdi), mens foreldrene gav gave til ca 200kr til vår unge noen år etterpå. Det gir en litt rar følelse av å tydelig ha gitt alt for dyre gaver. Så tusenlapp er nok for mye i hvert fall.
 
Helt opp til hver enkelt. Jeg tenker å gi 800-1000 kr, er ikke fadder, men det er min nevø. Neste barn der igjen er jeg fadder til, men gir ikke MER av den grunn.

Å være fadder er kristent,du skal lære barnet om kristendommen. Høye summer og penger har ingenting der å gjøre... Skal du gi en passende gave måtte det hatt noe med kristendommen å gjøre, f.eks. et smykke med et kors i sølv eller gull. Det er en flott gave.
 
Man gir etter økonomi og ønsker fra konfirmanten, tenker jeg [emoji6]
Er fadder på en nevø som konfirmeres neste år. Han får utstyr til en hobby, antagelig. Spørs litt hva han ønsker seg.

Og til vertskapet ville jeg hjulpet med det praktiske i forkant av selve dagen. Om de bor 5-6 timer unna, vil dere vel være i hus når forberedelsene er i gang? Alt fra å passe dyr/barn eller bake til å dekke bord eller brette servietter ville jeg satt pris på at gjestene bidro med, selv om jeg aldri hadde spurt dem om hjelp [emoji85]
 
Lillebror ble konfirmert nå og han fikk 3000 av noen faddere og 1500 av noen andre. Gi etter lommeboka.
 
Jeg er både fadder og tante til min nevø som var konfirmant i fjor. Ga 1000 kr. Må gi etter lommeboka gitt. [emoji4] Han var storfornøyd uansett han.
 
Ville gitt etter lommeboka ;)

Men jeg synes 1000-1500. Vi gav for ca 1500 i dåpsgave til fadderbarnet vårt og til søstra mi, som jeg ikke er fadder til gav vi 1000kr til konfirmasjonen.

Til vertskapet, hadde jeg hvert behjelpelig med alt som må ordnes og rydding:)
 
Jeg fikk ca 500 av fadder (tante og onkel). 200 ca av naboer/venner. 1000 av besteforeldre. Mamma fikk jeg aldri noe av :p var «meningen at jeg skulle få penger». Men så aldri noe til de
 
Vi ga 500 til nevø til mannen i fjor. Pg.a dyr reisevei ble beløp til konfirmanten noe redusert.
 
Vi har gitt 1000 hvis den ene av oss er fadder og 2000 hvis begge er det.
 
Back
Topp