Hvor mange mislykket innsett ved ivf bør gjennomføres før man kan tenke på eggdonasjon/adopsjon/fosterbarn ?

B

B_k_h_

Guest
Hei,

Kan noen av dere dele sine tanker rundt dette ? :)
Hvor mange mislykket innsett ved ivf bør gjennomføres før man kan tenke på eggdonasjon/adopsjon/fosterbarn ?

Vårt 6.forsøk (5.insett) har vært negativt , så vi tar diskusjon med mannen min på hvor mange forsøk skal vi tåle igjen. Vi har 2 embryo på frys, men veldig lite håp at det blir et barn av noen av de. Jeg tenker selv at jeg kan tåle 10-12 innsett til sammen før vi kan vurdere eggdonasjon eller evt adopsjon/fosterbarn, men greit å høre andre meninger. :)
 
Etter 5 uttak og 13 innsett satte vi strek. Det var ikke antall uttak og innsett som var avgjørende for oss, men et at vi har vært gravide 12 ganger uten å få barn. Dersom du aldri har hatt positiv test så ville jeg absolutt ha sjekket livmoren mer grundig først :)

Vi har hatt to innsett av donoregg uten positiv test og det er veldig tungt å svelge. Ikke at det skulle være en "Quick fix", men oddsene skulle liksom være mye bedre med donoregg...
 
8 ivf, 6 innsett. Ble gravid(kjemisk) på første innsett privat. Andre innsett privat var negativ, mens 3 innsett er jeg gravid :Heartred jeg hadde ikke trua på at jeg kunne bli gravid etter 13 år uten en eneste positiv test. Jeg har gjort store forandringer i kostholdet, og tror det - sammen med flinke folk på c medical, har gjort meg gravid.
 
Etter 5 uttak og 13 innsett satte vi strek. Det var ikke antall uttak og innsett som var avgjørende for oss, men et at vi har vært gravide 12 ganger uten å få barn. Dersom du aldri har hatt positiv test så ville jeg absolutt ha sjekket livmoren mer grundig først :)

Vi har hatt to innsett av donoregg uten positiv test og det er veldig tungt å svelge. Ikke at det skulle være en "Quick fix", men oddsene skulle liksom være mye bedre med donoregg...
Takk for at du deler :Heartred Uff... kan ikke tenke på hva dere har gått gjennom ... så mange ganger du har vært gravid uten baby, trist og tungt. :(

Håper virkelig at eggdonasjon skal funke for dere til slutt :Heartred
 
8 ivf, 6 innsett. Ble gravid(kjemisk) på første innsett privat. Andre innsett privat var negativ, mens 3 innsett er jeg gravid :Heartred jeg hadde ikke trua på at jeg kunne bli gravid etter 13 år uten en eneste positiv test. Jeg har gjort store forandringer i kostholdet, og tror det - sammen med flinke folk på c medical, har gjort meg gravid.
Oh så fantastisk, gratulerer såååå mye! :Heartpink :D Veldig oppmuntrende å høre slike historier :)
 
8 ivf, 6 innsett. Ble gravid(kjemisk) på første innsett privat. Andre innsett privat var negativ, mens 3 innsett er jeg gravid :Heartred jeg hadde ikke trua på at jeg kunne bli gravid etter 13 år uten en eneste positiv test. Jeg har gjort store forandringer i kostholdet, og tror det - sammen med flinke folk på c medical, har gjort meg gravid.
Gratulerer så mye :Heartpink ble nysgjerrig på kostholdsendring, hvilke endringer gjorde du?:)
 
En ting er det medisinske, og en ting er hva en selv orker. I det offentlige får en jo vanligvis tre uttak +frys av en grunn - mange trenger det, men dette innebærer stor variasjon i antall innsett. Hvor lenge det er medisinsk forsvarlig å prøve vil avhenge av kvalitet på egg, sæd og embryo, og andre faktorer med livmor osv. På min klinikk sier de at 70 % får barn etter tre fullførte uttak inkl. eventuelle fryseforsøk. Ikke uvanlig å gå privat etter det og lykkes der. Personlig vil vi gi oss etter de tre rundene, som så langt har vært 9 innsett og 5 inseminasjoner. Har to til på frys. Her er det ikke aktuelt å begynne på en ny prosess pga alder og hvor mye dette har gått utover annet i livet i mange år. Men hadde det vært aktuelt med feks donoregg så hadde jeg tenkt det var naturlig å skifte over snart.
 
Her tenker jeg mye spiller inn: både fysisk/psykisk helse, økonomi og som nevnt over - den medisinske grunnen til IVF.
En viktig forutsetning for å kunne gå videre i livet uten biologiske barn, tror jeg er at man må føle at man har prøvd alt.
Vi hadde mange forsøk både privat og offentlig, i 6 år, før vi ga litt opp. Da hoppet vi over på adopsjon, men ble fosterhjem istedet.
Vi håpte jo på et mirakel i mellomtiden, og spesielt jeg følte meg ikke ferdig med prøving. Så etter maaaange år oppsøkte vi Hausken på nytt. Han sa at vår eneste sjanse er om vi prøver å bytte ut en av cellene, og da helst sædcellene siden de har vært vårt største problem.
Det er ikke bare bare å bestemme seg for å bytte ut biologien til en av partene, men etter lang tenketid ble vi enige om å prøve. Vanskelig å lukke et kapittel uten at vi føler at vi har prøvd det vi kan! Det er 13 år siden vi hadde første IVF, så vår plan er at går det ikke nå - går vi videre :Heartred
Så det er mye som spiller inn! Noen kommer gjerne dit etter 3 innsett, andre etter 30.
 
Back
Topp