hvor lenge?

Tonje M

Glad i forumet
hvor lenge tok dere folsyre tabl.? er så i tvil om hvor lenge jeg skal ta dem. legen sa at de hvertfall skulle tas de tre første mnd av svangerskapet... jeg visste ikke at jeg var gravid for det hadde gått 4 5 uker jeg... så ergo har jeg tatt det siden 5 uke kanskje...
dette er så spennende! må bare si at nå som kvalmen er noe bedre så koser jeg meg med svangerskapet[:D] har begynnt å få mage også så det er litt mer virkeli nå[:)][:)] er så glad jeg er over de 12 første ukene! dette ble mye prat også, men er bare så lykkelig jeg[:)]
 
de tre første mnd skal du ta folsyre tabletter.det er ihvertfall anbefalt.lykke til med svangerskapet[:)]
hold oss oppdatert[:)]
 
Jeg visste Ikkje om at man skulle ta sånne, Såh tok di kanskje di 2 - 3 siste ukene før Jeg ble 3 måneder på vei.
Tar dere begge 2 sammen???????
Jeg tik en om morgenen og en om kvelden.
Men glemte og en del slike.
Legen sah at nå kunne Jeg bare gå tilbake til di vitaminene som Jeg brukte før, Det var visst nok med di...... [:D]
 
jeg tar de nycoplus o,4 mg... står at man bare skal ta en dersom legen ikke har sagt noe annet... så jeg tar bare en om morgenen jeg... men tenker at jeg sikkert kan slutte nå..
 
Har ikke tatt noen tabletter jeg, og ikke noe kosttilskudd. Men jordmor har ikke sagt noe på dette. Og på siste kontroll sa legen at jeg kunne slutte å ta jern. Da sa jeg bare: tar ikke noe jern eller noe jeg, drikker bare melk!!! Så jeg er heldig og har de stoffene jeg trenger i kroppen.
 
På helsekost butikker kan du få kjøp jern tabletter med folsyre... De tok jeg gjennom hele svangerskapet og et par uker etter.( Trengte jernet) Tok tran kapsler i tillegg..
Anbefales
 
Jeg har også bare tatt en tablett, det er 400mg man trenger av folat hver dag.
 
Jeg tar noen tabletter med forskjellige vitaminer for gravide med folat (400) og jern i, (kanksje det er sånne du har, de skal det nemlig tas to av for at det skal bli riktig dose folat, jeg tar begge samtidig...)
Jeg bare fortsatte med vitaminene etter 3 mnd etterpå også...legen sa ikke noe på det.
 
på lommelegen.no står det at" for gravide og de som planllegger å bli gravide er den anbefalte dagsmengden o,4 mg"... 400 mg er vel litt mye??
jeg har bestemt meg for å slutte i dag, har lest litt rundt og der står det at de skal tas de 3 første mnd av svangerskapet.. har tatt de litt lenger men det er vel ikke skadelig er det det da??? takker alle for god hjelp[:)]
 
Jeg fikk beskjed av legen om å ta dem til jeg hadde vært på ul slk at vi var helt sikre på at jeg hadde spist dem i 3 måneder.
 
Huske ikkje helt når æ bynte me de, en gang mellom 1. og 2. måned, men tok til glasset va tomt æ![:D]
Da va æ nesten 4 måneda på vei..
 
ein bør ete det før ein vert gravid (øke visst sjansen til å bli gravid) og de 3 fyrste månadane inn i sv.skapet pga det forebygger ryggmargsbrokk på fosteret...som igjen er avreleg...har ei veninne som er gravid ho var født med brokk g måtte ta større dose nå de 3 fyste mnd!!
 
men sunt og riktig kosthold er vel så viktig...er vel meir ein garanti på at ein skal få i seg nok folat
 
Back
Topp