Hvor lenge hjemme?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Vi som prøver :)
Desemberlykke2017
Dette gjelder jo særlig dere som har født før, men dere andre kan jo også skrive hva dere tenker :happy:

Hvor lenge blir dere hjemme etter ting har startet? (gjelder vel egentlig hvis det starter med rier). Hvordan har det vært ved tidligere erfaringer?

Sist burde jeg holdt meg hjemme mye lengre enn jeg gjorde (riene kom litt ujevnt mellom 4-8min), men ble nervøs og vi har en times tid inn til sykehuset. Jeg prøver å forberede meg mentalt på å skulle være hjemme ganske lenge, og håper veldig på at vi ikke trenger å våkne og dra frøkna ut til barnevakt midt på natta (det skjer hvis lillegutt kommer mellom 23.-29.nov, da er ikke Svigers hjemme).

Denne gangen har vi badekar, så håper fødselen starter med rier så jeg kan bruke det :D jeg er så himla spent på hva som venter i løpet av de neste ukene :D
 
Jeg har jo ikke peiling på hvor lang tid ting kommer til å ta men jeg liker meg ikke på sykehus og siden vi bor 4-5 minutter fra sykehuset tror jeg at vi skal prøve å drøye lengst mulig. Men vi får høre hva føden sier, tenker jeg :)
 
Det har jeg faktisk ikke tenkt over:p sist gang startet det med delvis vannavgang, og så kom riene med 3 min mellomrom og varighet på ca 1 min med en gang. Ringte da føden og fikk beskjed om å kom inn til sjekk. Var vel da hjemme i ca 1,5 time slik at vi fikk spist frokost og slapp å komme midt i vaktskifte. Var vel på sykehuset i ca 1 time før de sjekket meg første gang og var da i aktiv fødsel:) tror jeg kommer til å se an både hvor tett riene kommer og intensiteten på de inforhold til hvor lang tid det tar før vi drar:)
 
Jeg tenker at jeg vil være hjemme lengst mulig, men.. om jeg blir engstelig eller samboer ikke synes det er ok, så får vi dra inn på sykehuset etterhvert. Men vil gjerne få gode rier før vi drar, slik at vi ikke risikerer å måtte reise hjem igjen. Og så kommer det an på va fødeavdelingen sier såklart.
 
Jeg bør egentlig reise inn med en gang. Men jeg er veldig treg med å komme meg ut døren. De to siste fødslene gikk på litt under 3 timer fra første antydning til rier til de var født.

Siste fødsel. Så ringte jeg inn ca en halvtime etter riene startet. Fikk beskjed om å komme inn med en gang. Siden det var 1-2 min mellom riene. Men jeg var ikke helt klar. Så jeg gikk i dusjen og så litt på tv. Før vi kjørte. Kom inn ble sjekket kun 3 cm åpning. De fylte i badekaret. Jeg rakk akkurat å sette meg nede så kom pressriene. Så den tiden de brukte på å fylle i badekaret gikk jeg fra 3 cm til full åpning. Så får vel reise inn med en gang denne gangen.
 
Sniker fra januar.

Med første hadde jeg overtidskontroll på sykehuset klokken 09 og våknet av rier i seks tiden. Vi valgte å gå rundt på sykehuset etter kontrollen, men jeg skulle nok ha dratt hjem for å slappe av der istedet. Vi fikk fødestue ca klokken 15.
Med andre ble jeg satt igang så jeg fikk ikke reise hjem.

Så det kommer litt an på hvordan ting starter denne gangen. Jeg er jo overbevist om at jeg kommer til å bli satt igang igjen, så all planlegging er egentlig gjort utifra det :hilarious: Tror ikke jeg er lagd for å føde før termin, og her kan jeg bestemme litt selv når det gjelder igangsetting etter termin. Og siden jeg har gått et par uker over med de to andre og de har vært relativt store (4,7 og 4 kg) så tenker jeg ikke å gå så lenge over denne gangen + at jeg hadde en god opplevelse med igangsetting sist.
 
Har hatt to forholdsvis kjappe fødsler foran meg (5 timer og 2 timer), så hvis det begynner med rier gjør jeg som det pleier å gjøre å ringer fødenå hører hva de synes:) Hvis de sier at vi kan være hjemme litt, slenger jeg meg også muligens i badekaret:D Vi har bare 20 min til sykehuset, så kjapp vei sånn sett:)
 
Bare blitt igangsatt med begge gutta mine så aldri tenkt noe på dette før da jeg har kommet inn og blitt igangsatt på max overtid [emoji14] så får vel bare se det ann egentlig
 
Jeg skal inn så fort som mulig når jeg kjenner noe, men dette er bare pg av tidligere dødfødsel, og en stor frykt for at noe kan gå galt.
 
Jeg hadde lang latensfase sist, men ute på kort tid etter pressrier. Så fikk beskjed av jordmor å dra med én gang jeg kjente at noe begynte å skje :p
 
Jeg hadde lang latensfase sist, men ute på kort tid etter pressrier. Så fikk beskjed av jordmor å dra med én gang jeg kjente at noe begynte å skje :p
Jeg hadde også lang latensfase og fra press riene tok det 9 min og 3 press til han var ute.. tenkte jeg kunne bli hjemme lenge jeg :p burde jeg dra inn tidlig?
 
Sniker fra januar.

Førstegangs her og jeg og samboer satt nettopp og diskuterte dette. Vi aner ikke når det er på tide å dra til sykehuset. Ikke så lang vei, ca 15-20 min å kjøre. Men er det midt i rushtrafikken, kan det ta mye lengre tid. Da tror jeg det hjelper litt å ta taxi så vi kan kjøre litt i kollektivfeltet [emoji85]
Tror jeg skal be samboer være den som ringer inn til føden om vi er usikre på noe eller når vi burde dra inn. Får håpe de kan gi oss noen tips på når det er best å komme inn
 
Blitt bedt om ringe hvis vannet går så er det rett inn, starter det med rier så bør vi kjøre når det er ca 5 min imellom ca.??
Nr 2 kom ganske fort, så drøyer ikke veldig lenge hjemme denne gangen..
Får se hvordan det starter og ta det derfra :)
 
Sniker fra januar.

Førstegangs her og jeg og samboer satt nettopp og diskuterte dette. Vi aner ikke når det er på tide å dra til sykehuset. Ikke så lang vei, ca 15-20 min å kjøre. Men er det midt i rushtrafikken, kan det ta mye lengre tid. Da tror jeg det hjelper litt å ta taxi så vi kan kjøre litt i kollektivfeltet [emoji85]
Tror jeg skal be samboer være den som ringer inn til føden om vi er usikre på noe eller når vi burde dra inn. Får håpe de kan gi oss noen tips på når det er best å komme inn

Er det kø så, tror jeg hvertfall, der er innafor å kjøre i kollektivfeltet når du skal føde :) Herregud politiet gir vel ikke bøter i sånne tilfeller? Noen som har opplevd det?

Du må jo prioriteres og å stampe i kø med rier/vannavgang må dere få slippe da...

Med første så kjente jeg at dette må da være rier, startet i ryggen. Ringte og ble enige om at jeg kunne være hjemme til de tiltok i styrke, for man slapper ofte mer av hjemme hos seg selv. Da de begynte komme tettere kjørte vi innover, og tok ca 4-5 timer så kom hun.

Men alle fødsler er forskjellige så bare ring fødeavdelingen når du kjenner noe du tror er tegn, så er de flinke til å gi råd til hva som akkurat du bør gjøre :) Vente litt eller komme med en gang :)

Må understreke at jeg er definitivt ingen ekspert og har kun erfaring fra to fødsler, men kan ikke tenke meg annet enn at blir dere stående fast i trafikk så er det nok bare åringe sykehuset så sender de vel en ambulanse ved behov. Godt at dere har kort vei da hvertfall :)
De som må kjøre 1-2 timer eller kanskje mer må nok planlegge enda mer.
 
Jeg hadde også lang latensfase og fra press riene tok det 9 min og 3 press til han var ute.. tenkte jeg kunne bli hjemme lenge jeg :p burde jeg dra inn tidlig?

Da hadde du raskere enn meg :p og min jordmor hadde nok rådet deg å reise inn med en gang også [emoji85] ofte som andregangsfødende så er man ganske moden før fødsel siden det allerede er «banet vei». Nå er det jo bare to år siden jeg fødte sist også, så kan være det spiller en liten rolle også :) spennende blir det nok uansett [emoji28]
Min første fødsel var omtrent prikk lik mamma sin første fødsel også, så mulig min andre fødsel blir lik mamma sin også og da er ungen ute på ca tre timer :)
 
Da hadde du raskere enn meg :p og min jordmor hadde nok rådet deg å reise inn med en gang også [emoji85] ofte som andregangsfødende så er man ganske moden før fødsel siden det allerede er «banet vei». Nå er det jo bare to år siden jeg fødte sist også, så kan være det spiller en liten rolle også :) spennende blir det nok uansett [emoji28]
Min første fødsel var omtrent prikk lik mamma sin første fødsel også, så mulig min andre fødsel blir lik mamma sin også og da er ungen ute på ca tre timer :)
Får høre med legen når jeg skal dit til uken det er 6 år siden sist for meg, men merker at slutten nå er ganske lik :p
Begynt med modningsrier nå lykke til på innspurten, blir spennende å se om det blir likt din mor

Her har begge svangerskap og første fødsel vært helt annerledes enn min mor sin :p
 
Får høre med legen når jeg skal dit til uken det er 6 år siden sist for meg, men merker at slutten nå er ganske lik :p
Begynt med modningsrier nå lykke til på innspurten, blir spennende å se om det blir likt din mor

Her har begge svangerskap og første fødsel vært helt annerledes enn min mor sin :p

Ja blir spennende [emoji28][emoji28] takk, lykke til til deg også :) tror bare det er viktig å kjenne etter selv :)
 
Sniker fra januar.

Tror jeg skal be samboer være den som ringer inn til føden om vi er usikre på noe eller når vi burde dra inn. Får håpe de kan gi oss noen tips på når det er best å komme inn

På fødselsforberedende kurs fikk vi streng beskjed om at det er dama som må ta den telefonen. For hvis partneren skal være mellomledd kan det bare bli tull og rot i samtalen. De synes det er mye lettere å snakke direkte med den som føler ting på kroppen, for da kan de høre på pust osv hvordan ting ligger an. :)
 
Last edited:
På fødselsforberedende kurs fikk vi streng beskjed om at det er dama som må ta den telefonen. For hvis partneren skal være mellomledd kan det bare bli tull og rot i samtalen. De synes det er mye lettere å snakke direkte med den som føler ting på kroppen, for da kan de høre på pust osv hvordan ting ligger an. :)
Det samme sa de til oss på Rikshospitalet.
 
Jeg håper virkelig jeg har nerver nok til å bli hjemme ganske lenge denne gangen, så jeg ikke trenger å være så lenge på sykehuset og i tillegg forhåpentligvis ikke blir sendt hjem etter sjekk! Kjedelig å kjøre en time og bare bli sendt hjem igjen :p
 
Back
Topp