Hvor lenge før kan man bake kake?

Renzy

Gift med forumet
Septembergull'17
Maisløyfene 2024
Kakespørsmål fra ei som nesten aldri baker[emoji85]
Hvor mange dager kan ei kake stå kjølig før den skal spises? F.eks gulrotkake?
Og er det innafor å lage bunnen noen dager før man har på glasuren?
 
Jeg lager det dom regel dagen før. Men pga tid så har jeg lagd det to dager før også. Synes kaker fort blir tørre når de står lengre( utenom bløtkake da).
 
Gulrotkake/krydderkake og sjokoladekake ( men IKKE kremen) kan godt stå i kjøleskapet i tre fire dagen ( luft tett) da kaken ikke skal bli tørr og ta til seg kjølekskap smak eller kan du fryse

Kremen burde tas på dagen før eĺler dagen som den serveres :)
 
Pleier å lage kaker dagen før eller samme dag, ikke tidligere. Man har ofte rester også som er greit å kunne spise dagen etter.
Unntaket er iskaker, pavlovabunn ol.
 
Bare for å presisere; grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har tid samme dag, og veldig knapt med tid dagen før[emoji16]
 
Gulrotkake/sjokoladekake kan fint fryses med glasur og alt, og det kan også helt fint stå i kjøleskapet i 2-3 døgn.

Kremkaker bør ikke stå pyntet lenge, da kremen harskner. Der ville jeg fryst bunn, og så hatt på krem og pynt samme dag det skal serveres.
 
Jeg liker best sånne "avanserte" kaker,fordi jeg baker så utrolig sjelden,så da liker jeg å kline til når jeg først gjør det :p
Da er det gjerne snickerskake eller oreokake det går i. Oreokaken kan fint stå i kjøleskapet et døgn,med krem og alt,aller helst inni en kakeform med lokk. Super smak. Snickerskake kan stå i kjøleskap et par dager,men vent gjerne med å ha på krem til dagen det skal serveres :)
 
Bløtkake er vel den kaka der kremen bør tas på samme dagen. Mens bunnen kan lages dagen før. Syns kremen smaker vondt etter en natt i kjøleskapet, mulig harsk?
De fleste andre kaker er gode å fryse og kan lages dagen før også. Moussekaker skal ofte fryses, i hvert fall den jeg har laga og et par andre jeg vet om, og da kan den lages en uke i forveien.
 
Back
Topp