Hvor fort går melkeproduksjonen ned?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg ammer, men siden vesla var veldig liten når hun kom så må vi gi 2 flasker i døgnet med morsmelk tilsatt ekstra proteiner og fett. De gangene vi gir flaske så pumper jeg rett før eller etter med mindre far gir flasken da pumper jeg samtidig. De siste par dagene har jeg droppet å pumpe 2 ganger fordi jeg fikk sånn melkespreng om natten og jeg hadde ganske mye melk. Fikk somregel ut 60 ml i det brystet som ble ammet sist og 100 i det andre. Hun drikker ikke stort mer enn 50 per måltid uansett. Vi har nettop økt fra 40 til 50 på flaske og da er det ikke alltid hun drikker opp. Så da har jeg i de siste 3 dagene bare pumpet en gang. Nå har jeg plutselig veldig lite melk. Får kun ut 20 av det brystet som ble ammet sist og 50 i det som ikke ble ammet sist.

Kan mengden seriøst halvere seg på 3 dager? Hvordan kan jeg da justere slik at jeg har akkurat nok når 2 ganger er for mye og 1 gang er for lite?
 
Det halverer seg nok ikke, men forsøker tilpasse seg det behovet kroppen får signaler om. Men hva med å ikke pumpe begge sider helt tom, men pumpe begge gangene? Om du ønsker å få ut 50, så pump 50, ikke 100? Eller rett og slett fryse overskuddet til senere?

Husk også at pumpa ikke får ut like mye som ungen så dersom du skal over på fullamming etterhvert så vil ungen kunne få nok selv om du opplever å ikke helt få der til med pumpa. Men om hun nå må ha mm på flaske, så må du jo i alle fall få ut det hun trenger.
 
Men den er ikke gått permanent ned altså, og går like fort opp igjen.
 
Trodde det var viktig å tømme brystet for å unngå brystbetennelse?

Har til nå sluppet å oppleve det heldigvis, men har virkelig ikke lyst å få det. Det er derfor jeg har prøvd å minske mengden bittelitt fordi brystspreng over tid også kan gi brystbetennelse.

Vi håper å slutte på det nå snart for vi har ikke fått noen spesifikk tid vi skal gå på det. På resepten står det 1 mnd, men ernæringsfysiologen sa at det varierte hvor lenge og at det var noe de måtte se ann, men det var før vi så at det sto 1 mnd på resepten. Legen på helsestasjonen sier at hun egentlig ikke trenger det lenger, men at det er ernæringsfysiologen på sykehuset som må avgjøre det. Skal ringe dem i morgen å høre. Får vi slutte med flaskene så blir det ikke noe problem med produksjonen.

Jeg er er så lei av pumping og flaskemating nå at jeg blir gal snart. Kommer nok til å pumpe en gang i tillegg til ammingen selv når vi slutter med flaskene for å fryse ned. Har en god del i frysen allerede, men Har hørt at det er greit å ha et lite lager til når vi begynner med grøt og om far må mate hvis jeg er ute.
 
Du kan blande proteintilskuddet i en liten mengde melk og gi som «bombe» og amme rett etterpå istedet.
 
Det er ikke sikkert at du trenger noe lager i fryseren altså. Det har jeg aldri gjort. Dvs, jeg har tre unger som ikke tok flaske da. Og melk i grøten brukte vi bare sånn helt, helt i starten og det håndpumpet jeg ut der og da.

Jeg pumpet til fryseren med yngste, men det var til melkebanken.

Betennelse vil man selvsagt ikke ha, men babyen tømmer ofte ikke begge sider (det har i alle fall ikke mine tre gjort) hver amming så du må ikke der med pumpa heller. Men får du kuler i brystene og tegn på begynnende betennelse er det noe annet.
 
Fikk snakket med ernæringsfysiolog på sykehuset og de sa vi kunne slutte med tilskuddene i dag :woot: Siden hun får så vondt i magen av alt så var det ikke så viktig å fortsette så mye lenger. Så sjekker vi at hun går godt nok opp på neste kontroll.

Jeg fryser ned i tilfelle far plutselig er alene og må mate, til grøt har jeg frøset ned i isbitposer :happy:
 
Så bra, mye enklere å fullamme.

Ikke frys ned mengder av melk. Det er kjedelig å kaste det... En liten reserve, og ellers pumpe om du vet du skal ut holder trolig fint.
 
Hvor mye man produserer går opp og ned hele tiden. I teorien skal det visst ikke gå helt tomt. Min på 11 mnd har aldri spist faste måltider og har altid melk. Han fikk mme i begynnelsen pga gulsott og treg melk. Men kunne gå mer og mer over på pupp og han ble til slutt fullammet. Jeg har ikke pumpet noe.
 
Back
Topp