Hvilket måltid begynner dere med først?

Jellyfish

Elsker forumet
Når du skal innføre fast føde, hvilket måltid begynner du med? Tenker at grøt på kvelden er fint ift å være mett lenger, men så er det jo det at han helst skal være våken en stund så jeg ser hvordan han reagerer. I tillegg er det nok dagmåltidene jeg etterhvert trenger å bytte ut siden jeg skal begynne å jobbe 50 % igjen når han er 6,5 mnd. Hva gjør du/tenker du å gjøre, og hvorfor? Hvilken type mat startet du med, grøt eller noe annet?
 
Jeg har begynt med grøt. Ga han på dagen de første gangene, men nå får han på kvelden. Åsså får han smake litt på andre ting på dagen [emoji4] til nå har han smakt avokado, svisker, jordbær, søtpotet og pære.
Han viser stor interesse for mat, og blir helt vill når han får [emoji4]
-Sniker fra desember [emoji6]
 
Lille får smake på litt forskjellig frukt og grønt, og har likt alt. prøvde en skje grøt her om dagen. Da kneip han igjen, gitt! Haha :p så grøt må nok tilvennes. Men stresser ikke, han er tilfreds, god vekt og sover godt :)
 
Har begynt med mild havregrøt fra NAN. Ga smaksprøve på dagtid de første to gangene, og deretter på kveld. Har økt mengden gradvis, men er enda ikke oppe i et måltid (bare holdt på en uke) og han ammes rett etterpå. Har et lite håp om at dette måltidet etterhvert vil gi lengre søvn på natta [emoji4] Tenker å få på plass kveldsmåltidet med grøten, og så blir det smaksprøver av annet på dagtid videre.
 
Helsesøster sa at man skal begynne tidligst mulig med måltidene om dagen og at det er en myte at de sover bedre på grøt om kvelden.

Vi begynner nok med frukt. Litt søtere når man skal prøve noe helt nytt
 
Begynte med sviskemos da han var 4mnd og grøt en uke etterpå. Sviskemos får han 2 ganger om dagen + grøt på formiddagen. Er jo ikke snakk om menger. Ca 2 ts sviskemos per måltid og på grøt er vi oppi ca 3ts. Tenkte å prøve en av de andre smoothieposene imorgen. Bare føler det begynner å bli mange måltider. Er jo oppi 3 alt.
 
Her startet vi med søtpotermos :) så til nå har hun smakt søtpotet, gulrot, kålrot, eple og pære :) har kokt og laget mos av de. Ikke gitt et helt måltid enda sa jeg er så isikker på hvordan [emoji23] men skal snakke om mat og slik på neste kontroll hos Hs i juni [emoji14]
Kommer etterhvert å også lage grøt :)
 
Her har vi begynt med grøt på formiddagen (klok av skade tar vi ikke kvelden til å begynne med) :)
 
Begynner med lunsj, jobber sakte opp mot ett måltid der. Får ellefs smake/slikke på det meste i løpet av dagen av det jeg har for handa. Tenker etter hvert å flytte grøtmåltidet til kvelden siden det er lettere med tanke på at vi er ute på dagene. Da blir det skive til lunsj heller etter hvert.
 
Rakk ikke grøt til lunsj i dag så gav til middagstid. Økte porsjonen litt i dag og ligger nå og hører på en ENORMT brakende og boblende mage ved siden av meg i sprinkelsenga si. Han sover godt enn så lenge, men er spennt på hvordan natta blir. Skal ikke gi grøt hverken i så stor porsjon (kanskje 4-5 tskjeer) eller så seint igjen på ei stund....
 
Begynner med smaksprøver til helgen, tenkte å gi avokado rett etter første lur i 11/12 tiden, bare en skje [emoji846] Ho blir 5mnd på mandag [emoji4] Kommer nok ikke til å få skikkelige måltid før ho er 6/7mnd [emoji2]
 
Vi har bare begynt med smaksprøver, men jeg tenker å innføre avokado til helga og gi det som kveldsmat etterhvert. Håper at det metter nok til at han sover lengre strekk på kvelden/natta :p

Grøt blir på dagtid i første omgang, hørt om så mange som får barn som våkner mye og er tørste når de får grøt på kvelden og det ønsker jeg hvertfall ikke :p
 
Back
Topp