Hvilken dyne til nyfødt?

åh, jeg setter så stor pris på snille sjeler her inne som deler erfaringer med førstegangsgravide som meg!:)

Vi skal ut og handle dyne og sengetøy med den kommende oldemoren på fredag! Men jeg aaaaaaner jo ikke hva vi skal ha. Er det dundyne som gjelder når nurket blir født i oktober?

Og hvilken størrelse skal vi velge? Har lest at man har én til vugge, én til sprinkelseng og én til vogn. Blir ikke det dyrt?
For vår del slipper vi til sprinkelseng da vi ikke har det. Vi har kun en babydan vugge enn så lenge. Skal vi ha den minste eller mellomste størrelsen da mon tro?
Og er det vanlig å ha dyne i tillegg til voksipose i vogna? Da bør vi jo i tilfelle ha en egen dyne som bor i vogna tenker jeg.
Og babyer bruker ikke pute eller?? Sukk..man lærer så lenge man lever sies det. Håper noen vil komme med ideer, forslag og erfaringer!:)

OG: sengetøy..flanell eller bomull?? :p
Jeg ville anbefalt dundyne! Den gir godt varme men puster, dessuten er den bra mot allergi.

Vi har en dyne til vugge og skal på sikt kjøpe inn til sprinkelseng når hun bytter over til det :)
Jeg tror du bruker enten eller i vogn, sist gang brukte jeg dyne men denne gang bruker jeg vognpose.

Av egen preferanse ville jeg brukt flanell sengesett nå på høst/vinterstid men byttet til sateng (evt bomull) til vår og sommer :)
 
Ja minste str :)
Husker ikke cm men vet det står i tråden :)

Med mange av sengesettene er det med putetrekk men det er helt idiotisk egentlig og kan fort forvirre mange.

Snuppa her var godt over året før hun fikk noe som lignet pute og da pga forkjølelse :)

Ja, det er nettopp det jeg har sett på nettsidene, så derfor jeg stussa på det :p
 
Jeg ville anbefalt dundyne! Den gir godt varme men puster, dessuten er den bra mot allergi.

Vi har en dyne til vugge og skal på sikt kjøpe inn til sprinkelseng når hun bytter over til det :)
Jeg tror du bruker enten eller i vogn, sist gang brukte jeg dyne men denne gang bruker jeg vognpose.

Av egen preferanse ville jeg brukt flanell sengesett nå på høst/vinterstid men byttet til sateng (evt bomull) til vår og sommer :)

Jeg skal se hva som finnes! Hadde vært fint med en litt tynn dundyne kanskje:)
Sengesett er jo noe en kan kjøpe flere av i forskjellige typer også :) Takk for tips!:)
 
Ja, det er nettopp det jeg har sett på nettsidene, så derfor jeg stussa på det :p
Skjønner deg godt :)
Hadde hvert veldig lost også når jeg fikk snuppa om det ikke var for babyverden :)
 
Åja! Jeg har 23.oktober. Men man vet jo aldri, de kan jo komme litt før også. Så tenker det er kjekt å ha det viktigste klart :) så er det jo veldig stas å kjøpe inn også da!<3
De kommer når de vil :) Koser meg med innkjøp, kanskje litt for mye til og med! Har alt for mye klær for eksempel :p Vært litt ivrig på salget.
 
Vi kommer til å gå for dun, jeg takler ikke fiberdyner selv, syns det puster altfor dårlig. Dun er jo mye mer temperaturregulerende enn fiber, så jeg ville ikke vært redd for at dun blir for varmt :)

Vi har kjøpt helårsdyne i dun til våre. Kjøper kun bomullssengetøy, siden det puster bedre enn flanell ;) Har forresten kjøpt vuggedyner (65x80 cm), siden jeg ikke liker tanken på at de skal ha så store dyner når de er så små. Våre kommer uansett til å ligge i samme seng til å begynne med, så da er det kjekt at de har hver sin lille dyne :)

I vogna går vi for bilstolposer til å begynne med når de er små, og går over til vognpose når jeg føler de er store nok for det. Våre blir mest trolig litt premature, så jeg vil gjerne prøve å gjøre det så lunt og godt som mulig for dem :) Velger forresten vogn- og bilstolpose i dun med ull i bunnen (Reflex Lun), siden ull transporterer bort fukt, og varmer godt selv om den blir våt (mens dun "kollapser" og mister varmeeffekten når den blir fuktig) :)


Jeg ville anbefalt dundyne! Den gir godt varme men puster, dessuten er den bra mot allergi.

Vi har en dyne til vugge og skal på sikt kjøpe inn til sprinkelseng når hun bytter over til det :)
Jeg tror du bruker enten eller i vogn, sist gang brukte jeg dyne men denne gang bruker jeg vognpose.

Av egen preferanse ville jeg brukt flanell sengesett nå på høst/vinterstid men byttet til sateng (evt bomull) til vår og sommer :)
Flanell puster ikke like godt som bomull, så hvis man har flanell på dundyne får man ikke utnyttet de gode pusteegenskapene til dunen som hvis man hadde brukt bomull :) Babyene ligger jo som regel med pysj uansett, så vi kjøper kun bomull til våre :)
 
En sovepose/tynt pledd kan også være fint.
Husk også at sprinkelbeskyttere ikke bør brukes pga kvelningsfare, og at sengen bør være så tom som mulig utenom dyne/pledd og madrassen. ;)
 
Vi har baby dyne i krybba, ingen pute.
(Høie dyne,fått)
Også blir det den litt større dyna i sprinkel senga.

Har en del sengetøy som mamma og besteforeldre har tatt vare på siden vi var små, ellers blir d vel flanell og bomull tenker jeg:)

I vogna blir det vogn pose.
 
Hei jenter!jeg leser her mange gode råd..er selv førstegangsgravid og har ikke så mye erfaring. Dere alle skal kjøpe sengesett..mitt spørsmål er- er det ikke farlig for den lille? :) jeg har tenkt å kjøpe f.eks. en helseteppe for å rulle babyen godt inn:) er det en dårlig idé?
 
Hei jenter!jeg leser her mange gode råd..er selv førstegangsgravid og har ikke så mye erfaring. Dere alle skal kjøpe sengesett..mitt spørsmål er- er det ikke farlig for den lille? :) jeg har tenkt å kjøpe f.eks. en helseteppe for å rulle babyen godt inn:) er det en dårlig idé?
Kan fort bli kaldt på natta.
Bedre da med enten dyne eller sovepose med armer.

Skal jo helst ikke være altfor varmt inne på et soverom.

Og nei dyne med sengesett er ikke farlig for babyen så lenge man passer på at de ikke får dyna over hodet :)
 
En sovepose/tynt pledd kan også være fint.
Husk også at sprinkelbeskyttere ikke bør brukes pga kvelningsfare, og at sengen bør være så tom som mulig utenom dyne/pledd og madrassen. ;)

På hvilken måte er sprinkelbeskyttere farlig? Skjønner jo at man ikke skal ha løse tråder osv, men vår sprinkelbeskytter er av samme merke som vugga??
 
åh, jeg setter så stor pris på snille sjeler her inne som deler erfaringer med førstegangsgravide som meg!:)

Vi skal ut og handle dyne og sengetøy med den kommende oldemoren på fredag! Men jeg aaaaaaner jo ikke hva vi skal ha. Er det dundyne som gjelder når nurket blir født i oktober?

Og hvilken størrelse skal vi velge? Har lest at man har én til vugge, én til sprinkelseng og én til vogn. Blir ikke det dyrt?
For vår del slipper vi til sprinkelseng da vi ikke har det. Vi har kun en babydan vugge enn så lenge. Skal vi ha den minste eller mellomste størrelsen da mon tro?
Og er det vanlig å ha dyne i tillegg til voksipose i vogna? Da bør vi jo i tilfelle ha en egen dyne som bor i vogna tenker jeg.
Og babyer bruker ikke pute eller?? Sukk..man lærer så lenge man lever sies det. Håper noen vil komme med ideer, forslag og erfaringer!:)

OG: sengetøy..flanell eller bomull?? :p

Sniker fra november :) De har 3 for 2 på alle dyner på Princess, bare sånn for å si det liksom :-D Anbefaler dun dyne i den minste str da denne puster og er veldig fin å ha på når det er oktober mnd. Jeg fikk den anbefalt av dama på Princess fordi den puster og regulerer varme :) Lykke til med kjøp av dyne :) Når det kommer til dynetrekk har jeg kjøpt bomull :) De har veldig mye fint på butikker som jysk, Princess og kid f eks :)
 
Sniker fra november :) De har 3 for 2 på alle dyner på Princess, bare sånn for å si det liksom :-D Anbefaler dun dyne i den minste str da denne puster og er veldig fin å ha på når det er oktober mnd. Jeg fikk den anbefalt av dama på Princess fordi den puster og regulerer varme :) Lykke til med kjøp av dyne :) Når det kommer til dynetrekk har jeg kjøpt bomull :) De har veldig mye fint på butikker som jysk, Princess og kid f eks :)

Det holder foreløpig med én dyne hos oss, men regner med vi ender opp med dun her også ja :)

Har foreløpig bare sett på nettsidene til princess og KID, men KID hadde myyye mer utvalg av sengetøy i den minste størrelsen enn princess har. Men skal ta en titt i butikken også da :)
 
Back
Topp