Hva spør man legen om?

Kenguru86

Flørter med forumet
Hei!
Vi har et barn født i 2017, og ønsker et barn til.
Jeg har vært uten prevensjon siden sommeren 2020. Stortsett regelmessig mens på rundt 23-25 dager. Tok opp med legen i høst at vi vil ha barn, men ikke blitt gravid. Dette var i forbindelse med en vanlig GU og livmorhalsensprøve, så en kort samtale. Vi har ikke prøvd veldig aktivt før i høst, men heller ikke gjort noe for å unngå å bli gravid de siste årene. På grunn av alder (blir 38 i år) ville hun ikke at vi skulle vente alt for lenge med å ta kontakt igjen. Jeg tenker tiden er inne for å ta kontakt nå. Men hva spør man etter? Hva kan fastlegen hjelpe meg med? Må jeg til gynekolog?
Jeg fikk mensen nå i kveld, igjen, og er jo selvfølgelig ivrig på å komme igang igjen.
Til info kom første barnet på tredje forsøk uten hjelp.
 
Hei! Jeg gikk personlig en litt annen rute enn fastlegen, men her kommer mine tanker i alle fall.

Her kommer det kanskje an på hvor mye kunnskap fastlegen din har om fertilitet, vil jeg tro! Jeg tenker en tur til fastlegen og forklare problemstillingen er første steg. Hvis vedkommende ikke føler at de har nok kunnskap eller er rette personen for å hjelpe deg videre så blir du sikkert henvist til gynekolog. Kanskje har din fastlege masse kompetanse på dette og begynner å bestille blodprøver med en gang :)

Angående hva man skal spørre etter, så kan det kanskje være "er det noe vi kan gjøre for å øke sjansene våre?","burde vi undersøke om det er noe som hindrer oss fra å bli gravide naturlig?" eller noe sånt?

For min del så var det "noe føles feil, dette må vi undersøke".
 
Jeg hadde masse problemer med mensen og lutealfasen. Det skjønte legen fort. Ble henvist til gynekolog. Og gynekolog slo fast at her må det medisiner til.
Baby ble født 2014. Året 2020 ønsker vi nytt barn. På med medisin igjen og ny baby 2021. Våren 2023 ønsker vi nytt barn. Jeg klarer det uten hjelp. Men tar medisin for at ungen skal bli stor å sterk. Det funker. Men det dukker opp problemer på veien
Og ungen død på ul i uke 16.

Jeg må nå bare slippe taket. Og innse at reisen er over nå. Jeg kontakter gynekolog. Og vi tar litt blodprøver. Nå må kroppen kommer seg til hektene. Og så prøver vi igjen. Jeg er 39 år nå
 
Fastlegen kan henvise deg/dere videre :) Hvis jeg mister en gang til (mistet 2 ganger (MA og SA)) eller ikke blir gravid innen 4-5 mnd. henviser legen oss videre til spesialist. Vi har prøvd i 15 mnd. nå. Jeg ville ha kontaktet legen og fått henvisning videre til utredning :)
 
Takk for at du stile dette spørsmålet. Jeg lurer nemlig også. Hva kan legen eller gynekolog gjøre?
 
Takk for at du stile dette spørsmålet. Jeg lurer nemlig også. Hva kan legen eller gynekolog gjøre?
Legen kan henvise deg videre for utredning. Jeg vet ikke så mye om hva som foregår i utredningen, bare det jeg har lest her inne. Forstått det slik at det er ihvertfall blodprøver.

Gynekolog kan sjekke livmor og ol. for å se om det er som det skal være.

Sikkert noen som har vært gjennom dette som svarer bedre enn det jeg gjør :)
 
Legen kan henvise til gynekolog, og gynekolog kan ta innvendig ultralyd for å se om alt er som det skal med eggstokker, follikeler, slimhinne, livmor generelt.
Fastlege/gyn kan også henvise deg til ivf behandling i det offentlige, jeg er usikker på om alle offentlige gynekologer utenom de som jobber med fertilitet kan/vil gjennomføre f.eks at du får sjekket om eggledere er tette/åpne.

Vi gikk heller til det de kaller fertilitetssjekk hos Medicus, kostet 3300kr + 1400kr for blodprøver og sædprøve av mannen. Følte at det var mer verdt det da undersøkelsen ble gjort grundig med en gang hvor vi snakket om lengde på syklus og om den er regelmessig/uregelmessig, om man har eggløsning eller ikke etc deretter innvendig ultralyd og i mitt tilfelle fikk jeg også kontrastvæske satt for å se om eggledere er åpne eller tette. Min erfaring er at hvis man trenger litt enkel hjelp i starten (som f.eks letrozol og evt ovitrelle + progesteronstøtte) så er det enklere å få tilgang til den hjelpen via en fertilitetsklinikk.

Gynekologen jeg gikk til på volvat skrev ut letrozol, men påsto at her i Norge satte man helst ikke sprøyte for eggløsning. Det er jo bullshit, og gjøres mer enn man tror, men da i samråd med de som faktisk jobber innen feltet, være seg det er offentlig eller privat. Det er litt bingo hvem man møter på offentlig vanlig sykehus ang gyn, derfor ville jeg ha kosta på meg å gå til en fertilitetsklinikk privat og ikke bare en vanlig privat gyn med mindre det står at de har god greie på f.eks fertilitet, eller bedt lege om henvisning til ivf. Enkel stimulering (letrozol etc) krever også noe oppfølging, og det opplevde jeg også var tusen ganger bedre da jeg gikk privat. De sendte henvisning på dagen når jeg meldte inn mensen, og jeg betalte faktisk aldri noe mer enn de 3300kr der, enda de da skrev nye resepter + henviste til lokalt sykehus for ultralyd for å se antall modne follikeler.

Det man spør etter hos fastlegen er jo da evt henvisning til gyn eller ivf, her er det og veldig varierende hva fastlegene kan om emnet, men etter ett år med prøving skal de sende henvisning videre. @Kenguru86
 
Men når IVF er utelukket, er det noe mer de kan gjøre? Hva vil en blodprøve for eksempel vise som man kan gjøre noe med? Hvis sædkvaliteten eventuelt er dårlig, hva kan de gjøre med det?
Vil leteozol gjøre noe når man får eggløsning hver måned?
 
Men når IVF er utelukket, er det noe mer de kan gjøre? Hva vil en blodprøve for eksempel vise som man kan gjøre noe med? Hvis sædkvaliteten eventuelt er dårlig, hva kan de gjøre med det?
Vil leteozol gjøre noe når man får eggløsning hver måned?
Blodprøver er typisk egglager, infeksjon, hormoner.
Er sæd dårlig så er egentlig det eneste som gjøres i Norge ivf med icsi(mikroinjeksjon). I utlandet er det en del mer hormongreier for menn.
Letrozol er veldig omdiskutert at gjør forskjell hos de som har eggløsning selv.
 
Men når IVF er utelukket, er det noe mer de kan gjøre? Hva vil en blodprøve for eksempel vise som man kan gjøre noe med? Hvis sædkvaliteten eventuelt er dårlig, hva kan de gjøre med det?
Vil leteozol gjøre noe når man får eggløsning hver måned?
Tja, det er jo og spekulert i om for lavt d-vitamin kan ha innvirkning på fertilitet (leste det i boka til Fertilitetscoachen, drømmen om barn heter den vel) og det kan hende det hjalp for min del, da jeg hadde d-vit på 37 som er litt lavt i februar 2023, og ble gravid da i juni etter å ha tatt d-vit siden februar da. Men asså hvem vet, umulig å sette fingeren på hva som var forskjellen på fjerde syklus hvor det satt og de tre syklusene hvor det ikke satt, for alt var helt likt for min del :bag:

Det de kan gjøre utenom ivf er jo enkel stimulering, det vi gjorde, med letrozol for å modne follikeler, ovitrelle sprøyte for at egget skal modnes enda litt til og slippe og deretter eventuelt progesteronstøtte. Man kan jo ta blodprøver på gitt tidspunkt i syklus for å sjekke nivåer av f.eks progesteron.

Letrozol vil kanskje modne fler egg enn det ene som ville sluppet til vanlig ser jeg for meg, men om man allerede har eggløsning og en stødig syklus er jeg usikker på hvor mye letrozol vil gjøre for en. I mitt tilfelle var syklus uregelmessig og jeg hadde antakelig flere sykluser uten el/veldig sen el. Dermed var det fint å få letrozol så ting i alle fall satte i gang, og ovitrelle så egget faktisk slapp «når det skulle». Det er i alle fall mine tanker oppi det hele!
 
Tja, det er jo og spekulert i om for lavt d-vitamin kan ha innvirkning på fertilitet (leste det i boka til Fertilitetscoachen, drømmen om barn heter den vel) og det kan hende det hjalp for min del, da jeg hadde d-vit på 37 som er litt lavt i februar 2023, og ble gravid da i juni etter å ha tatt d-vit siden februar da. Men asså hvem vet, umulig å sette fingeren på hva som var forskjellen på fjerde syklus hvor det satt og de tre syklusene hvor det ikke satt, for alt var helt likt for min del :bag:

Det de kan gjøre utenom ivf er jo enkel stimulering, det vi gjorde, med letrozol for å modne follikeler, ovitrelle sprøyte for at egget skal modnes enda litt til og slippe og deretter eventuelt progesteronstøtte. Man kan jo ta blodprøver på gitt tidspunkt i syklus for å sjekke nivåer av f.eks progesteron.

Letrozol vil kanskje modne fler egg enn det ene som ville sluppet til vanlig ser jeg for meg, men om man allerede har eggløsning og en stødig syklus er jeg usikker på hvor mye letrozol vil gjøre for en. I mitt tilfelle var syklus uregelmessig og jeg hadde antakelig flere sykluser uten el/veldig sen el. Dermed var det fint å få letrozol så ting i alle fall satte i gang, og ovitrelle så egget faktisk slapp «når det skulle». Det er i alle fall mine tanker oppi det hele!
For meg kommer egget noen ganger alt for tidlig. Kan letrozol gjøre noe med det?
 
For meg kommer egget noen ganger alt for tidlig. Kan letrozol gjøre noe med det?
Det vet jeg ikke noe om, ser nesten for meg at det da kommer tidligere fordi letrozol skal modne follikeler, men jeg har ikke noen utdannelse eller annet grunnlag å basere den tanken på enn at den er bare det - en tanke :smiley-ashamed004
 
Back
Topp