Hva skal man ligge unna av matvarer under graviditeten?

IdaSofie82

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Jeg har akkurat fått vite at jeg er gravid. Uke 6+3. Har i den forbindelse googlet litt på nettet etter hva jeg ikke burde spise under svangerskapet. Det er ikke helt enkelt, da det står så mye forskjellig over alt. Noen skriver at man ikke kan spise jordbær for eksempel mens andre skriver at man fint kan spise det. Har du en nettside som jeg kan benytte med korrekte opplysninger? Jeg vil gjøre det beste for den lille på størrelse med en bønne i magen min ;)
 
Jeg har akkurat fått vite at jeg er gravid. Uke 6+3. Har i den forbindelse googlet litt på nettet etter hva jeg ikke burde spise under svangerskapet. Det er ikke helt enkelt, da det står så mye forskjellig over alt. Noen skriver at man ikke kan spise jordbær for eksempel mens andre skriver at man fint kan spise det. Har du en nettside som jeg kan benytte med korrekte opplysninger? Jeg vil gjøre det beste for den lille på størrelse med en bønne i magen min ;)
På matportalen kan du lese hva du kan spise og burde unngå :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Ups så nå det var sprs til en ekspert :D
 
Last edited:
Jeg har akkurat fått vite at jeg er gravid. Uke 6+3. Har i den forbindelse googlet litt på nettet etter hva jeg ikke burde spise under svangerskapet. Det er ikke helt enkelt, da det står så mye forskjellig over alt. Noen skriver at man ikke kan spise jordbær for eksempel mens andre skriver at man fint kan spise det. Har du en nettside som jeg kan benytte med korrekte opplysninger? Jeg vil gjøre det beste for den lille på størrelse med en bønne i magen min ;)

Hei IdaSofie82,

Gratulerer så mye!

Det finnes en jungel av råd til gravide der ute, og det er lett å bli forvirret. Ikke alle rådene er basert på forskning, og mange råd og meninger er basert på personlige opplevelser eller overbevisninger.

Slik som Malala foreslår over her, vil også jeg anbefale denne artikkelen hos Matportalen. Den er utarbeidet i samarbeid med helsemyndighetene og er basert på forskning.

Når du er gravid er det noen ting du ikke bør spise, men også mange ting du bør spise. Dette har vi skrevet mer om i denne artikkelen. Vi har også flere artikler for gravide på våre nettsider Melk.no. Her har vi blant annet en artikkel som handler om hvilke oster det er trygt å spise.

I tillegg har Helsenorge.no mange fine artikler for gravide og småbarnsforeldre. Denne siden er det Helsedirektoratet som står bak.

Masse lykke til videre!
 
Back
Topp