Hva skal deres nyfødte sove i?

M

Mamma_Lillemor

Guest
Dumme meg begynte å forville meg inn i hva den nyfødte skulle sove i.
Føler nå jeg har lest meg opp og ned på
- ulike hengende varianter av senger
- sprinkelsenger man kan gjøre mindre med myke ting rundt
- bedside crib
- babybay
- babynest

Og så har jeg liksom landet på disse konklusjonene:

- Jeg er litt skeptisk til de hengende variantene.. Ikke minst tungvint når man skal amme om natten?

- Vi har et trangt soverom, så en frittstående vugge eller sprinkelseng tror jeg blir vanskelig

- Babynest.. Redd for å ha den nyfødte i vår seng. Mannen min sover tungt, våkner av lite og det er flere ganger i uken jeg våkner og må vekke han fordi han ligger halvveis oppå meg.

- Bedside crib og babybay. Virker veldig smart. Men gulvet på soveværelset vårt er så glatt, og sengen vårmot det glatte underlaget gir så liten friksjon - at hvis jeg setter meg litt kjapt ned på ene siden - hender det faktisk at jeg dytter hele sengen bortover. Kan dytte hele sengen rundt med bittelitt kraft fra ene leggen liksom. Vi har en Nordli seng fra IKEA: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S99007738/

Så hva skjer da når denne bedsidecrib / babybay står inntil? :eek:

Men NOE må jeg jo velge!! :p Er jo lenge til jeg trenger å ta et valg, men nå havnet jeg helt "inni" dette her.

Hva skal dere ha? :)
 
Vår frøken sov i babynest i sengen vår og i sprinkelsengen sin, jeg sverger til babynest ettersom hun ikke sovnet uten den før hun var over 6mnd. Var trygt og godt oppi den og hun likte og grave nesen sin inn i kanten på den på en måte:) jeg la hun i nesten sin ved siden av meg ved enden av sengen innimellom sånn at jeg sov i midten av hun og sambo ettersom jeg og var redd for at sambo skulle legge seg oppå henne, men vi begge ble bevisste på at hun var der når vi sov, så sambo har vel aldri liggi roligere noen gang:p
 
Tja... På rommet vårt nå er det ikke plass til noen barneseng, og samsoving er utelukket. Derfor blir det nok rett i egen seng på eget rom, uansett hvor upraktisk det er i forhold til amming/mating om natta.

Har sett meg ut leandersenga, så det blir nok den :)
 
Har også trangt soverom, men må ommøblere litt for å få plass til en vugge! Jeg har tenkt vugge fra jeg var liten, eller leandervugge.
Jeg skal ikke ha babyen oppi sengen.
 
Vi hadde henne i midten av dobbelsenga på skinn, med egen dyne. Enkelt ved amming. Hun lå mye med hodet mot meg og ble derfor litt skjev i nakken. Da flyttet jeg henne over i en kurv ved siden av sengen.
 
I vår seng, mellom meg og veggen siden mannen sover veldig tungt. Kommer til å legge babyen i egen sprinkelseng på kvelden, men blir liggende i vår seng etter amming:) Vogn til dagsoving☺️
 
Har veldig lyst på bedside crib. Men finnes det ikke noen måte å feste den til senga på? I så fall skyver jeg den helt inntil veggen så den "sitter fast" mellom senga vår og veggen.
 
Sprinkelseng:) Da slipper vi å avvenne noe annet når tiden er moden for å sove på eget rom. Gikk fint med sønnen vår.
Evt. babynest oppi, men det er kun fordi jeg syns de er søte og jeg aldri kjøpte ett til storebror:)
 
Jeg skal ha babynest oppi sprinkelsengen, som skal stå ved siden av vår seng :)
 
Vugge med babynest oppi. Er der vi tenker nå
 
Babyen skal sove i egen seng i babynest, like ved senga vår de første mnd. Babyen får komme opp i senga under amming, men ellers skal h*n ligge mest mulig i egen seng. Når babyen begynner å reise seg, blir det egen seng på eget rom, som ogaå er vegg i vegg til vårt rom.
 
Nummer en sov sammen med oss de første 12 dagene, vi prøvde å ha han i egen seng, men han ville ha meg som smokk... Etter 12 dager sov han i egen seng, tvinnet et pledd som jeg la rundt han slik at det ble trangere enn den digre senga. Nå tror jeg det blir babynest i vår seng de første nettene og deretter babynest i egen sprinkelseng.
 
Babynest i vugge på eget rom. Dette funket fint når storesøster var liten så vi prøver oss på dette nå også....
 
Hadde store planer om egen seng inne hos oss med førstemann, endte med at vi samsov i 7 mnd. Overgang til egen seng gikk fint, deretter overgang til eget rom. Det er tryggest og enklest å ha baby hos seg i begynnelsen, synes jeg. Tviler på at en nyfødt roer seg på eget rom, men det varierer vel fra baby til baby :)
 
Har veldig lyst på bedside crib. Men finnes det ikke noen måte å feste den til senga på? I så fall skyver jeg den helt inntil veggen så den "sitter fast" mellom senga vår og veggen.
Det var faktisk sykt smart. Noe så enkelt - men at jeg ikke tenkte på det selv.
Er jo bare å dytte den helt inntil veggen, og senga helt inntil der igjen ja. :) Mener den har låsbare jul?
 
Ang. sprinkelseng med babynest oppi - dere som har barn fra før og har prøvd dette ammestyret om nettene.
Tror dere det utgjør stor forskjell å ha en bedside crib, så man slipper å stå opp av sengen for å få barnet over til brystet - vs. sprinkelseng med babynest oppi hvor man må reise seg, løfte barnet, amme, reise seg, og legge barnet og seg selv tilbake til sengs ?

Er det "verdt det" på en måte - å investere i bedside crib opplegg? Eller er det bare noe fancy smancy noen har funnet ut de skal tjene penger på? En sprinkelseng kan man jo ha lengre.

Og, angående det å la den nyfødte sove på eget rom fra dag 1. Dette er bare et åpent spørsmål, ikke noe kritikk eller noe annet - er det trygt? Mener jeg leste et sted at det var en majoritet av krybbedødstilfellene som skjedde, hendte når barnet sov i annet rom enn foreldrene i starten? At det å ha de i samme rom reduserte faren?
 
Back
Topp