Hva koster det å arrangere dåp/navnefest???

Vi startet tidlig med planlegging (ungen er fortsatt inni magehulen her), men det er mest pga. tilreisende familie. De får god varsel, så de kan bestemme seg før de søker sommerferie fra jobb, og før billettprisene er helt i været. Nå som lokalet og kirke er booket, og familien informert om dato blir det ikke så mye planlegging på en stund tenker jeg ;)
Jeg har tenkt litt på hvem vi skal invitere osv, men jeg har jo ikke termin på evig lenge. Så har ikke planlagt noe da. Men sikkert greit å på en måte få lagd et budsjett osv tenker jeg
 
Har tenkt litt på dette allerede siden navnefest må søkes plass til så tidlig som mulig - det blir fort fullt!

Navnefest koster 750 kr for oss som er medlemmer i HEF. Dåpskjole skal vi ikke ha, tenker det blir et pent antrekk til ca. 500 kr. Festen har vi hjemme hos oss da vi blir rundt 25 personer. Tenkte vi kunne lage maten selv, i form av rundstykker og koldtbord, med litt hjelp av mor og svigermor. Kaker baker vi også selv.

Har absolutt ikke begynt planlegging enda jeg heller, men det er dette jeg ser for meg :)
 
Kjøpte silke og perletyll (ca 1000 kr) til kjolen, som venninnen min sydde - hun er skredder. Har selskapslokaler hjemme, så trengte ikke betale for det. Kanskje 2000 kr i duker og pynt. 500 for ei kake. Bakte rundstykker, kaker og lagde mat selv. Kostet jo sikkert en god del da, men mamma og pappa betalte for det meste maten. Plukket blomster og skjell, som ble kjempefin dekorasjon. Vi var ca 30 til middag, og 50 til kaffen.
 
Hadde også kjøpt et nydelig sett fra Petit Bateau til etter kirken, men det var så varmt den dagen, at lille bodde i badyen den dagen - og vi var for det meste ute i hagen. Flyttet hele kaffen, og ale bordene ut faktisk. Såå idyllisk og fint. Glemte champagnen da, men den tok svigers med fra Frankrike. 6 stykk :D
 
Vi brukte ikke mye.

Ikke lokale eller noe fancy stæsj.

Hadde det hjemme med 16 gjester. Svigermor lagde finnbiff. Tror maten kom på ca 1000kr og brus/kaffe til ca 500kr.

Bestemor spanderte kaken og pynt, så det brukte vi ikke penger på.

Dåpskjolen var arvet, så det brukte vi ikke penger på.

Kanskje 2500kr tilsammen?!
 
Vi hadde i helgen, 30 gjester og 6000kr.
Hadde det på restaurant, gjorde ingenting selv.
 
Det spørs jo veldig på standarden, og ikke minst hvor mange gjester.

Har man det hjemme med bare de nærmeste trenger det jo absolutt ikke bli dyrt. Men klart det koster penger om man tar det som et bryllup og inviterer hele slekten til treretters!
 
Hva koster egentlig en dåp eller navnefest?
Lokaler? Klær? Mat? Kaker? Pynt og alt småtteri?

Når minstemann her i huset døpte seg brukte vi min gamle dåpskjolen. Brukte den til datteren min sin dåp også. For å få frem om det var jente/gutt festet jeg på blå bånd for Oscar og hadde rosa bånd når Ida Marie brukte den.

Vi var 21 gjester (bare nærmeste familie, dvs Oscar sine tanter og onkeler, besteforeldre og oldeforeldre), og hadde dessverre ikke plass til å dekke på til alle her, så vi var veldig heldig å fikk ha det hos min tvillingsøster. Det ble dekket på to store bord og pyntingen gjorde jeg selv. Det ble små enkle dekorasjoner som jeg gjorde klar dagen i forkant.

Maten var vi så heldige at mine svigerforeldre tilbyde seg å lage, så de laget en fantastisk elgegryte med hjemmelaget potetmos og salat til. Så om du har noen i familien som er flink til å lage mat er dette noe som sparer deg veldig mye tid, samt er vesentlig mye billigere enn å bestille koldtbord.

Dåpskake valgte vi å bestille og vi var godt fornøyd med den. Isteden for en tradisjonen marsipankake valgte vi en sjokoladekake med marsipanlokk til 15 personer. Betalte litt i underkant av 1.000 kr hos en lokal baker i byen. Resten av kakene var vi så heldig at min storesøster baket. Er utrolig glad jeg har en stor familie som hjelper hverandre! Det ble fire store kaker utenom dåpskaken, og det var mer enn nok. Vi kunne fint klart oss med tre kaker isteden for fem (inkl. dåpskaken), men da hadde jeg også kaker og servere til barselbesøket som kom i måneden som fulgte.

Totalt brukte vi litt i underkant av 2.000 kr som da inkluderte materiale til invitasjoner, pynt, blomster, ingredienser til kaker, dåpskake og materiale til takkekort. Hadde det ikke vært for god hjelp med mat, kaker og lokaler hadde det blitt helt andre summer, samt gjenbruk av dåpskjole.

Tips til andre som skal ha dåp, ha med smokk og en flaske med mat. Det er ikke like lett å amme med bunad, og det var for oss den enkleste måten å holde han rolig på.
 
Ikke så ille her:D
Hadde selskapet hjemme, 20 gjester..
Betalte 4000,- for maten:) Koldtbord.
Familie og jeg bakte kaker, kjøpte en stor bløtkake til 500,-
Brukte ikke andre klær på barnet enn dåpskjolen...body og strømpebukse resten av dagen:)
Ei venninne laget borddekorasjoner for 200,-;)
Omtrent det samme som her. Bortsett fra at je laget dekorasjonen selv :)
 
Back
Topp