Hva hvis...

Sånn.... Da fant jeg litt tid til å sette meg ned for å skrive litt om fødselshistorien og ukene etter fødsel:)

Svangerskapet mitt var helt fantastisk. Jeg var utrolig heldig og hadde ingen plager, og fungerte som før. Jeg merket lite til magen selvom den vokste seg stor, og jeg gikk opp 15-16 kilo. Men, mot slutten, rundt uke 36 så registrerte jordmor at jeg hadde høyt blodtrykk ( over 140/90) , men ingen proteiner i urinen,. Jeg kom jevnlig til kontroll, men BT var veldig varierende frem til 37+3. Da fant JM +1 i urinen og jeg ble sendt til Ullevål. De sa at jeg skulle dra hjem igjen og slappe av så mye som mulig frem til termin. Det gjorde jeg (jeg lå bare i sengen og sofaen) , men hodet verket, kroppen føltes helt utslitt 37+6. Jeg hadde gått med høyt blodtrykk veldig lenge og jeg følte at allementilstanden min var skikkelig dårlig. Jeg dro derfor den natten til Ullevål hvor de bestemte seg for å sette meg igang på morningen kl. 09:00 på grunn av veldig høyt blodtrykk og +2 i urinen.

Så den 30/8-17 (38+0) kom jeg og mannen til Ullevål etter noen timers søvn, og var klare for å bli indusert. En herlig JM tok oss i mot, Jeg fikk en ballong som ble satt inn kl 10:00 og jeg fikk blodtrykksmedisiner for å få ned BT + væske. Jeg var helt umoden , så det var litt kronglete å få inn ballongen og JM forberedte oss på at den skulle sitte i 24 t -og det hadde hun rett i!

31/8 var ingenting skjedd, og ballongen ble tatt ut og hormoner ble satt inn i meg ( så ut som en te-pose ) , den skulle også ligge å gjøre jobben sin og JM forberedte oss på at denne måtte også ligge min 24 timer... og det gjorde den. Morningen 1/9 -17 gikk jeg på do og "te-posen" falt ut med diverse andre væsker :p og legen sjekket åpning. Jeg var bare 1 cm og legen tok vannet med elektrode som ble satt på hodet til S. Hun prøvde å tøye meg og sa at morsmunnen var veldig umoden. Lang og tykk. Så ikke bare å vente på åpning, men også at livmorstappen skal modnes og bli tynn og kort!
Riene mine startet relativt kjapt (nesten med en gang) etter at vannet ble tatt. Jeg hadde 4 rier på 10 min og de økte i styrke for hver time. Jeg ble flyttet over på fødestue og jeg ble sjekket kl 11 og ingenting mer hadde skjedd. Jeg ble tøyd og riene var så vonde. Jeg ble sjekket ved vaktskifte 14:30 og jeg var nå 2 cm, og mormunnen var nesten som før, kanskje litt kortere. Jeg kjente at jeg fikk en skikkelig knekk. Etter å ha ligget i nærmere 5 timer med rier uten fremgang. Det høye blodtrykket, hodepinen og redselen for at noe galt skulle skje hjalp ikke på. Lille S tok det med ro, og ble ikke stresset/påvirket av riene som kom. Riene mine var så intense og vonde at jeg sovnet mellom hver ri. Klokken 17:00 ble jeg sjekket igjen, og lite hadde skjedd ( de kunne tøye meg til 3 cm). Blodtrykket mitt var så høyt, til tross for at jeg fikk medisiner , så anestesilegen ble tilkalt for å gi meg epidural (som er blodtrykksenkende). Jeg ble satt på drypp for å prøve å få fortgang i sakene.
Jeg kjente at jeg ble utslitt av å være så bekymret / redd for hva som skulle skje. Jeg tenkte på lille S, meg selv og at jeg ikke ønsket hastekeisersnitt. Så jeg var veldig glad for at S ikke ble stresset i magen. Etter epiduralen så klarte jeg å slappe mer av, og fikk spist og snakket med mannen. Han var veldig bekymret etter å ha sett meg ligge i 9 timer med smerter og skjelvninger. Jeg fikk altså så heftlig skjelvninger i kroppen , som aldri ga seg, som førte til at det så ut som jeg hadde kramper :p Altså, det var bare helt rart å ikke kunne kontrollere.

Dryppet gikk fra minimum til max og etter å ha fått max drypp i 1 time (som er det lengste man kan få) så var kroppen mettet på oxytocin, og jeg responderte ikke på dryppet lenger. Klokken var nå 21, og jeg var 3-4 cm. De koblet av dryppet, og jeg fikk kunn væske. Kroppen måtte slappe av. Jeg sovnet til 21:45 og vaktskifte kom, og JM som tok oss i mot onsdag 30/8, kom på vakt <3

Hun fortalte at hun skulle sette på dryppet igjen, på lavest dose, samt epiduralen. Jeg innstilte meg på å ligge sånn til neste vaktskifte , men JM fortalte at jeg kommer til å få baby ut før det. (tydeligvis så kunne jeg ikke ligget så lenge uansett, men hun nevnte aldri at keisersnitt kunne ha blitt et alternativ).
Timene gikk og for hver time så åpnet jeg meg 1 cm (!!!) Jeg responderte så bra på at de skkrudde av dryppet og fikk hvile...
LYKKE!! Kl 23 var jeg 4-5 cm, kl 00 var jeg 5-6 cm (hun tøyde meg for hver gang hun sjekket meg) og klokken 01.00 var jeg 8 cm(!) Mannen , JM og jeg jublet :D

Rundt 01:45 var jeg 10 cm og en helt annen for for rier kom. Jeg kjente endelig at jeg kunne presse. JM sa at jeg bare måtte presse når jeg følte for det. Og tro meg, det gjorde jeg :p For en deilig følelse! Sånn helt seriøst, en skikkelig befriende følelse. Lille S kom lenger ned for hver rie jeg fikk, og jeg kjente fortsatt at forstervann kom i etapper. Jeg fikk lov å ligge presse under riene , helt frem til jeg kjente at " Åj, dette er mer enn bare pressing" . Så jeg sa til JM " Du, jeg tror hun er på vei ut nå".

JM ba meg legge meg på rygg (jeg sto først på alle fire over en sakkosekk) og "kosepresset" hvis man kan si det sånn :p) , og hun rakk ikke få på seg hanskene før hun ropte "stopp stopp", og halve hodet var ute. Jeg glemmer aldri den følelsen av å måtte presse. Den var helt annerledes enn tidligere. Mannen ringte i snoren og det var nå to jordmoødre og en barnepleier i rommet. JM ba meg puste gjennom de neste riene ( som var utroooolig vanskelig, fordi man ville så gjerne presse) og jeg måtte gi etter og presset og hele hodet kom ut. JM ba meg ta det rolig, for å ikke revne. Neste rie kom og jeg presset "forsiktig" og jeg tok en pause og trykket enda hardere og lille S kom ut i en fei :D Jeg revnet utrolig nok ikke !

Mannen var helt i sjokk og jeg så på han og han smilte og susset meg, og var helt facinert ver å ha sett hode komme og resten av babyen. Han har forklart i etterkant at det var som å se babyen ese ut når hun kom ut. Som en sånn leke/gelé man putter i vann som blir større :hilarious:.
Lille S var helt rolig når hun kom ut, og jeg ble stresset over at hun ikke gråt. Men det var bare en rolig baby som kom, og var i fin form:) 3.2 kilo høyt elsket liten klump , 50 cm lang og 34 i hodeomkrets kom 38+3 , 2 uker før termin:Heartbigred

Mannen og jeg besøkte JM som tok S i mot noen dager etter fødsel, og takket henne med konfekt og fikk pratet ut litt om fødsel. Hun fortalte at det var en veldig lang fødsel for meg og at det var supert at kroppen min responderte så bra på at dryppet ble skrudd av , for å så få det på igjen. Jeg var som sagt mettet på hormonet. Hun fortalte at dersom jeg ikke hadde respondert på at de skrudde av så måtte det bli keisersnitt. Hun fortalte selv at hun var usikker på hvordan det ville gå under fødselen siden jeg hadde ligget så lenge uten særlig fremgang. Men det var ikke å merke på JM under fødsel. Så rolig, kontrollert, og bestemt <3 Utrolig god opplevlse av fødselen alt i alt , og hadde lett gjort det om igjen i dag !

Jordmødre er bare gull verdt , og den jobben de gjør tar jeg av meg hatten for:Heartpink


Skal senere skrive om barseltiden, som har vært fylt med brystbetennelse flere ganger , antibiotika, sykehusinnleggelse , sopp , trøske og kolikk! :D Søvnen jeg sugde til meg i svangerskapet var gull verdt -fordi her er det full rulle og et stykk urolig baby! Men er evig takknmmelig :Heartred.
 
Last edited:
For en absolutt vakker historie ❤️
Rørt til tårer!
S kunne ikke fått en bedre mamma enn deg! ❤️
 
Nydelig historie kjære du[emoji173] hormonelle meg fikk noen tårer[emoji173] Ikke alltid bare bare med barseltid, men heldigvis er de små verd alt strevet både på innsiden og utsiden[emoji173]
 
Tårene triller her [emoji173]️ Det var ikke bare bare det her, Bernt [emoji4] Men helt fantastisk og vakkert er det også likevel. Håper det roer seg hos dere snart, hørtes slitsomt ut, til tross for den evige takknemligheten! Stor klem [emoji173]️
 
Tårene triller her [emoji173]️ Det var ikke bare bare det her, Bernt [emoji4] Men helt fantastisk og vakkert er det også likevel. Håper det roer seg hos dere snart, hørtes slitsomt ut, til tross for den evige takknemligheten! Stor klem [emoji173]️

:Heartbigred :Heartred:Heartbigred
 
Barseltiden

Barseltiden er snart over. Lille S er 6 uker, og tiden etter fødsel har vært langt fra enkel. Startet med gulsott, og bekymring for manglende næring pga en veldig trøtt baby som ikke klarte selvregulere så godt selv. Dagen etter at jeg kom hjem fra sykehuset fikk jeg kraftig brystbetennelse. Ble lagt inn med intravenøst antibiotika, hvilepuls på 160, skyhøyt blodtrykk og forstanfall. Prøve pumpe, ta vare på lille S med venefloner på hver hånd, utmatett og feber på nesten 40 var helt utrolig tøft. Pumpe og amme hver time til hver andre time... Søvn var å se langt etter men det føltes ikke så ille når jeg stod i det....
Jeg er evig takknemmelig inne i dette kaoset. Jeg er bare så lei meg over at datteren min gråter så mye som hun gjør. Hun virker så brydd og plaget. Jeg ser henne bare smile litt på morningen etter noen timers søvn, mens resten av dagen går til hylende skrik/gråt og urolighet. Det gjør veldig vondt. Jeg er sliten, men ikke sliten av henne. Jeg er sliten av at jeg ikke får hjulpet henne øyeblikkelig, stoppet plagene hennes og hjulpet henne med det hun trenger. Lille S har mest sannsynlig stramt/kort tungebånd, som gjør at hun sliter blant annet med å lage vakuum. Hun har derfor problemer med å stimulerere/tømme brystene mine og dette fører til tette melkeganger /brystbetennelse, overproduksjon / for lite melk, såre brystknopper, sopp/trøske, luftsmerter og listen kan fortsette.... Jeg har hatt 3 brystbetennelser iløpet av disse 6 ukene. Opp å tømme hver time - hver andre time hele døgnet, pumpe, amme, ikke sove og se lille S hyle av smerte er bare helt forferdelig tungt :( Når endelig betennelsen er borte så ender man opp med en heftig overproduksjon som gjør at utdrivningsrefleksen spruter melken inn i munnen hennes og hun får mer luft enn hva hun får fra før. Magen hennes romler så mye, hun skriker og skriker og dette før hun klarer å få presset ut litt luft. Når overproduksjonen min er normal, så begynner jeg miste melken fordi hun ikke suger godt nok , og hun blir sulten og urolig i tillegg til smerter. Det gjør så vondt i mammahjertet og se lille jenta mi sovne av utmattelse, for å så våkne hvert 10 minutt pga luftsmerter og er sulten. Se at hun våkner av skrik/mageknip er uutholdelig... Det er vanskelig å få i henne mat fordi hun har så vondt, men hun er jo sulten også :( Prøver gi morsmmelk(MM) på flaske, men hun vil så gjerne ha pupp i stedet og flaske er ikke like lett da hun ikke klarer vakuum. Smokken må jeg holde inntil leppene for at den ikke skal dette ut, fordi hun elsker smokken sin når hun har det vondt , men klarer ikke holde på den selv<3 Hoff, hvem skulle tro at starten til lillejenta mi skulle bli så kronglete.

Vi er akkurat ferdig med å behandle trøske i munn og soppen nedentil hos henne. Det var så fælt å gi henne mycostatin 4 ganger daglig i munn , når hun endelig ikke gråt, for å så "plage" henne på nytt.. Jeg håper den trøsken ALDRI kommer tilbake da det har vært laaange 2,5 uke med behandlig..

Kiropraktoren vi var hos oppdaget det stramme tungebåndet, lille S hadde også KISS A syndrom som han behandlet. Jeg trodde dette skulle hjelpe på gråten og uroligheten, men det gjorde det ikke mye bedre. Jeg kuttet ut melk, men det har ikke hjulpet. Prøvd med morsmelkerstatning men hun kastet alt opp første gangen så har ikke turt å gi noe mer. Er redd hun har melkeallergi, og tørr ikke gi noe som kan gjøre henne værre enn hva hun allerede er.
Så nå sitter jeg her, og prøver pumpe tilbake melken min. Har så vidt 20 ML fra hvert bryst. Lille S sover etter at jeg har gitt det siste jeg hadde av MM i kjøleskapet, pluss at jeg har prøv Minofom i dag i (stort) håp om at det kan fjerne litt av luftsmertene hennes. Mange ville nok bedt meg starte med MME, men for meg så vil jeg gjøre alt for å gi henne det beste hun kan få. Problemt er jo ikke morsmelken, men vakuumet hun ikke klarer å lage pga det stramme tungebåndet. SÅ det blir ikke bedre med flaske uansett. Men i dag er jeg nødt til å gi MME på nytt, hvis jeg ikke får ut nok MM. Jeg er ikke lei meg over min situasjon som må gjøre ditt eller datt, men jeg er lei meg for at hun har det sån som nå.
Vi har fått time til konsultasjon til å klippe tungebånd. Jeg er så redd og nervøs for dette og tiden etterpå (tøye tungebåndet), synes hun har grått nok, hatt nok smerter..Men hvis det er nødvendig, så må vi jo bare.

Jeg håper, og ber om at det blir bedre snart. Ingenting er mer vondt enn å se barnet sitt ha det vondt og ikke kunne hjelpe til.
 
Stor klem kjære du[emoji173][emoji173] Litt av en start dere har fått[emoji53][emoji173] Tøffe og flinke du som greier å se det positive selv om dere har beintøffe dager[emoji4][emoji173][emoji9]

Stramt tungebånd er ikke noe godt, bra dere har fått time til klipp[emoji173] Det vil nok hjelpe på mye[emoji173] Flaske og mme vil ikke hjelpe på så mye når tungebåndet er så stramt[emoji53] Jeg skjønner at du gruer deg til klipp, vondt til mammahjertet dette[emoji173][emoji173] Heldigvis lindrer Paracet godt til lille første døgnet og jeg vet av flere som har sagt at smertene avtar raskt og at tøying blir en vane som går bra etter noen dager[emoji173]

Masse lykke til med klipp, håper det hjelper[emoji173][emoji173] På Facebook finnes det en super gruppe i forhold til stramt tungebånd, der er det mye råd og støtte å få[emoji173] Stor styrkeklem sendes din vei kjære du[emoji9][emoji173][emoji173]
 
Det gjør vondt å lese at dere ikke har fått den gode starten dere fortjente :(
Håper dere får den hjelpen dere trenger nå slik at dagene blir bedre fremover ❤️
Stor klem til deg vennen ❤️
 
Utrolig vondt å lese om den tøffe starten deres. Beundrer pågangsmotet ditt og håper inderlig det hjelper med klipping av tungebånd slik at dere begge får en mye bedre hverdag. Masse lykke til :)
 
Hvordan går det nå? Har ting blitt bedre med tyngebåndet og maten?

Håper det, for virker som om dere har hatt ei beintøff barselstid ❤
 
Fy søren så mye dere skal slite med. Stakkars stakkars lille jenta di og mammahjertet ditt [emoji174]
 
Først og fremst - fin fødselshistorie! Flink du var som klarte puste gjennom pressriene. Jeg synes det var så trykk at jeg til og med presset utenom riene. Herregud så ekle de riene er [emoji23]

Men ellers, synd dere har hatt så vanskelig start [emoji33] så masse greier! Håper ting går til det bedre nå!
 
Åh, kjære deg. Jeg håper ting er bedre for deg nå. Du gjør litt av en jobb. Sender deg stor klem og håper at ting er blitt litt bedre [emoji173][emoji173]
 
Hvordan går det nå? Har ting blitt bedre med tyngebåndet og maten?

Håper det, for virker som om dere har hatt ei beintøff barselstid ❤

Det går bedre! Tungebåndet er klipt, og det var vondt i mamsen sitt hjertet, gråt med lillejenta mi. Tøyeøvelsene skal jeg ikke gå innpå hva jeg tenker om, men jeg må bare gjennomføre det 4 ganger daglig og bite tenna sammen å gjøre det :( Får så vondt av henne :( Når det er sagt, så er det blitt mye bedre etter klippet. Hun spiser mer, mindre luft, gråter mindre og jeg har en stabil melkeproduksjon (fikk tilbake mleken kort tid etter at hun ble klipt), hun sover lenger har fler bæsjebleier -så vi har det bedre <3
 
Fy søren så mye dere skal slite med. Stakkars stakkars lille jenta di og mammahjertet ditt [emoji174]

Ja, dette er ikke noe koselig å gå igjennom. Men det kunne vært myyye værre, og får håpe at hun aldri husker dette og at hun får opp vekten og at luften i magen blir snart helt borte :)

Håper alt står bra til med mini og deg <3
 
Først og fremst - fin fødselshistorie! Flink du var som klarte puste gjennom pressriene. Jeg synes det var så trykk at jeg til og med presset utenom riene. Herregud så ekle de riene er [emoji23]

Men ellers, synd dere har hatt så vanskelig start [emoji33] så masse greier! Håper ting går til det bedre nå!

Takk søte deg! <3 Haha, ja -det var intense (men gode) rier! Skjønner hva du mener med at de var ekle. Føltes jo ut som man måtte gjøre intenst fra seg :hilarious: Noe jeg også gjorde under selve pressingen :facepalm::D

Ja, det blir bedre :Heartred Nyter det gode:love7
 
❤️❤️❤️
Så godt å lese at det er bedre
 
Takk søte deg! <3 Haha, ja -det var intense (men gode) rier! Skjønner hva du mener med at de var ekle. Føltes jo ut som man måtte gjøre intenst fra seg :hilarious: Noe jeg også gjorde under selve pressingen :facepalm::D

Ja, det blir bedre [emoji813]red Nyter det gode:love7
Godt det blir bedre [emoji173]️[emoji173]️
 
Back
Topp