Hva er grunn nok til å snu barna i bilstolen for tidlig?

Jeg syns dette med bilsikring er veldig viktig, men er det noen hensikt ved å prøve å gi foreldre dårlig samvittighet? Min 4 åring er på str av en 7/8 åring. Hun får ikke plass.

Etter å selv ha hatt hyperemesis så lurer jeg på hvorfor barn som blir kvalme og kaster opp av å sitte bakovervendt skal sitte sånn til de er 4 år!? Har man prøvd alt, så skal barna da tortureres ved at de blir kvalme og kaster opp hele turen? Da syns jeg man heller skal la bilen stå, og komme seg på bussen hvis det er uaktuelt å snu barnet.
 
Jeg syns dette med bilsikring er veldig viktig, men er det noen hensikt ved å prøve å gi foreldre dårlig samvittighet? Min 4 åring er på str av en 7/8 åring. Hun får ikke plass.

Etter å selv ha hatt hyperemesis så lurer jeg på hvorfor barn som blir kvalme og kaster opp av å sitte bakovervendt skal sitte sånn til de er 4 år!? Har man prøvd alt, så skal barna da tortureres ved at de blir kvalme og kaster opp hele turen? Da syns jeg man heller skal la bilen stå, og komme seg på bussen hvis det er uaktuelt å snu barnet.
Vi måtte snu yngste i vinter pga oppkast.. Vi hadde prøvd alt annet. Men vi har ikke kjørt mye, ikke lange turer, og hun blir 4 nå på søndag. Så sånn sett holdt vi ut lenge. Og hun er over 15 kg.

Men den satt langt inne. Jeg har vært fast bestemt på at ungene skulle sitte bakover til minst 4 år. Vi gikk for et sete med ekstra beskyttelse, det ene setet som kom best ut i test nå. Britax kidfix-ii-xp-sict. Føler hun sitter ekstra beskyttet der når vi først måtte snu.

Ellers synes jeg egentlig ikke at noen unnskyldninger er bra nok :p
 
Mine to eldste ble snudd tidlig (12 og 18 mnd gamle). Jeg hadde ikke egen bil, og vi satt svært sjelden på i bil. Hadde derfor en framovervendt bilstol stående. Var jo avhengig av en litt "allround" stol som lett fikk plass i alle type biler. Hadde jeg hatt samme kunnskap da, som jeg har i dag, hadde jeg nok ikke snudd dem tidlig uansett.
De to yngste kommer til å sitte bakovervendt til de ikke lenger får plass i stolene sine (BeSafe iZi Plus). 7-åringen var 120 cm i fjor, og fikk akkurat plass i den, så regner med 2-åringen har den i noen år til:)
 
Vi måtte snu yngste i vinter pga oppkast.. Vi hadde prøvd alt annet. Men vi har ikke kjørt mye, ikke lange turer, og hun blir 4 nå på søndag. Så sånn sett holdt vi ut lenge. Og hun er over 15 kg.

Men den satt langt inne. Jeg har vært fast bestemt på at ungene skulle sitte bakover til minst 4 år. Vi gikk for et sete med ekstra beskyttelse, det ene setet som kom best ut i test nå. Britax kidfix-ii-xp-sict. Føler hun sitter ekstra beskyttet der når vi først måtte snu.

Ellers synes jeg egentlig ikke at noen unnskyldninger er bra nok :p
Enig! :)
Men det er overraskende hvor mange barn som blir bilsyke i Norge. :p

Jeg har en som blir bilsyk av å sitte fremovervendt, det er ikke alltid det bakovervendtesete som har skylden heller;)
 
Vi måtte snu yngste i vinter pga oppkast.. Vi hadde prøvd alt annet. Men vi har ikke kjørt mye, ikke lange turer, og hun blir 4 nå på søndag. Så sånn sett holdt vi ut lenge. Og hun er over 15 kg.

Men den satt langt inne. Jeg har vært fast bestemt på at ungene skulle sitte bakover til minst 4 år. Vi gikk for et sete med ekstra beskyttelse, det ene setet som kom best ut i test nå. Britax kidfix-ii-xp-sict. Føler hun sitter ekstra beskyttet der når vi først måtte snu.

Ellers synes jeg egentlig ikke at noen unnskyldninger er bra nok :p
Hvor høy er din 4 åring?
 
Enig! :)
Men det er overraskende hvor mange barn som blir bilsyke i Norge. :p

Jeg har en som blir bilsyk av å sitte fremovervendt, det er ikke alltid det bakovervendtesete som har skylden heller;)
Ja, mange flere bilsyke i Norge enn ellers i verden har jeg inntrykk av ;-)

Ikke alltid det hjelper å snu nei. Hadde det ikke hjulpet her hadde jeg snudd tilbake
 
Hun er knappe meteren.. Så ikke så lang. Derfor hadde hun fortsatt hatt godt av og plass til å sitte bakovervendt enda lenger. Sikkert godt over 4 år...
Min gutt satt bakovervendt lenge, han ble snudd da han var 122 og 22 kilo :) Dessverre har vi snudd lillebror fordi han klatrer ut av sete, så der klarte vi i bare fire år:(
Sist vi målte 4 åringen var hun 128 cm. Ganske så stor, så vi måtte snu tidlig. Husker ikke hvor mye hun veier, men sist var det 23,5 kg. Helt umulig for henne å sitte bakovervendt.
 
Ja, mange flere bilsyke i Norge enn ellers i verden har jeg inntrykk av ;-)

Ikke alltid det hjelper å snu nei. Hadde det ikke hjulpet her hadde jeg snudd tilbake

Det er ikke pga veiene da? Jeg blir selv kvalm når det er mange svinger, og er føreren litt aggressiv i kjørestil i tillegg så blir det verre. Jeg blir f.eks. aldri kvalm når jeg kjører med min far, men kan bli det når min mann kjører.
Vi har mange svinger her jeg bor, og mannen min har fått klar beskjed om å kjøre mer forsiktig, for kvalmen sitter i en stund etterpå.

Vi har snudd lillemor nå nettopp, hun er nå 4. Jeg kunne lett hatt henne bakovervendt lenger, men 4 år var et kompromiss.
 
Ja, mange flere bilsyke i Norge enn ellers i verden har jeg inntrykk av ;-)

Ikke alltid det hjelper å snu nei. Hadde det ikke hjulpet her hadde jeg snudd tilbake

Som en skriver, så kan det være pga veiene her. Mye svinger og rask kjøring kan føre til å balanseorganet i øret ikke henger med, og klarer ikke korrigere kroppen skikkelig. Da blir vi kvalme. Jeg blir også det ved mye svinger og stor fart.
 
For stor, da tenker jeg at man skal ha den største bakovervendte stolen på markedet før man sier det altså. Og bøyde ben er ikke noe argument.

Og bilsyke.. vel, man skal prøve alt annet før man snur, i mitt hode. Særlig å ta en titt på egen kjørestil. Kjenner flere som har snudd barna tidlig pga bilsyke og som kjører fort og hardt. Vi har en del svingete veier i Norge, det må man tilpasse seg. Og heller være flink å slippe de mer utålmodige forbi.

Andre unnskyldninger finnes vel knapt? Kjedelig, ser vondt ut å sitte sånn, vil sitte samme vei som storesøster, sånt blir for dumt.

Jenta vår skal ikke snus før hun er minst fire. Mulig vi må bytte bilstol, og om hun blir bilsyk får vi begrense kjøring til et minimum, men å snu henne skjer ikke.
 
At man vokser ut av stolrn men siden jeg vet flere som har sittetbakover til de var mellom 120 og 130 å det er det ikke mange som er før de er 4 år
 
Her ble hu snudd etter at vi ikke fikk hu inn i bilen lengre. Hu skreik og holdt deg fast i bilen. Gjorde absolutt alt for å ikke kjøre bil. Jeg fikk aldri hu inn i bilen fordi hu er ganske sterk til å være så liten. Begynte rett etter at hu var 2 år og den ferien på biltur var ikke akkurat lett. Hu ga opp når vi hadde spent hu fast. Jeg var gravid og vi kjører veldig lite på vinteren så da snudde vi. Hu veier over 15 kg og er nå snart 3 år. Er en fryd å sette hu i bilen nå og vi får hu faktisk inn i bilen. Og det at hvis mannen min sitter foran ett bakovervendt sete så kan han bli alvorlig skadet i en liten kollisjon( ifølge statens vegvesen).
 
Det er veldig få grunner til at det skal være ok å snu en bilstol.
Men faktisk at de vokser ut og eventuelt har ekstrem bilsyke som ikke blir bedre av noe annet og den faktisk blir bedre av å snu.

Eventuelt om man har små houdinier med null mulighet til å ha de i passasjersetet :)
 
Vi snudde pga bilsyke. Spydde bare vi skulle på butikken fem minutter unna. Da jeg hadde skiftet klær og byttet håndkle under han syv ganger på en tur fra Oslo til Trondheim snudde jeg. Ingen enkel avgjørelse, vi bodde heldigvis slik at vi kunne bruke lite bil til hverdags, gikk til bhg f.eks. Men når åtte av ti bilturer endte i oppkast handler det om å veie hensyn til barnet opp mot hva som er sikrest. En utrolig vanskelig avgjørelse!
 
Har tro på at de fleste foreldre velger det som de mener er best for sine barn. Det finnes unntak, men man kan ikke dra alle under en kam pga unntakene. Her snudde vi rundt tre år. Da var han så lang at han fikk tydelig ubehag og mistet følelsen i føttene av kortere turer. Da er det ikke værdt det lenger. Jeg var like ekstrem som noen andre her, og mente at barn skulle sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Men har sett det i ettertid at det ikke alltid er helt realistisk.
 
Back
Topp