Hormonspiral

LilleE <3

Gift med forumet
Novemberlykke 2015
Eg lurer litt på korleis den egentlig funker.
Eg har en selv, men fikk ingen info ang. Den. Eneste legen sa var at det er det eneste som kommer til å hindre meg i å få barn. Hun mener da at eg er veldig fruktbar da eg ble gravid på P-piller
Har sett folk snakke om at de ikke får mensen og at det er ikke mulig i det hele tatt å bli gravid, men så har eg hørt folk snakke om at de har blitt gravid mens de hadde spiral og eg får mensen nett som ellers. Bare blør litt mindre en vanlig...
Hjelp! Er så forvirret
 
Den slipper ut en viss mengde progesteron hver dag som gjør at slimhinnen i livmoren ikke bygger seg opp på samme måte som i en vanlig syklus. Da bygger den seg opp pga østrogenpåvirkning og det er jo det som igjen gir mensen. Progesteronet motvirker østrogenet (tror jeg). Derfor mister mange mensen, eller blør mye mindre. I tillegg gjør den miljøet ugjestmildt og slimet i livmorhalsen tykkere og mindre gjennomtrengelig. Den påvirker ikke nødvendigvis eggløsningen.
Kan være at beskrivelsen min her ikke er helt korrekt, men noe i denne duren er det i allefall.
 
Back
Topp