Hobbytråden

Blu-Ray

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
Fant ikke noen hobbytråd, lette på 5 sider, så lager bare en ny en :)
Det er vel noen som skal strikke, hekle eller sy noe til babyen? Her kan vi diskutere det, legge ut bilder og inspirere hverandre :)

Jeg er sydame på hobbybasis, så første prosjekter ut er babynest, nattpose og babylappeteppe :)
 
Kjempe flott, godt med litt inspirasjon og ideer. Jeg holder på å strikke bukse, så skal det strikkes jakke. Må å sy underskjørt til dåpskjolen. Gleder meg til å finne rosa stoff :) skal å prøve å få strikket 2 kjøreposer, en til meg og en til min niese:)
 
God idé!

Jeg strikker, og er nesten ferdig med en prematurjakke og en bukse. (Buksen strikket jeg i tynnere garn enn oppskriften I lenken, så passer den forhåpentligvis første halvår).

Neste prosjekt er å gjøre ferdig et fanasett, men jeg klarer ikke bestemme meg for om jakke eller genser er mest praktisk: Det er kjekt å slippe å dra klærene over hodet på de minste, men knapper kan være vonde når barnet ligger på magen eller blir løftet.
 
Jeg holder på med babyteppe i selvlaget mønster.. Bare for morro. Svigers skal strikke vognteppe og dattern lager teppe, så da er det for min del å friske opp strikkingen som jeg ikke har drevet med på 10 år.

269dd9077fecffe3138f24b438dc072a


Etter teppe skal jeg strikke denne kjole :

5ef6fdc152c4f112fbb7d26f77fd44c6
 
Jeg holder på med babyteppe i selvlaget mønster.. Bare for morro. Svigers skal strikke vognteppe og dattern lager teppe, så da er det for min del å friske opp strikkingen som jeg ikke har drevet med på 10 år.

Etter teppe skal jeg strikke denne kjole
Så nydelig det blir :) !!!
 
God idé!

Jeg strikker, og er nesten ferdig med en prematurjakke og en bukse. (Buksen strikket jeg i tynnere garn enn oppskriften I lenken, så passer den forhåpentligvis første halvår).

Neste prosjekt er å gjøre ferdig et fanasett, men jeg klarer ikke bestemme meg for om jakke eller genser er mest praktisk: Det er kjekt å slippe å dra klærene over hodet på de minste, men knapper kan være vonde når barnet ligger på magen eller blir løftet.
Så søte plagg :) ! Kanskje en genser med knapper på skulderen? Jeg vet drops har en oppskrift med knapper, men det er ikke fana da.. Men for en kreativ sjel kan en jo kombinere litt.
 
Så søte plagg :) ! Kanskje en genser med knapper på skulderen? Jeg vet drops har en oppskrift med knapper, men det er ikke fana da.. Men for en kreativ sjel kan en jo kombinere litt.

Ja, skulderknapper er et godt alternativ. Jeg har faktisk strikket bolen, og det var skulderknapp eller konvoluttåpning jeg tenkte når jeg begynte, men så kom tvilen idet jeg skulle klippe ermehull... Jeg får gruble litt mens jeg striker ferdig votter og lue.

Har du mønster eller bilder av det du skal sy?
 
Kjempe flott, godt med litt inspirasjon og ideer. Jeg holder på å strikke bukse, så skal det strikkes jakke. Må å sy underskjørt til dåpskjolen. Gleder meg til å finne rosa stoff :) skal å prøve å få strikket 2 kjøreposer, en til meg og en til min niese:)

Hva slags dåpskjole har dere?
 
Er mammaen min som har heklet den :) å jeg var den første til å bruke den for 34 år siden. :)

Må bare få vasket den, dampet den. Så ny underkjole og bånd, følger med heklet lue også skal bare ha bånd i den :)

Nydelig! Den blir fantastisk med bånd og farget underskjørt.
 
Åh jeg savner sånn å strikke ^^ ble helt stopp etter lille kom til for snart et år siden, nå blir det jo gutt igjen så har litt som jeg strikket til storebror :) på sett å vis bra at det ikke er jente nå for da måtte jeg ha strikket mye siden jeg har lyst på så mye forskjellig ^^ men blir nok et å annet som storebror ikke trengte som f.eks lue/votter/lester til marius og telemark settet :)
 
Ja, skulderknapper er et godt alternativ. Jeg har faktisk strikket bolen, og det var skulderknapp eller konvoluttåpning jeg tenkte når jeg begynte, men så kom tvilen idet jeg skulle klippe ermehull... Jeg får gruble litt mens jeg striker ferdig votter og lue.

Har du mønster eller bilder av det du skal sy?
image.jpg
:) men blir litt improvisering mtp nattposen da.
 
...men blir nok et å annet som storebror ikke trengte som f.eks lue/votter/lester til marius og telemark settet :)
Sånne småplagg er koselig strikking! Min favoritt er selbuvotter til nyfødte - uten tommel er de ferdige på et blunk. ;)


Vis vedlegget 123492
:) men blir litt improvisering mtp nattposen da.

Får du plass til nattpose oppi nestet, eller tenker du en til dag og en til natt? :confused004

Håper vi får se dem ferdige også, det er litt spennende å følge sånne prosjekt.




Er det noen som har tips til et super-enkelt syprosjekt for tiåringen? Hun har lyst til å lage noe til baby, og fikk symaskin av tanten. Men maskinen er en rosa, liten sak fra lekebutikken, så jeg tror hun må holde seg til tynn bomull.
 
Sånne småplagg er koselig strikking! Min favoritt er selbuvotter til nyfødte - uten tommel er de ferdige på et blunk. ;)




Får du plass til nattpose oppi nestet, eller tenker du en til dag og en til natt? :confused004

Håper vi får se dem ferdige også, det er litt spennende å følge sånne prosjekt.




Er det noen som har tips til et super-enkelt syprosjekt for tiåringen? Hun har lyst til å lage noe til baby, og fikk symaskin av tanten. Men maskinen er en rosa, liten sak fra lekebutikken, så jeg tror hun må holde seg til tynn bomull.
Tanken er å bruke den istedet for dyne :) men vet ikke helt hvordan nestet blir brukt enda, da. Eller om posen passer oppi, men den blir ikke tykk som en dyne. Mer som et teppe :) ja, kan legge ut etterhvert :D vasker stoff nå.
 
  • Liker
Reactions: Io
Jeg tenker jeg er ferdig med babynestet i kveld eller i morgen! :D
Driver og strikker gulpeklut.. Prøvde meg på noe annet enn rett og vrang :p første gang.. Er skikkelig nybegynner..
Sånn blir det i allelfall! Gjestdalgarn med rød/rosa (flere farger) :) !!

image.jpg
 
Sånne småplagg er koselig strikking! Min favoritt er selbuvotter til nyfødte - uten tommel er de ferdige på et blunk. ;)




Får du plass til nattpose oppi nestet, eller tenker du en til dag og en til natt? :confused004

Håper vi får se dem ferdige også, det er litt spennende å følge sånne prosjekt.




Er det noen som har tips til et super-enkelt syprosjekt for tiåringen? Hun har lyst til å lage noe til baby, og fikk symaskin av tanten. Men maskinen er en rosa, liten sak fra lekebutikken, så jeg tror hun må holde seg til tynn bomull.

Hvor har du funnet oppskrift på selbuvotter til nyfødt? :D
 
Har sydd babynest og strikket dress til nyfødt. Har lyst å lage mer. Tenkte jeg skulle strikke en sokk, den første ble strikket til eldste som snart er 4 år, han fikk ikke brukt den for å si det sånn... Hehe...
 

Vedlegg

  • 1435476432885.jpg
    1435476432885.jpg
    139 KB · Visninger: 90
  • 1435476451564.jpg
    1435476451564.jpg
    58,1 KB · Visninger: 87
..
Sånn blir det i allelfall! Gjestdalgarn med rød/rosa (flere farger) :) !]

Vridde masker? Pent!

Hvor har du funnet oppskrift på selbuvotter til nyfødt? :D

Jeg bruker ikke mønster lenger, men hvis det er vanskelig å finne har jeg et tips: Babyvotter i nøstebarngarn og på pinnenr. 2 har ca. 32 masker I vrangborden. Det betyr at du kan bruke oppskrifter til barne - og damevotter I tykkere garn så lenge de har samme masketall! Til de minste kan du som nevnt droppe tommelen, den bruker de ikke uansett.

Har sydd babynest og strikket dress til nyfødt. Har lyst å lage mer. Tenkte jeg skulle strikke en sokk, den første ble strikket til eldste som snart er 4 år, han fikk ikke brukt den for å si det sånn... Hehe...

Heldige baby! Sokk number to er alltid kjedeligere enn den første, men kanskje det blir annerledes med noen år mellom?
 
Vridde masker? Pent!



Jeg bruker ikke mønster lenger, men hvis det er vanskelig å finne har jeg et tips: Babyvotter i nøstebarngarn og på pinnenr. 2 har ca. 32 masker I vrangborden. Det betyr at du kan bruke oppskrifter til barne - og damevotter I tykkere garn så lenge de har samme masketall! Til de minste kan du som nevnt droppe tommelen, den bruker de ikke uansett.



Heldige baby! Sokk number to er alltid kjedeligere enn den første, men kanskje det blir annerledes med noen år mellom?
Takk :) Kanskje det er det det heter? Flettemønster kalte de det på videoen jeg så etter tror jeg. Men synes det var en søt, litt bæraktig (bringebær) farge :) skal prøve meg på teppe med hullmønster senere når strikkepinnene er ledige!
 
Back
Topp