Hjertesukk ang tidspunkt for 1. svangerskapskontroll

S

SecondChance

Guest
jeg synes det er en uting at det for det første er så ulik praksis fra sted til sted, og at informasjonen i det offentlige ikke er oppdatert.

Jeg synes det er uheldig at kvinner ikke tilbys kontroll før etter uke 12. Jeg for eksempel - får ikke komme til hos legen før uke 14, begrunnet med at det er retningslinjer og at en blodprøve ikke kan taes før.

På helsenorge.no står følgende info: «kontroll 1: uke 6-12; Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke.«

Dette står på feks Preglife sin app:
upload_2018-7-3_17-41-14.jpeg

Det er ikke alle som er så ressurssterke at de selv leser seg opp om svangerskap. Hva med personer som kommer inn under rett til fosterdiagnostikk, når de får første legetime vil det jo i mange tilfeller være forgjeves å informere pasienten om dette - da «tidsvinduet» for fosterdiagnostikk kan være passert. Hva med kvinner som vurderer provosert abort, hjelper det å informere de om sine rettigheter etter uke 12? Det finnes nok fortsatt også de som ikke vet at man skal ta folattilskudd og holde seg unna viser typer mat.

Noen andre som har meninger om temaet?
 
Det er kommet nye retningslinjer for svangerskapskontroller. De sier at første kontroll skal finne sted så tidlig som mulig. Du kan lese om det på helsedirektoratet :) tar sikkert litt tid før det er på plass i alle ledd da de ble vedtatt i juni.
 
AMEN!
Når jeg var førstegangsgravid og 17 år skulle jeg uten tvil hatt time før uke 12. Jeg var ikke like flink til å finne informasjon som jeg er nå, og visste ikke om folat og hva jeg ikke kunne spise og så videre. Men man skulle ikke inn før uke 12 pga blodprøvene... Tullete!

Og det kan være spesielle omstendigheter og annet man vil prate om. Man burde få første svangerskapskontroll når den gravide føler behov for det, spør du meg! :)
 
Det er kommet nye retningslinjer for svangerskapskontroller. De sier at første kontroll skal finne sted så tidlig som mulig. Du kan lese om det på helsedirektoratet :) tar sikkert litt tid før det er på plass i alle ledd da de ble vedtatt i juni.

Så godt å høre!! :)
 
AMEN!
Når jeg var førstegangsgravid og 17 år skulle jeg uten tvil hatt time før uke 12. Jeg var ikke like flink til å finne informasjon som jeg er nå, og visste ikke om folat og hva jeg ikke kunne spise og så videre. Men man skulle ikke inn før uke 12 pga blodprøvene... Tullete!

Og det kan være spesielle omstendigheter og annet man vil prate om. Man burde få første svangerskapskontroll når den gravide føler behov for det, spør du meg! :)
De nye retningslinjene med tidligere første kontroll er begrunnet i nettopp det du sier, at gravide trenger info fra dag 1. Og at forskning viser at gravide er positive til livsstilsendringer, spesielt tidlig i svangerskapet. Hvis den gravide får beskjed om å drikke/spise/leve annerledes 12 uker ut i svangerskapet er det større sjanse for at de tenker det er for sent å endre seg eller at de ikke klarer det. Ikke alle klarer å finne relevant info på egen hånd, og ikke alle har gode omsorgspersoner rundt seg som kan gi gode råd. Jeg synes det er veldig bra med nye retningslinjer, spesielt for de med begrensede ressurser :)
 
De nye retningslinjene med tidligere første kontroll er begrunnet i nettopp det du sier, at gravide trenger info fra dag 1. Og at forskning viser at gravide er positive til livsstilsendringer, spesielt tidlig i svangerskapet. Hvis den gravide får beskjed om å drikke/spise/leve annerledes 12 uker ut i svangerskapet er det større sjanse for at de tenker det er for sent å endre seg eller at de ikke klarer det. Ikke alle klarer å finne relevant info på egen hånd, og ikke alle har gode omsorgspersoner rundt seg som kan gi gode råd. Jeg synes det er veldig bra med nye retningslinjer, spesielt for de med begrensede ressurser :)

Helt enig med det! :)
Så flott at de endrer på det! Husker jeg holdt på å grine meg ihjel fordi jeg fikk vite at man ikke skulle spise brie etter første kontroll. Det var jo ikke planlagt at jeg skulle bli gravid, så jeg visste ikke mye om slikt. Jeg hadde jo holdt meg unna det logiske som røyk og alkohol, men jeg ble jo helt fra meg fordi jeg hadde spist brie uten å vite at det var farlig.

Nå gikk det jo fint, det lille jeg spiste av brie gjorde ikke mye og jeg fikk en frisk datter. Men når jeg var så ung og hadde så lite erfaring hadde det uten tvil vært godt å ha kommet inn tidligere og fått info. Selv om jeg fikk et friskt barn hadde det vært mye lettere for samvittigheten at jeg fikk vite tidligere hva jeg kunne spise og ikke for eksempel slik at jeg slapp å uroe meg fordi jeg ikke hadde fulgt retningslinjene etter punkt og prikke :)
 
Jeg må si jeg hadde byttet lege hvis det var tilfellet altså. Var hos legen i uke 6 da jeg gikk gravid i fjor, sjekket vitaminer og diverse.

Når jeg skulle bestille time hos jordmor derimot bare lo de av meg når jeg ringte i uke 10 og ville bestille time. Det var altfor tidlig til å engang få bestille en time mente de.
 
Jeg må si jeg hadde byttet lege hvis det var tilfellet altså. Var hos legen i uke 6 da jeg gikk gravid i fjor, sjekket vitaminer og diverse.

Når jeg skulle bestille time hos jordmor derimot bare lo de av meg når jeg ringte i uke 10 og ville bestille time. Det var altfor tidlig til å engang få bestille en time mente de.

I vår kommune spør de hva du vil på timen når du ringer for å bestille, sier man at man er gravid så er de strenge på at du ikke får komme før uke 12 :p Når jeg var gravid med andremann måtte jeg diskutere en stund før jeg fikk bestille time, men det gikk igjennom til slutt når jeg delte informasjon jeg egentlig synes var personlig for kontordama å få (ville heller dele med legen). Neste gang tror jeg at jeg ikke skal si at jeg er gravid når jeg bestiller svangerskapskontroll :p Men legen har tatt meg godt imot da!
 
Jeg fikk komme inn i uke 10, og tilbake for blodprøver i uke 14. Dette var på helsestasjonen. De ville ha folk tidlig inn for å kunne gi informasjon om kosthold, forløp og diverse [emoji4] På samme helsestasjon får man også prevensjon gratis og jordmor setter inn spiral etter fødsel, og tar celleprøver samtidig[emoji1303]
 
I vår kommune spør de hva du vil på timen når du ringer for å bestille, sier man at man er gravid så er de strenge på at du ikke får komme før uke 12 :p Når jeg var gravid med andremann måtte jeg diskutere en stund før jeg fikk bestille time, men det gikk igjennom til slutt når jeg delte informasjon jeg egentlig synes var personlig for kontordama å få (ville heller dele med legen). Neste gang tror jeg at jeg ikke skal si at jeg er gravid når jeg bestiller svangerskapskontroll :p Men legen har tatt meg godt imot da!

Her kan man bestille på nett uten å oppgi grunn. Og når man ringer trenger man ikke oppgi grunn med mindre man trenger hastetime [emoji4]
 
Her kan man bestille på nett uten å oppgi grunn. Og når man ringer trenger man ikke oppgi grunn med mindre man trenger hastetime [emoji4]
Så flott! Skulle vært slik alle plasser spør du meg :)
 
Har time til første legekontroll uke 11+1. For tidlig? Tenker det skal taes blodprøver osv? Har vært til han nå på tirsdag pga blødninger men han sa ikke noe om når han mente jeg skulle tilbake.
 
Hva skal de finne ut med blodprøvene? Jeg har ikke vært hos lege enda og skal først til jordmor inår jeg er i uke 13, jeg er bare 8+3 og skal på TUL når jeg er i uke 11.
 
Jeg ringte å bestilte første legetime uke 6. Dette fordi dette er nytt for meg, og jeg hadde et behov for å prate med min lege om hva som skjer fremover. Fikk ny time uke 8 for blodprøver. Har ikke noe mere timer nå før UL uke 18.

For min del har jeg fått de tidlige kontrollene jeg har ønsket, på eget initiativ. Veldig synd om andre ikke gjør det!
 
Back
Topp