Hjemmelaget grøt

Chriztine

Forumet er livet
Augustmødrene 2014
Desemberskatter 2016
Hvor stor porsjon lager dere? Jeg slumper hver gang, men blir omtrent like mye.
Synes noen babyer får så sykt store grøtporsjoner (når jeg ser bilde f.eks). Tror en porsjon her er ca 4ss med mel/flak/korn, men ikke alltid hun spiser opp.

Hjemmelaget grøt er jo mer mettende, så de trenger kanskje ikke like mye som de som får kjøpegrøt.
 
Det lurer jeg om også... I pakninger står det at 1porsjon er 1dl,, hva er 1dl? 1dl ferdig grøt eller 1dl pulver? Ikke det alt formye? Min klarer aldri å spise 1dl tror eg. Eg lager grøt i kaffe kopp, og det blir ca halv av koppen.
 
Det lurer jeg om også... I pakninger står det at 1porsjon er 1dl,, hva er 1dl? 1dl ferdig grøt eller 1dl pulver? Ikke det alt formye? Min klarer aldri å spise 1dl tror eg. Eg lager grøt i kaffe kopp, og det blir ca halv av koppen.
På kjøpe grøt e det 1 dl vann også blander du pulver til ønsket konsistens
 
Når jeg lager havregrøt så bruker jeg 1dl vann og en toppa ss m havremel. Og litt banan/avokado/eple/pære/sviske/aprikos for å få litt smak i det. Han spiser stort sett opp alt.
 
Småfolk sin er 1 dl vann og 4 ss pulver.
 
Jeg tenkte egentlig på hjemmelaget, ikke ferdig grøtpulver fra butikken.
 
Hvordan lager dere hjemmelaget grøt? Har hørt mye styr om bløtlegging osv..men kan man bløtkegge havremel og mais mel da? Blir ikke det bare en klump da??føler meg bra løk her.. ;)
 
Hvordan lager dere hjemmelaget grøt? Har hørt mye styr om bløtlegging osv..men kan man bløtkegge havremel og mais mel da? Blir ikke det bare en klump da??føler meg bra løk her.. ;)
Nei! Det er ikke mye styr. Du bør bløtlegge dagen før ja. Bare ha mel i en kjele, ha i litt vann og sitronsaft (1ts ca) og rør rundt. Det blir ikke klumpete. Kok opp på 3 min dagen etter! :)
Havremel er fint og jernrikt, og du kan godt blande det med maismel.
 
Men mais mel... Hvordan ser den ut? Vet ikke hva jeg ser etter i butikken.. Men må det røres med sitron? Trodde ikke babyer skulle ha sitrus før de var ett år...
 
Maismel er ikke spesielt jernrikt, så det er nesten bedre om du blander med andre meltyper. Favoritten her er hirse og emmer. Det har de på helsekosten og i noen Meny-butikker.
De har gått bort fra at babyer ikke skal ha Sitrus ja. Sitronsyren hjelper på å gjøre jernet i målet mer tilgjengelig :)

Hjemmelaget grøt er både mer mettende og mye rimeligere i tillegg til at jernet er naturlig i grøten, og ikke tilsatt sånn som i industrigrøten.
 
Min lille gikk hvertfall fra å sove kun en time i strekk på kvelden til opptil 8 timer i strekk når jeg laget hjemlaget grøt på havremel og hisje og blandet i avakado så det metter nok betraktelig mer vil jeg tro ☺
 
Min lille gikk hvertfall fra å sove kun en time i strekk på kvelden til opptil 8 timer i strekk når jeg laget hjemlaget grøt på havremel og hisje og blandet i avakado så det metter nok betraktelig mer vil jeg tro ☺
Ikke dårlig :)
 
Min lille gikk hvertfall fra å sove kun en time i strekk på kvelden til opptil 8 timer i strekk når jeg laget hjemlaget grøt på havremel og hisje og blandet i avakado så det metter nok betraktelig mer vil jeg tro ☺

Oi! Høres ut som noe vi også bør prøve :)
 
Kan ikke dere legge ut bilde av pakkene? :p på melet. Høres ut som vi må prøve :)
 
Jeg kjøper på helsekost ☺ spør bare etter havremel og hisjemel, de er hvertfall veldig dyktige de som jobber på helsekost her finnes mye annet man kan bruke også, men hisje og havre er jernrikt og det er jo ganske viktig
 
Jeg kjøper på helsekost ☺ spør bare etter havremel og hisjemel, de er hvertfall veldig dyktige de som jobber på helsekost her finnes mye annet man kan bruke også, men hisje og havre er jernrikt og det er jo ganske viktig
Takktakk :D
 
Jeg lager med hirseflak. ca 100 ml vann og 25 ml hirseflak. koker opp, blander i mme til ønsket kosistens og visper 3 sek med stavmikser. Putter oppi en isbit med eple eller pæremos. Hun spiser noen ganger alt, noen ganger bare 5 t skjeer...
 
Back
Topp