Har du vært på telttur på camping med barn under 4 år?

Tre muskuterer

Lykkelig!
Hvordan var det?
Hvordan sov de voksne (altså fikk dere sove godt) og sov barna lengre enn kl.05 da det blir lyst i telte?
Hvor dro dere?

Vi må finne billig løsning på ferie denne sommeren. Er en familie på 5 med barn som blir 8, 3 og 2 år.
 
Det er jo så gøy med telttur! :)
Hvor har dere lyst til å reise? I Norge så kan man jo telte nesten overalt, i Danmark må man legge seg inn på campingplasser, samme er det vel i Sverige :) Vi telter med våre små og det går supert, eneste er at vi får ikke rutinene helt på plass. Så seint i seng og ganske tidlig oppe.
Mor og far legger seg av utmattelse da ungene endelig har sovnet :p
Anbefaler dere et familietelt med to soverom og plass til noen stoler når man spiser :)
 
plasser teltet så dere ikke får sola på teltet på morgenen. Vi har teltet flere ganger, prøvd å ha rutiner på leggetider selv om vi har vært på tur. ha med god sovepose og liggeunderlag. vi bruker telt med to soverom og et større oppholdsrom så man kam være i teltet om det skulle bli mye regn. Kos dere på tur :)
 
Vi dro på tur med campingvogn i sommer rett etter at hu fylte 1 år. Det var bare koselig. Hu sov selv om det var lyst. Problemet vårt var foreldrene som drakk hele natta etter å ha lagt barna sine umenneskelig tidlig for så at barna dro opp da 3 timer etter at de var ferdige med å bråke og feste. Men datteren vår sover heldigvis gjennom det meste nåe hu først har sovnet. Var faktisk verre med oss voksne.
 
Prøvde når hsn var tre, det gikk IKKE bra!!!!
En ting han var vant til å ha det helt mørkt, det et det ikke i ett telt. I tillegg hadde han aldri sovet sammen med oss, så det var spennende!
Så han hoppa rundt på madrasser i 1,5 time og jeg til slutt sa nå legger du deg ellers drar vi hjem. Han hoppa, så jeg måtte stå for det jeg sa. Tok tak i han og bar han i bilen og kjørte hjem. Henta gubben dagen etter :)
 
Vi var på telttur når jentene var 3 og 5 år. Gikk kjempe fint det :) litt seint i seng og litt tidlig oppe, men ikke så mye at det ble et problem. Hadde familie telt med 2 "soverom" og et oppholdsrom i midten.
 
Lå i telt noen netter da eldste var året. Hun lå i vognposen, og det gikk helt fint. Våknet til vanlig tid mener jeg. Vi tenker å telte en natt eller to i skogen til sommeren, da er de 3 og 5. Fint å lære dem å bli glad i naturen:)
 
Vi kjøpte combicamp og det har vært et kjempesuksess!! Det er ikke alltid vi har campet på campingplasser, men drar bil og vogn lang inn i gokk og finner en fin plass :) Vi kombinerte også turen med Kristiansand dyrepark. Da campet vi på en nydelig strand (ved et vann langt uti gokk).
 
Vi har teltet masse med ungene fra yngste var 1,5 år, begge elsker å bo i telt. Jeg vil bare bo i telt på campingplasser med fint sanitæranlegg, men ungene kunne sikkert bodd overalt. Ingen av mine våkner av at det blir lyst, og jeg sover som en stein. Vi har en skikkelig oppblåsbar madrass i teltet da, jeg tror ikke jeg ville sovet så godt på et tynt liggeunderlag. Vi er aldri inne i teltet på dagtid, så vi har faktisk ikke bruk for noe stort telt. Jeg er fæl til å lage tett program i ferien, og ungene elsker å være ute og aktive hele dagene. :)

Hvis dere skal bo på campingplasser synes jeg det lønner seg å legge litt arbeid i å finne den riktige. I sommer kjørte vi innom flere for å se på lekeplassene før vi bestemte oss. Jeg foretrekker de campingplassene som er relativt flate, ikke med masse berg som ungene klatrer på og forsvinner bak. I tillegg vil jeg kunne slå opp teltet slik at jeg ser lekeplassen. Da kan selv små barn leke alene der, mens vi pakker inn og ut av bilen osv. Campingplasser som har flotte lekeplasser, og gjerne "familiecamping" i navnet, har sjeldent mye festing og bråk.
 
Bare i hagen. Måtte ligge og late som jeg hadde sovnet, var så spennende at det var vanskelig å falle til ro. Andre natten sa jeg at hvis han våknet og ikke så meg i teltet så fant han meg inne, feks hvis jeg måtte på do eller gikk å spiste frokost før han våknet - så han ikke skulle bli redd. Gikk da inn å så på tv før jeg gikk å la meg der for natten. Våknet selvfølgelig veldig tidlig. Det husker jeg alltid jeg selv gjorde i telt som liten, det blir lyst og fuglene begynner å lage lyd.
 
Vi sov i telt med vesla i sommer. Det gikk helt fint. :) vesla sov mellom med og sambo. Å hun hadde det kjempe fint :) storkoste seg gjorde hun :)
 
Vi har teltet masse med ungene fra yngste var 1,5 år, begge elsker å bo i telt. Jeg vil bare bo i telt på campingplasser med fint sanitæranlegg, men ungene kunne sikkert bodd overalt. Ingen av mine våkner av at det blir lyst, og jeg sover som en stein. Vi har en skikkelig oppblåsbar madrass i teltet da, jeg tror ikke jeg ville sovet så godt på et tynt liggeunderlag. Vi er aldri inne i teltet på dagtid, så vi har faktisk ikke bruk for noe stort telt. Jeg er fæl til å lage tett program i ferien, og ungene elsker å være ute og aktive hele dagene. :)

Hvis dere skal bo på campingplasser synes jeg det lønner seg å legge litt arbeid i å finne den riktige. I sommer kjørte vi innom flere for å se på lekeplassene før vi bestemte oss. Jeg foretrekker de campingplassene som er relativt flate, ikke med masse berg som ungene klatrer på og forsvinner bak. I tillegg vil jeg kunne slå opp teltet slik at jeg ser lekeplassen. Da kan selv små barn leke alene der, mens vi pakker inn og ut av bilen osv. Campingplasser som har flotte lekeplasser, og gjerne "familiecamping" i navnet, har sjeldent mye festing og bråk.
Hehe. Ja jo. Vi var på en sommer som jet familiecamping men var bråk der døgnet rundt. Synes det er bedre på plasser som ikke er så kjent. Ferier fast til en plass som nesten ingen veit om. Der er det stille, flatt og ved vannet.
 
Vi var på teltur i sommer med ungene, kjempestas var det! Største var nesten fylt 4år og minste 3mnd. Vi gikk på fjellet, sov alle i hver sin sovepose og sov overraskende bra. Sov til i 7-8tiden. Da var det greit for oss alle å stå opp. Den beste familieferien vi noen gang har hatt. :)
 
Vi var i sommer med poden på 3 år. Gikk supert :D hadde med oss stort familie telt med 2 "soverom". Men vi valgte å ha åpent mellom slik at alle 3 som i samme rom. Vi voksne sov på en dobbel oppblåsbar madrass, og poden sov på en enkel oppblåsbar madrass :) Var på teltferie i nesten 3 uker og det var virkelig en drømmeferie :)
 
Vi har et campingtelt (typ 22 kg tungt og beregnet for bilferie). Teltet har 3 like store soverom og plass til 6 personer + Stort oppholdsrom i midten. Vi har hatt en tradisjon i 3 år nå hvor vi camper uttafor hytta til mamman min (hytta er veldig liten) med tilgang til utedo. Så eldstemann var nesten 2 år når han var med første gang i 2012 og minstemann som kom i 2013 var bare 3 mnd da han lå i telt første gang. Vi har unngått å prøve camping da, men håper vi kan gjøre det etterhvert å. Nå er nr.3 på vei, så må vel bare se litt an hva vi gjør denne sommeren, men det frister å fortsette tradisjonen, utrolig koselig og idyllisk!:happy: Selv om det selvfølgelig er utfordringer, og de blir ikke mindre med 3 små mellom 0-5 år :)
 
Vi pakka teltet for en uke på campinplassen http://www.dafto.se/sv i Sverige. Minstemann var da nettopp fyllte 4 år og det gikk kjempe bra :) Vi hadde bare med et vanlig 5 mannstellt, campingstoler og bilen med oss :) Hadde mellom 30 - 40 grader hele ferien så ble ikke til at vi sov lenge om morgenene, var opp i 6, 7 tiden da det fort ble kvalment varmt, men det var helt greit for da fikk vi starta dagen tidlig ;) Ungene var helt kjørte av alle aktivitetene, badingen og varmen om kveldene så soving hadde vi ikke problemer me ;)
 
Vi pakka teltet for en uke på campinplassen http://www.dafto.se/sv i Sverige. Minstemann var da nettopp fyllte 4 år og det gikk kjempe bra :) Vi hadde bare med et vanlig 5 mannstellt, campingstoler og bilen med oss :) Hadde mellom 30 - 40 grader hele ferien så ble ikke til at vi sov lenge om morgenene, var opp i 6, 7 tiden da det fort ble kvalment varmt, men det var helt greit for da fikk vi starta dagen tidlig ;) Ungene var helt kjørte av alle aktivitetene, badingen og varmen om kveldene så soving hadde vi ikke problemer me ;)
Oi... 40 grader?? I solen håper jeg :)
 
Ja, i solen :) ble så gale at vi måtte ta et par bilturer iløpet av uka bare for airconditionen sin skyld ;)
 
Back
Topp