Har dere tanker rundt fødselen?

frk. lykkelig

Babylykke januar 2015
Sommerfuglene 2017
Vet det er tidlig, men har dere sett for dere noe spesielt?
Smertelindring? Tror du det vil ta lang tid? Har dere lang vei inn til føden?


Jeg personlig ønsker i utgangspunktet 0 smertelindring, og "alt" annet enn epidural om jeg må..
Ser nemlig for meg en eviglang fødsel, da min søster har hatt 2 kjappe..:p

1 times kjøring inn til føden:)


Nyttårslykke<3
 
Håper at den kan bli lik den forrige! Trengte ikke smertelindring, og følte jeg hadde god kontroll hele veien. Har kanskje lyst til å føde i vann dersom fødestuen med badekar er ledig! :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
To stk satt i gang = epidural❤️ hadde ikke "overlevd" uten :p
Nr 3 kom egentlig uten smertelindring, hadde 2-3 sup av lystgass før jeg fikk oksygen. Kjente aaaaaaalt. Nr 3 startet av seg selv så tror i grunn det er derfor det gikk uten epidural. Ville ha når vi kom på sykehuset, men var alt 8 cm og 15 min senere var jeg 10 og vesla var ute. :p

Håpet at det starter av seg selv denne gangen også og like raskt. Hatt raske og greie fødsler :)


____________________

❤️Termin 17.jan.15❤️
 
Har ikke begynt å tenke på fødselen en gang, det føles fortdatt uvirkelig at jeg skal føde å bli mamma :p

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
 
Håper på lik fødsel som sist jeg også. Kom inn med 5 cm og 3,5time etter så var han ute, ikke for for og ikke for sakte. Mistet tidsperspektivet totalt og syntes alt gikk relativt raskt unna, så håper opplevelsen blir ganske lik. Har en mistanke om at det kommer til å gå raskere denne gangen da... Har heldigvis kortere reisevei denne gangen, bare 20min.
 
Jeg gleder meg veldig til å føde igjen:) har ingen spesiell plan annet enn å ta det som det kommer. Med førstemann ble det bestemt av jordmor at jeg skulle ha epidural så tenker at det er best å ta det når det kommer så jeg ikke eventuelt blir skuffa hvis det ikke går helt som jeg ønsket på forhånd :)
 
Ja, har vel litt tanker...men som Trultemor peker på, så er det greit å være forberedt på at man må slippe kontrollen litt og la seg flyte med. Sånn er det under fødselen, og sånn er det etterpå. Da slipper man å bli skuffa og sint, for det er jo ikke nødvendig.

Er nr. 2 for meg dette, og sist tok det laaaang tid. Riene startet kl. 16.00 dag 1, jeg kom på sykehuset med 3 cm åpning kl. 3 på natta, og lillemann ble født 19:10 dag 2. Jeg syns det var en lang fødsel i allefall. Jeg var forberedt på at det tok lang tid, for mamma hadde brukt lang tid på meg. Jeg hadde ikke så faste planer sist heller. Open mind, og det var jeg glad for.
3 timer før fødsel, så måtte jeg kaste inn håndkledet og be om Epidural. Da var jeg veldig sliten og hadde lav motivasjon etter mange intense timer. Det er intenst å føde, åpningsfasen også. Det var et lite nederlag, men allikevel ikke et stort ett, og det hjalp meg veldig fram til fødselen.

Denne gangen er planen også å "go with the flow".
Skal lese "Føda uten redsla" som mange anbefaler.
Har mer fokus på tiden etter fødsel. Er opptatt å få god tilknytning med babyen tidlig, og håper på å slippe å ligge på flermannsrom i barsel. Håper på barselhotell. Er så slitsomt å bo på rom med noen i den situasjonen syns jeg. Gråt ikke min baby, så gråt den andre, og man er ganske sårbar de første 2-3 dagene. denne gangen er jeg også mer forberedt på hvor krevende og vondt det kan være å få i gang ammingen.

Vi planlegger å flytte rundt fødsel, så enten er reisevei 15 min uten rush( 30 min med)eller 30 min (opptil 11/2 time i rush), men tror ikke vi har så hastverk, selvom fødsel nr. ofte går fortere....
 
Med nr 1 ønsket jeg heller 0 smertelindring. Og nå er holdningen min at det bare er fjas å tenke på! Man veit aldri hva som skjer under fødselen, derfor er det så dumt å lage forventninger til seg selv.

Gutten min satt fast og derfor ble riene bare sterkerere og sterkere. Hadde han ikke satt fast hadde jeg hatt småen ved midnatt og klart meg uten smertelindring. På det tidspunktet var jeg så utslitt og mistet kontroll over pustingen fordi riene var helt sinnsyke. Hadde aldri klart meg om jeg ikke fikk epidural og sjangsen til å hvile i 6 timer før de måtte sette igang med sugekopp og tang for å få han ut.

Denne gangen tror jeg at fødselen kommer til å gå lynkjapt ettersom jeg hadde 4 cm åpning etter to timer sist. Riene begynte rett på regelmessig med 5 min og varte i 1 min med nr 1. JM sendte meg med ambulanse ned fordi hun kunne strekke livmorentappen ganske mye og trodde at fødselen kom til å gå veldig fort, hun var faktisk stressa! Ettersom jeg har fått utvidet bekkenet mitt nå, så ser jeg for meg en fødsel som varer alt fra 2-6 timer denne gang.
 
Har ca ett kvarters reisevei så er heldig der :) ser for meg at det går kjappere denne gangen enn 1.gang. Epidural vil jeg gjerne ha, eller andre alternativer om mulig. Er litt pyse hva smerte angår men har jo vært igjennom det før så vet hva jeg går til :p tar det ellers som det kommer. Vi er ikke veldig flinke til å planlegge her..


❤️❤️
Storesøster født september-2008
Lillebror (eller søster) januar-2015
 
Har 50 min reisevei (håper ikke det er snøvær i januar 2015 for da kan en beregne 15-20 min lenger tid).
Ellers har jeg ikke tenkt så mye på fødselen. Min mor brukte laaaang tid på alle fødslene, så jeg får vel bare forberede meg på at det kan ta tid....
 
Svarte jeg egentlig på spm ? :p

Beste fødselen var siste, vil prøve på det. Blir det for vondt eller at jeg mister kontrollen skal jeg ha epidural :p :)

Jeg har lært at kontroll på pusting er faktisk ganske så effektivt :)


____________________

❤️Termin 17.jan.15❤️
 
Har ca 15-20 min reisetid til sykehuset så ikke så galen vei. Håper å kunne greie meg med kun lystgass, er ikke fullt så glad i sprøyter spesielt ikke i ryggen så lenge det ikke er jeg selv som setter sprøyten. Er førstegangsfødende så er innstilt på at fødselen kan ta tid men håper det går kjapt for meg som for moren min som brukte ca 4 timer på meg fra riene startet til jeg var ute.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Har ca 40 min reisevei. Første fødsel 12 timer fra start tilslutt. Fødsel nr 2- 8 timer fra start til slutt. Fødsel nummer to var ideell, så hvis jeg får detsom jeg ønsker blir det som den, ellers får det bare gå som det går.
Har tenkt til å ha lystgass, veldig effektivt med pustekontroll og tar den verste toppen. Skal ellers fokusere på å være stående/gående så mye som mulig så vi får hjelp av tyngdekrafta.
Dersom det lar seg gjøre ville jeg gjerne hatt badekar - har vært opptatt de to første gangene. :)
 
Har ca 15-20 min reisetid til sykehuset så ikke så galen vei. Håper å kunne greie meg med kun lystgass, er ikke fullt så glad i sprøyter spesielt ikke i ryggen så lenge det ikke er jeg selv som setter sprøyten. Er førstegangsfødende så er innstilt på at fødselen kan ta tid men håper det går kjapt for meg som for moren min som brukte ca 4 timer på meg fra riene startet til jeg var ute.

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
Er lystgassen fortsatt i bruk? Er ikke den tatt bort?:)


Nyttårslykke<3
 
Har hørt andre bruke lystgass de siste årene..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Håper jeg får muligheten til å føde vaginalt til termin denne gangen. Så får jeg ta eventuell smertelindring som det kommer. I og med at jeg har et risikosvangerskap så er sannsynligheten liten for at jeg får føde i vann, men det er en liten drøm.

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
 
Siden dette er min første, aner jeg jo ikke hva jeg går til..
Vi bor kun 5 minutter unna sykehuset, så det er jeg ikke bekymret for.
Håper på å kunne bevege meg mest mulig, evt ligge i badekar, og må jeg ha smertelindring, så tar jeg det der og da :) men det må da være så nedtur om du får epidural og riene blir svakere, og alt tar lengre tid..!
men som sagt..aner ikke hva jeg går til..skal bare prøve å se frem til fødselen med glede og ikke grue meg :)
 
Må først få avklart om jeg får lov å føde vaginalt eller må ha keisersnitt.... Ønsker meg vanlig fødsel og ja takk til epidural. Skulle overhode ikke ha den sist, og fikk morfin istedet, men siden jeg ikke fødte før altfor mange timer senere så hadde han fått overdose og jeg holdt på å miste han ..... Så denne gangen vil jeg ha epidural fortest mulig og gjerne føde i vann :)
 
Tar gjerne en til fødsel som med nr 2, som var kjapp og grei uten annet enn tre akupunkturnåler til smertelindring. Skal jeg ha smertelindring, skal det være epidural. Rakk å prøve hele utvalget under min første fødsel, som var lang og endte med vakuum, og de kan holde fentanyl og lystgass langt unna meg. Hadde liten effekt på meg, og gjorde meg bare kvalm.

Men fortsetter som jeg gjorde i svangerskap nr 2 med yoga og forberedelse til hypnosefødsel. Håper i grunnen bare jeg rekker sykehuset :p

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp