Har barna en plan for hvordan komme seg rundt etter 16 år?

>Spyro<

Jeg er bare meg jeg
Altså. Bedre forklaring her da.

Når de blir 16 år kan de jo kjøre rundt selv? Spesielt vi som gjerne bor avsides plasser uten den store offentlige transporten. Da er det gjerne fristende at barna tar lappen for moped, lett motorsykkel, firehjuling eller traktor for den saks skyld.

Har unga ytra noe ønske? Har dere ett ønske?

Her har hu på 11 år sagt hu vil ta lett motorsykkel når den tiden kommer. Da er det lett å ordne seg tung motorsykkel når hu er gammel nok. Gjenstår å se om 5 år enda da. Men syns det er kult hu har det ønsket. :)
 
Mannens niese på snart 15 vil ta mopedlappen, og har sagt det i mange år så jeg tror hun vil gjennomføre det. Faren hennes hadde den, og foreldrene er positive så lenge hun betaler det meste selv, bruker den ansvarlig osv :) for meg er det veldig fjernt, siden jeg vokste opp i Oslo og bare kjente én som kjørte moped. I tillegg er barna mine alt for små.
 
Mannens niese på snart 15 vil ta mopedlappen, og har sagt det i mange år så jeg tror hun vil gjennomføre det. Faren hennes hadde den, og foreldrene er positive så lenge hun betaler det meste selv, bruker den ansvarlig osv :) for meg er det veldig fjernt, siden jeg vokste opp i Oslo og bare kjente én som kjørte moped. I tillegg er barna mine alt for små.
Ja det blir jo litt sånn. Vi bor en plass der offentlig transport er lite av. Spesielt i forhold til de store byene. Så het har helst samtlige tatt noe annet for å komme seg rundt uten at foreldre kjører de.

Pappaen her i hus kjører tung mc. Så han blir superglad om de gjør det :)
 
Ja det blir jo litt sånn. Vi bor en plass der offentlig transport er lite av. Spesielt i forhold til de store byene. Så het har helst samtlige tatt noe annet for å komme seg rundt uten at foreldre kjører de.

Pappaen her i hus kjører tung mc. Så han blir superglad om de gjør det :)

Skjønner at han er positiv når de kan dele interessen :) og det må jo være praktisk når kollektiv transport ikke er et alternativ.
 
Skjønner at han er positiv når de kan dele interessen :) og det må jo være praktisk når kollektiv transport ikke er et alternativ.
Hehe ja. Ender vel med jeg også må ta den lappen syns jeg. Spesielt om 3 av 4 har den [emoji33][emoji23]
 
Her er offentlig transport fint så lenge man skal langt( ja i grunn merkelig men tar lengre tid og dyrere til nærmeste by enn til Oslo). Håper det blir bedre innen min datter og sønn er 16 år. Er livsfarlig å kjøre de greiene her. Folk eier ikke tålmodighet og jeg blir ofte tutet på og blinket til når jeg kjører i 90 i 80 sona. Enda verre når man holder de lavere fartsgrensene. Har skjedd en del ulykker her så er færre og færre som tar moped lappen.
 
Her er offentlig transport fint så lenge man skal langt( ja i grunn merkelig men tar lengre tid og dyrere til nærmeste by enn til Oslo). Håper det blir bedre innen min datter og sønn er 16 år. Er livsfarlig å kjøre de greiene her. Folk eier ikke tålmodighet og jeg blir ofte tutet på og blinket til når jeg kjører i 90 i 80 sona. Enda verre når man holder de lavere fartsgrensene. Har skjedd en del ulykker her så er færre og færre som tar moped lappen.
Uff da :( Sånn er det ikke her heldigvis. Og veldig mye kontroller også. Så folk lærer å kjøre slik de skal heldigvis !
 
Jeg ventet bare til jeg kunne ta billappen. Følte ikke det var verdt å ta lappen for noe jeg kun kom til å bruke i to år [emoji56]
Dessuten ble jeg jo gravid da jeg var 16, så ble andre prioriteringer..
 
Jeg ventet bare til jeg kunne ta billappen. Følte ikke det var verdt å ta lappen for noe jeg kun kom til å bruke i to år [emoji56]
Dessuten ble jeg jo gravid da jeg var 16, så ble andre prioriteringer..
Veldig forståelig da :)

Venta selv til billappen :)
Hadde eldre venner med bil så [emoji14]
 
Veldig forståelig da :)

Venta selv til billappen :)
Hadde eldre venner med bil så [emoji14]
Hehe.. Jeg ble kjørt av foreldrene mine ved behov, og det var på en måte nok det å gå skole i byen. [emoji28]
Har en bror som nå blir 16, og tror ikke han heller har noe planer om å ta mopedlappen eller så.
Han har jo to eldre søsken i nærområdet som kan kjøre. [emoji14] Pluss foreldrene sine.
 
Jeg er oppvokst i skogen [emoji23] og ble kjørt dit jeg trengte. Eller syklet 1 mil og sånn på korpsøvelse [emoji23]

Men jeg ventet også til jeg kunne ta billappen.

Her vi bor nå kan de ta bussen [emoji13]
 
Buss vil jeg tro kommer til å bli benyttet til enkelte ting som dansetrening og ting på ettermiddagen. Jeg har store planer om å være privatsjåfør til og fra fest osv så lenge de lar meg få lov!
 
Jeg hadde moped når jeg var 16.
Her har jeg og mannen blitt enige om at hvis gutta vil ha moped lappen, så kan vi spytte inn så det blir litt motorsykkel i stede
 
Ikke begynt å tenkt på det enda. Selv gikk og syklet jeg. Gikk buss også, men det var bare om jeg skulle veldig langt. Typ lengre enn ei mil.
 
Da kommer han til å sykle/gå/ta offentlig kommunikasjon. Helt uaktuelt at han får ta mopedlappen og kjøre moped. Vi bor i storby med mye trafikk og aggressiv kjøring. Sender ikke ut en 16-åring på motorisert tohjuling, jeg altså. Han får vente til han blir 18 år med å ta førerkort for bil. Stiller mer enn gjerne som sjåfør for kompisgjengen den dagen det blir aktuelt når de skal spesielle ting. Mye heller det enn mopedkjøring!
 
Her er barna for små til å ha noen tanker om det[emoji2]
Vi bor 2 mil unna byen, jeg selv brukte tråsykkel før jeg kunne kjøre bil[emoji1] god trim!
 
Han har ikke ytret noe ønske/refleksjoner rundt det, men vil tro at moped/lett sykkel blir aktuelt siden vi bor på bygda med flaut dårlig kollektiv tilbud. Verken jeg eller mannen hadde moped e.l. Er fra byen begge to, så har aldri hatt noe forhold til den problemstillingen selv :)
 
Jeg er vokst opp på et sted med til sammen 5km bilvei.. så for meg var det ikke aktuelt. Så døde ei venninne i en trafikkulykke rett før jeg ble 18. Dermed ble billappen også utsatt på ubestemt tid da jeg ble livredd for å kjøre.. men jeg tok den da jeg var 21, da. 5 år siden nå. Regner med jenta i magen kommer til å ta moped eller lett mc-lappen, for her vi bor er det ikke kollektivtilbud i det hele tatt. Vi kan jo ha flytta i løpet av de 16 neste årene, da, men uansett.. Vi får se. Pappa'n blir iallefall glad hvis hun viser interesse for sånt.
 
Nå er min eldste bare tre enda :p

Her er det er selvfølge at man tar mopedlappen når man er 16. Håper det gjelder når mine blir så store også :)
 
Back
Topp