Gulping

Spirelykke

Glad i forumet
Marsboerne2017
August 2018
andre som har gulpebaby? :p hver gang han har fått mat sell om han raper etterpå må jeg beregne 4-5 ronder med gulping. Suns dette er litt skummelt med tanke på amming om nettene og når vi kjører bil. Redd han skal gulpe og jeg sover elle kjører bil å ikke hører det :/ andre som sliter med det samma eller har noen tips? :) har funnet ut at hvis han får ligge litt etter maten før jeg tar han opp gulper han litt mindre.
 
Her er det minimalt med gulping. Hun er straks 3 uker, og har kanskje gulpet 2 ganger. Veldig overrasket for storesøs gulpet mye mer. (Hun fikk flaske da.). Ammer du eller gir du mme?

Mme kommer jo mye fortere enn brystmelk, kanskje man bør legge inn litt pauser evt hvis det er tilfelle hos deg?

Ellers kan jeg jo fortelle hva jeg gjør. Hun ligger med hodet høyere enn resten av kroppen når hun blir ammet og blir gjerne liggende sånn litt etter måltidet før jeg tar henne opp for en rap.
Noen ganger tar det evigheter før jeg får den rapen og noen ganger kommer den ikke i det hele tatt. Men som regel kommer den etterhvert.
 
Her er det minimalt med gulping. Hun er straks 3 uker, og har kanskje gulpet 2 ganger. Veldig overrasket for storesøs gulpet mye mer. (Hun fikk flaske da.). Ammer du eller gir du mme?

Mme kommer jo mye fortere enn brystmelk, kanskje man bør legge inn litt pauser evt hvis det er tilfelle hos deg?

Ellers kan jeg jo fortelle hva jeg gjør. Hun ligger med hodet høyere enn resten av kroppen når hun blir ammet og blir gjerne liggende sånn litt etter måltidet før jeg tar henne opp for en rap.
Noen ganger tar det evigheter før jeg får den rapen og noen ganger kommer den ikke i det hele tatt. Men som regel kommer den etterhvert.
Jeg ammer, men tror det renner ganske fort noen ganger :/ hører at han sliter med å svelle onna alt i begynnelsen noen ganger
 
Her har me og tydeligvis ein liten gulpis.. :eek: kan ha nåke me at eg har fryyyykteli mykje melk nett no,so han får jo i seg om han vil eller ikkje.... [emoji15] [emoji14] men håpe da gir seg ettekvart når mini e litt meir vant og sånn..

Men eg skjønne vertfall bekymringen din! Eg våkna første natt av at han gulpa/spydde (då fostervatn og melk), satte litt støkk i meg merka eg..men våkna jo av da, og da gjekk greit .. :) men da e kanskje nåken goe triks ein kan benytta seg av, håpa da for din del.. :) ikkje kjekt å bekymra seg sånn! .. og om da vise seg at min og e ein gulpebeibi ettekvart og, satse eg på du har eit lurt triks te meg då ;)
 
Her gulper lillemor bittelitt innimellom. Ikke store greiene, så det er ikke noe problem, men hun blir så tett i nesa av det. Sliter med å puste ved puppen etterpå og nyser en del. :(

Hvis han sliter med å svelge unna kan det hende du har sterk utdrivningsrefleks og overproduksjon. Jeg hadde det med førstemann. Vi sleit ikke med gulping, men han var veldig glupsk og sleit med å svelge unna. Det hjalp veldig med intervallamming som beskrevet på ammehjelpen sine sider: https://ammehjelpen.no/artikkel/69/Melkespreng-mye-melk-og-overproduksjon
 
Har en supergulper her!! Hun får mme, og det virker som hun uansett mengde og tempo på spisinga bare må gulpe uansett. Heldigvis gjør det ingenting om hun ligger flatt og gulper, hun snur hodet litt og "spytter" det ut og hoster evnt litt. Men det blir forferdelig mye klesvask av det.. :D storebror gulpa aldri - forskjell på barn gitt!
 
Endel gulp her og. Pumper litt og ammer litt, gulper mest etter flaske. Syns det er litt vanskelig å få henne til å rape, ikke alltid jeg skjønner hva som er rap heller :p
 
Gulper etter flaske når det blir for mye mat her, delammer så vi ammer først og da vet jeg ikke hvor mye hun får i seg... Fyller på med flaske etterpå, og sa blir hun overmett.
 
Her har vi ei sprut gulper, går vel med 10 gulpekluter og 10 skift hver dag... men ble mye bedre etter jeg gikk over flaske, hadde mye melk ved amming og måtte pumpe før amming osv, så fornøyd nå:)
 
Vi hadde flere runder med megagulp i starten, men etter at jeg fikk brystbetennelse har jeg pumpet så mye at det ikke blir sprut fra brystet på samme måten lenger siden det tømmes så hyppig, dermed blir det også mer behagelig for henne å amme og mindre gulping. Så aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)
 
Når begynte gulpinga for dere? Har vi vært så heldig å slippe gulpeunge nå som hun er snart 3 uker og ikke gulper? Storebror var en gulper, men husker jo ikke om det var helt fra starten.
 
Når begynte gulpinga for dere? Har vi vært så heldig å slippe gulpeunge nå som hun er snart 3 uker og ikke gulper? Storebror var en gulper, men husker jo ikke om det var helt fra starten.
Høres lovende ut i hvert fall, lillesøster har hatt minst 4-5 megagulp (slik der alt hun har spist den siste timen eller to kommer opp igjen i en gigantisk sprut...) så langt og det begynte vel allerede etter et par-tre døgn... men ser altså ut som det begynner å roe seg nå, er en uke siden sist det skjedde, så vi krysser fingrene!
 
Forresten, en helt annen ting: noen som vet når kolikk pleier å begynne dersom man skulle være så uheldig å få et kolikkbarn? Storesøster fikk det aldri, så har ingen erfaring med det fra før.
 
Forresten, en helt annen ting: noen som vet når kolikk pleier å begynne dersom man skulle være så uheldig å få et kolikkbarn? Storesøster fikk det aldri, så har ingen erfaring med det fra før.

Jeg har ikke hatt kolikkbarn selv, men helsesøster sa det gjerne startet et par-tre uker etter fødsel. hun sa man ofte kunne se det tidligere fordi kolikkbarn ofte er urolige fra dag en. Men, sikkert mange forskjellige erfaringer der vil jeg tro..
 
Jeg har ikke hatt kolikkbarn selv, men helsesøster sa det gjerne startet et par-tre uker etter fødsel. hun sa man ofte kunne se det tidligere fordi kolikkbarn ofte er urolige fra dag en. Men, sikkert mange forskjellige erfaringer der vil jeg tro..
Ok, takk for svar, da krysser vi fingrene for at vi slipper unna nok en gang :)
 
Jeg har en som ikke gulper, men melka kommer ut av venstre nesebor når jeg legger henne ned. Selv med vinkel på senga, rap og oppreist posisjon i 30 min etter mat er det like ille. Hun kveles nærmest når jeg legger henne ned så hun ligger på meg hele tiden. Jeg holder nå på å bli mentalt ødelagt av søvnmangel. Å sove sittende med en baby på magen gjør meg gal. Jeg vet ikke om jeg lar henne bare ligge på ryggen i 1 time om det til slutt slutter å komme noe ut, men jeg må tørke det bort hele tiden så det ikke skal størkne og blokkere nesa.

Vi var på sykehuset i dag...fikk gaviscone, men ingen veiledning i hvordan bruke det på en tre uker gammel baby. Vi fikk derimot generelle råd, mat kortere (1-2min) rape, gi gaviscone og gi smokk.

Er det noen som kjenner igjen det jeg beskriver?

(Det er ikke åpen gane og derfor hun "gulper" ut av venstre nesebor)
 
Jeg har en som ikke gulper, men melka kommer ut av venstre nesebor når jeg legger henne ned. Selv med vinkel på senga, rap og oppreist posisjon i 30 min etter mat er det like ille. Hun kveles nærmest når jeg legger henne ned så hun ligger på meg hele tiden. Jeg holder nå på å bli mentalt ødelagt av søvnmangel. Å sove sittende med en baby på magen gjør meg gal. Jeg vet ikke om jeg lar henne bare ligge på ryggen i 1 time om det til slutt slutter å komme noe ut, men jeg må tørke det bort hele tiden så det ikke skal størkne og blokkere nesa.

Vi var på sykehuset i dag...fikk gaviscone, men ingen veiledning i hvordan bruke det på en tre uker gammel baby. Vi fikk derimot generelle råd, mat kortere (1-2min) rape, gi gaviscone og gi smokk.

Er det noen som kjenner igjen det jeg beskriver?

(Det er ikke åpen gane og derfor hun "gulper" ut av venstre nesebor)

Uff, det hørtes fryktelig slitsomt ut! Her blir nesa tett etter gulping, men jeg synes det fungerer fint med et par saltvannsdråper. Da nyser hun og så er det sånn passe åpent igjen. Har ingen erfaring med gavoscone, men storebror her var en som bare sov på oss eller i vogna på tur og det var helt ødeleggende, så jeg føler virkelig med deg! Har du mulighet for at noen kan ta henne et par timer innimellom så du får sovet litt?

Håper det ordner seg fort :happy:
 
Uff, det hørtes fryktelig slitsomt ut! Her blir nesa tett etter gulping, men jeg synes det fungerer fint med et par saltvannsdråper. Da nyser hun og så er det sånn passe åpent igjen. Har ingen erfaring med gavoscone, men storebror her var en som bare sov på oss eller i vogna på tur og det var helt ødeleggende, så jeg føler virkelig med deg! Har du mulighet for at noen kan ta henne et par timer innimellom så du får sovet litt?

Håper det ordner seg fort :happy:

Det er ganske slitsomt!! Skulle ønske det var sånn vanlig gulping det hun ble ferdig med det og sååå kunne jeg legge henne ned. Hvor lang tid tok det med gutten din før han var "nedleggbar"?!? Eller var det ikke pga gulp han ville sove på dere? Førstemann her sov også vare i vogn som beveget seg, så da ble jeg fort sprek

Jeg får mamma hit en natt eller to i uka så hun kan sove med Winter og jeg får henne inn til meg for å amme. Det er himmelsk, men vi kan jo ikke ha det sånn i "all fremtid".
 
Det er ganske slitsomt!! Skulle ønske det var sånn vanlig gulping det hun ble ferdig med det og sååå kunne jeg legge henne ned. Hvor lang tid tok det med gutten din før han var "nedleggbar"?!? Eller var det ikke pga gulp han ville sove på dere? Førstemann her sov også vare i vogn som beveget seg, så da ble jeg fort sprek

Jeg får mamma hit en natt eller to i uka så hun kan sove med Winter og jeg får henne inn til meg for å amme. Det er himmelsk, men vi kan jo ikke ha det sånn i "all fremtid".

Han sleit mye med luft, og var generelt hanske urolig i begynnelsen (ikke kolikk altså), og sleit litt med refluks. Hos oss skyldtes det nok at jeg hadde mye melk og sterk utdrivningsrefleks. Han klarte ikke å svelge unna og bare strevde og fikk bare i seg den lette melka. Vi hadde nesten aldri mørkegule, klumpete bæsjebleier med han i begynnelsen.. for meg funket det delvis å intervallamme, og så gikk det gradvis over etter hvert, men jeg synes vi strevde fælt med den sovingen til han var åtte måneder (eller, vi strever fortsatt, og nå er han 3,5 år.. denne gangen har vi fått en mye enklere versjon). men vi fikk til å legge han fra oss etter et par måneder tror jeg.
 
Det er ganske slitsomt!! Skulle ønske det var sånn vanlig gulping det hun ble ferdig med det og sååå kunne jeg legge henne ned. Hvor lang tid tok det med gutten din før han var "nedleggbar"?!? Eller var det ikke pga gulp han ville sove på dere? Førstemann her sov også vare i vogn som beveget seg, så da ble jeg fort sprek

Jeg får mamma hit en natt eller to i uka så hun kan sove med Winter og jeg får henne inn til meg for å amme. Det er himmelsk, men vi kan jo ikke ha det sånn i "all fremtid".
Det hørtes fryktelig slitsomt ut, sympati!!! Jeg har ingen erfaring med dette selv da lillesøster enten har bittelitt gulp fra munnviken eller megagulp gjennom nese og munn på en gang, men her i huset er nesfrida en skikkelig "lifesaver" - vi bruker den til å suge ut snørr fra babyens nesebor, det er helt utrolig hvor mye snørr hun klarer å akkumulere i neseborene sine. Kanskje du kunne bruke den til å suge ut melk av neseboret også?

http://www.barnashus.no/nasfrida-nesesuger.html
 
Back
Topp