gravid - enkeltpersonforetak

LinnSukkerspinn

Glad i forumet
Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid.

Litt i sjokk. Glad og forvirret og redd og alt på samme tid .

Saken er at jeg har nettopp startet opp egen bedrift. 1 mnd siden. Vil jeg da kunne ha rett på foreldrepermisjonspenger fra NAV? Termin i desember evt. Kjenner jeg er innmari forvirret.
 
For selvstendig næringsdrivende beregnes svangerskapspenger som hovedregel på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Fra og med 1. juli 2008 utgjør svangerskapspengene 100 prosent av det beregnede inntektsgrunnlaget. Før dette tidspunktet var det krav til tegning av frivillig tilleggstrygd for å få fulle svangerskapspenger.
Du er med andre ord sikret gode rettigheter ved graviditet. Blir du derimot syk under svangerskapet gjelder de samme reglene som før. Du vil da kun få 65% av dine næringsinntekter i sykepenger, og du vil ikke få penger før den 17. dagen av sykemeldingen. Dette er en dobbel katastrofe da dine nærinnsintekter også vil synke i en sykdomsperiode og således gjøre grunnlaget for svangerskapspenger mindre.
For å unngå en slik situasjon må du tegne frivillig tilleggstrygd. Det finnes tre alternativer som gir deg progressivt bedre rettigheter i forhold til kostnaden:
  1. 65 % av inntektsgrunnlaget fra 1. sykedag (koster 1,8 % av forventet årsinntekt)
  2. 100 % fra 17. sykedag (koster 2,5 % av forventet årsinntekt)
  3. 100 % fra 1. sykedag (koster 10,5 % av forventet årsinntekt)
Premien (kostnaden) kan trekkes fra på selvangivelsen. For å tegne forsikring må du sende inn søknadskjema for frivillig tilleggstrygd.
I forbindelse med fødsel har eiere av enkeltpersonforetak like rettigheter på foreldrepenger som lønnsmottagere. Gravide har med andre ord fått styrket sine rettigheter betydelig de siste årene. Det eneste du bør gjøre er å tegne en frivillig tilleggsforsikring slik at du unngår økonomiske problemer ved sykdom under svangerskapet
 
Tusen takk for bra svar! <3
Men gjelder dette også når firma er opprettet i 2015?

For 2014 og 2013 hadde jeg inntekt fra arbeidsgiver / foreldreperm penger/liten periode dagpenger ...

Føler jeg har rotet det til nå.
Tenker å kanskje prøve finne meg en 50% stilling og jobbe ca 50% i eget foretak gjerne svangerskapet. .

Plutselig har situasjonen min snudd seg opp ned. ;)
 
Tusen takk for bra svar! <3
Men gjelder dette også når firma er opprettet i 2015?

For 2014 og 2013 hadde jeg inntekt fra arbeidsgiver / foreldreperm penger/liten periode dagpenger ...

Føler jeg har rotet det til nå.
Tenker å kanskje prøve finne meg en 50% stilling og jobbe ca 50% i eget foretak gjerne svangerskapet. .

Plutselig har situasjonen min snudd seg opp ned. ;)

Sånn som jeg tolker teksten så går de utfra inntekten din de siste årene. Uavhengig av hvor den kommer fra.
 
Flytta denne til vårt forum for Økonomi og Rettigheter :)
 
Jag vet inte riktigt hur det fungerar i Norge, så det var otroligt bra information ovan. Tack för bra svar. När det gäller att starta enkeltmannsforetak så verkar det vara ungefär samma regler som i Sverige. Är det någon som vet vad skillnaderna är? Jag har bedrivit enk i Sverige och ska nu flytta till Norge och jag tror att jag gör bäst i att starta ett nytt företag, eller kan jag flytta över det? Jag vet att mva skiljer sig åt ganska rejält, men finns det annat jag bör veta?
 
Back
Topp