Grøt/velling

lørdagsbarn

Glad i forumet
Mine to små er nå 12 uker, og vet det er tidlig å begynne å tenke på noe annet enn mm/mme. Men lillemor har begynt å våkne hver 2 time om natta for å spise, og jeg merker hun er mye trøttere på morgenen/dagen. Langemann derimot sover gjerne 9-12 timer men er sykt sulten de timene han er våken. Begge tømmer gjerne puppen og i tillegg kan de ha 100 ml mme en halvtime etterpå. Kan jeg begynne så vidt med veldig tynn grøt? Eller vil magen slå seg vrang?
 
Tror tarmene ikke er klar for det.
 
Annen ting som slår meg er at barna har forskjellige faser og dette er ganske normalt for barn å gjøre til tider og utider. Mini her har hatt en ukes tid med p våkne og skal ha mat hele tiden. Før dette sov han veldig lenge mellom måltidene...
 
Annen ting som slår meg er at barna har forskjellige faser og dette er ganske normalt for barn å gjøre til tider og utider. Mini her har hatt en ukes tid med p våkne og skal ha mat hele tiden. Før dette sov han veldig lenge mellom måltidene...
Er det samme her. Føler ikke de blir mette, men kan jo være de bare er i en vokseperiode og trenger mye påfyll:)
 
Mener å ha lest at fire måneder er det tidligste tidspunktet å begynne med noe annet enn mm/mme, da nyrene er for umodne til noe annet før det... Jeg ammer annenhver time og har gjort det siden fødselen, så jeg gleder meg STORT til desember :D Har en stor gutt på nesten syv kilo :)
 
Etter dagens anbefalinger bør du vente til tidligst 4 mnd. Så, jeg vil ikke anbefale deg begynne nå..
Men, når det er sagt... Så er det noe som heter at barnet er 'fysiologisk modent' for mat.
Husker ikke helt hva det innebar, men noe om barnet kunne sitte uten å se ut som en potetsekk, holde nakken oppe og noe med at baby ikke bare spyttet ut alt hen fikk i seg.. Mi har dog alle de tegnene der, men vil ikke sjanse på å gi noe fast føde enda..

Og ellers; var visst vanligere å gi tidligere før. Mamma gav meg grøt ved 3mnd alder.
Så. Personlig tror jeg det er litt.. Førevar-greie, at ikke ALLE er klare før 4 mnd, så derfor vil de ikke anbefale det.. Og dessuten har de gjerne ikke behov for det. De KAN godt leve på bare mm/mme til de er 6 mnd.

Men om du er bekymret for at ungene ikke får nok mat, ta det opp med hs! :) Vil ikke tro du får noe anbefalinger om å gi grøt nå.. De ser vel helst på vektoppgangen. Så lenge den er fin, får de jo det de trenger.
 
Babyer er forskjellige, noen har behov for mer mat tidligere. Min mann fikk fra han var 1(!) mnd og jeg rundt 2. Det går helt fint med oss [emoji14]
Du kjenner barnet ditt best [emoji4]
 
Eldste fikk grøt fra han var 12 uker fordi han trengte så mye mat. Lillesøster er ikke så storspist så denne gangen venter vi med å introdusere grøt :)
 
Jeg ville venta til 4 mnd :)
 
Har også tenkt på å begynne med grøt, har blitt litt vel mye våkent om nettene. Har hatt veldig lange soveperioder men plutselig så virker det ut som det ikke holder med bare å amme. Han er ca 13 uker nå.
 
Fikk smake grøt da hun var 15+1 uker, blir leeenge til neste gang. Hun fikk masse luftsmerter, så magen hennes er nok langt fra klar for grøt.
 
Back
Topp