Grønnlig avføring hos baby som ammes

Satinsky

Prinsemamma
Min sønn ble født fire dager på overtid for to uker siden. Han var 50cm og veide 2835g. Både jeg og hans far var knappe 3000g da vi ble født selv. Vi reiste hjem etter to dager. Jeg fullammer, vi har hatt en trøblete natt hjemme, første natten, da måtte jeg vekke over tredje time, og gi med skje fordi han ikke orket å suge. Han spiser nå svært godt, 10-12 ganger pr døgn. Ved utskrivelse to dager etter fødsel, veide han 2645. Seks dager senere veide han 2790. Nå ser vi at han blir større. Han tisser 6-8 ganger, og leverer minst like mange med avføring. Barnebeket var borte da vi reiste hjem, da mer grønnlig. Deretter ble det gult og frøaktig, og syrlig lukt på avføringen. For tre dager siden ble det mer grønnlig og illeluktende. Han hadde øredøvende forrige døgn, og spiste nesten konstant i 24 timer. Fortsatt grønnlig avføring. Er dette ok? Gjør jeg noe feil når jeg ammer? Når han slipper puppen og ikke tar den med en gang igjen, byr jeg andre siden, og da kan han spise intenst igjen selv om han nesten sovnet ved første pupp. Noen ganger kan han dvele en stund ved første pupp, og det får han. Da kan det ta førti min å bli ferdig med den ene siden hvis brystet er fullt. Når han er trøtt, bruker han lengre tid på å komme i gang, og likeledes hvis han har luft i magen eller hikke, da tar det lengre tid å få et godt tak. Jeg unngår løk, jordbær, skalldyr og mye av det som står på helsedirektoratets liste. Jeg har ikke orket å spise så mye mat selv, gikk ned 10 kg på 12 dager etter fødselen. Totalt gikk jeg opp 20 kg under svangerskapet. Jeg er veltrent, og slank i utgangspunktet. Fikk treningsforbud fra 6 mnd i svangerskapet pga kort livmorhals. Spiser nå ca tre måltider pr dag, og et par epler. Merker at det er litt lite, men orker ikke så mye mer.

1: hva kan avføringen være et tegn på? Er jeg litt vel hønemor?
2: er ammevanene mine gode nok med tanke på bytte av bryst osv? Jeg er lite plaget av spreng, for han spiser ofte. Har rikelig med melk, det renner faktisk av det brystet jeg ikke ammer på når han spiser.
3 spiser jeg for lite, eller har det ikke noe å si? Får i meg anslagsvis 1600 kcal pr døgn. Jeg er 170 høy, og har matchvekt på 70 kg pga mye styrketrening. Har ikke begynt å trene igjen, går bare tur med vognen.
4: er det noe jeg bør gjøre annerledes? Han er harmonisk, gråter ekstremt lite, gir god kontakt, sover mesteparten av natta og mange timer på dagen, men er våken perioder, og er da våken og interessert.
Han gulper litt etter maten, ca en teskje. Raper godt, og promper mye.


Dette er mitt første barn,som du sikkert skjønner:)
 
Hei og gratulerer så mye med gutten!
Først og fremst: Jeg syns det er veldig bra å være hønemor ;) Og veldig bra at du skriver så detaljert! Det gjør min jobb veldig mye enklere.
1: Morsmelksavføring kan være grønn slik som barnet ditt har og det er som regel helt normalt. Noen ganger ser man at barn som legger for lite på seg har grønnlig avføring men da er de gjerne urolig også og har ikke nok tisse/bæsjebleier i løpet av døgnet. Slik du beskriver barnet ditt så høres det ut som han får nok melk, han både tisser og bæsjer rikelig og er rolig og fornøyd. Vet du om han har tatt igjen fødselsvekten sin? En annen årsak til grønn avføring er hvis mor har for mye melk, men da er avføringen gjerne skummende og barnet bæsjer gjerne veldig mange ganger hver dag og pleier å være urolig ved brystet.
2: Syns du beskriver gode "ammevaner". Veldig bra å la ham drikke seg ferdig på ett bryst før du tilbyr det andre. Vær obs på at det som kan se ut som "kosediing" på slutten av måltidene gir ham gode dråper med fet melk så det er også viktig.
3: Når det gjelder mat så er det god og sunn mat som gjelder. Du trenger noen ekstra kalorier når du ammer men jeg tenker at det ikke er nødvendig å telle dem, spis gode, sunne måltider og unngå for all del å slanke deg. Du skal spise veldig lite for at det skal gå ut over melkemengden men slanker man seg kraftig så frigjøres det miljøgifter man har lagret i fettvev i kroppen og de går over i melka og det vil man jo unngå.
4: Syns du gjør det helt flott jeg, godt jobbet Mamma :)

PS: Det er ikke sikkert det er nødvendig at du holder deg unna løk, jordbær og skalldyr dersom du ikke ser at babyen får vondt i magen av det. Før mente man at man kunne forebygge allergi ved at mor holdt seg unna visse matvarer i ammeperioden men dette har man gått helt bort fra. Du kan lese Mattilsynets anbefalinger for kosthold til ammende her.

Lykke til videre med den lille!

Vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Tusen takk for godt svar :). Gutten vår hadde tatt igjen fødselsvekten minus 45 gram en knapp uke etter fødsel. Vi har ny kontroll om en uke, men det er ikke tvil om at han legger på seg, det ser vi på hele gutten, og kjenner det når vin bærer han.
Takk for alle gode tips:)
 
Back
Topp