Glukosebelastning

Tips til dere som skal ta belastning; ta med sugerør for å drikke glukoseblandingen med. Da får dere den lengre bak på tunga og får ikke den kvalmende smaken i hele munnen. Husk noe å pusle med i to timer, og matpakke eller lignende, pluss drikke til etterpå :) :signs003
 
Da har jeg drukket sukkervannet og må vente to timer. Kjenner at det blir to lange timer med lite søvn i natt..
 
Nå er jeg endelig ferdig med det der. Smakte ekelt, men trodde egentlig det skulle smake enda mer søtt og kvalmene. Den lille i magen ble veldig aktiv der inne etter ca. en time. Sukkeret påvirker, det skal være sikkert.
Da jeg var på sykehuset for å ta prøvene sa de at de skulle tas mellom uke 24 og uke 28. Jeg er akkurat kommet i uke 23 etter OUL termin, men jeg trodde det var ca. nå jeg skulle gå. Håper det ikke utgjør mye og at svarene da kan bli feil.
 
Samme her, strevde med å sove. Håper alt har gått bra med deg.
Takk! Hodepine og bekkensmerter etter alt, men takknemlig for å være ferdig uansett :)
Har du fått svar?
Merket mye aktivitet etter en times tid jeg også :hilarious:
 
Når dere tok testen, hvor fikk dere sitte å vente de 2 timene? På venterommet eller eget rom?
 
Takk! Hodepine og bekkensmerter etter alt, men takknemlig for å være ferdig uansett :)
Har du fått svar?
Merket mye aktivitet etter en times tid jeg også :hilarious:
Jeg har ikke fått svar, de skulle bli sendt til legen min på mandag. Er egentlig ikke så bekymret for svarene, tror det går bra. Du da? Nå er jeg egentlig mest bare sliten etter å ha fastet og alt det der. Trenger frokost for å få en god dag, nå jeg kom hjem måtte jeg bare legge meg.
 
Jeg har ikke fått svar, de skulle bli sendt til legen min på mandag. Er egentlig ikke så bekymret for svarene, tror det går bra. Du da? Nå er jeg egentlig mest bare sliten etter å ha fastet og alt det der. Trenger frokost for å få en god dag, nå jeg kom hjem måtte jeg bare legge meg.
Litt bekymret pga veldig stort barn sist, men ble ikke sjekket for diabetes da. Men jeg velger å tro at jeg ikke har det til det motsatte er bevist. Samme her, må ha frokost så fort som mulig på morgenen, spesielt som gravid. Dagen ble ikke som planlagt
 
Når dere tok testen, hvor fikk dere sitte å vente de 2 timene? På venterommet eller eget rom?

Måtte vente på venterommet hos legen. Det blei 2 laaange timer. Hadde med bok som jeg kunne lese i. Det hjalp. Pluss det var ei til som var gravid som skulle ta testen og måtte vente. Så da snakket vi litt sammen innimellom.
 
Dere som har tatt den, kan jeg spørre hva dere hadde i BMI? For det er vel derfor den må tas?
Jeg er regnet som unervektig i utgangspunktet tror jeg, og jeg måtte ta den. Jeg tror det er slik at alle over 25 må ta den eller kanskje det var 26. Jeg tror du kan få svangerskapsdiabetes selv om du er veldig tynn.. Men aldren din spiller inn. Eldre gravide er mer utsatt.
 
Dere som har tatt den, kan jeg spørre hva dere hadde i BMI? For det er vel derfor den må tas?
På helsenorge.no står det:
Hvem blir tilbudt glukosebelastning
Dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriteria blir du tilbudt glukosebelastning:

  • Er førstegangsfødende og er 25 år eller eldre.
  • Har bakgrunn fra Asia eller Afrika.
  • Mor, far eller søsken har diabetes.
  • Kroppsmasseindeks (KMI)var høyere enn 25 kg/m² før graviditeten.
Har du født barn tidligere blir du tilbudt glukosebelastning dersom du oppfyller en eller flere av følgende kriteria:

  • Alder over 40 år uten andre risikofaktorer.
  • Tidligere barn med fødselsvekt over 4500 g.
  • Kjent nedsatt glukosetoleranse. Glukosetoleranse er kroppens evne til å regulere blodsukkeret etter måltider.
  • Tidligere svangerskaps- og fødselskomplikasjoner som er assosiert med svangerskapsdiabetes, som fastsittende skuldre under fødsel eller svangerskapsforgiftning.
  • Tidligere påvist svangerskapsdiabetes.
Ved kjent diabetes eller svangerskapsdiabetes skal det ikke utføres glukosebelastning.
 
Nettopp drukket sukkervannet nå, smakte ikke så gale. Den var heldigvis kald så det hjalp. Lure på om det var en sitronversjon eller tilsvarende siden det var en litt frisk smak. Fikk et eget legerom med vanlig undersøkelsesseng hvor jeg kan ligge/sitte og slappe av. Føler meg heldig i forhold til stol på venterommet!
Spent på svar til slutt :)
 
Dere som har tatt den, kan jeg spørre hva dere hadde i BMI? For det er vel derfor den må tas?
Er langt flere grunner til at du må ta testen enn høy BMI altså.. jeg måtte ta den fordi mamma hadde svangerskapsdiabetes med meg og jeg er førstegangsgravid over 25 år.. legen hadde ikke sett på min BMI før etter hun hadde bestemt at jeg skulle ta den..

Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)
 
Er langt flere grunner til at du må ta testen enn høy BMI altså.. jeg måtte ta den fordi mamma hadde svangerskapsdiabetes med meg og jeg er førstegangsgravid over 25 år.. legen hadde ikke sett på min BMI før etter hun hadde bestemt at jeg skulle ta den..

Anbefalingene er at sukkerbelastning gjøres i svangerskapsuke 24-28 hos:

  1. Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år
  2. Alle gravide som er over 40 år
  3. KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet
  4. Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land utenfor Europa
  5. Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes
  6. Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap
  7. Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan være assosiert med svangerskapsdiabetes (preeklampsi, for tidlig fødsel, veksthemming av barnet)
Okei :) Takk, har ikke hatt det tidligere og dette er nr 3 og jeg var over 25 i BMI så er nok derfor jeg må ta testen. Nr to veide 4400g så kan være derfor også:nailbiting:
 
Okei :) Takk, har ikke hatt det tidligere og dette er nr 3 og jeg var over 25 i BMI så er nok derfor jeg må ta testen. Nr to veide 4400g så kan være derfor også:nailbiting:
Langt flere faller inn under de nye kriteriene enn før, og du er nok ikke eneste som må ta testen nå, men ikke trengte før. Legen min sa at kriteriene er så strenge nå at de må kanskje endres på nytt fordi det er så mange som må ta testen unødvendig ☺️
 
Langt flere faller inn under de nye kriteriene enn før, og du er nok ikke eneste som må ta testen nå, men ikke trengte før. Legen min sa at kriteriene er så strenge nå at de må kanskje endres på nytt fordi det er så mange som må ta testen unødvendig ☺️
Derfor jeg ikke skjønte noen ting... Men det er helt i orden for meg at de sjekker :) Så vet jeg i allefall om det er for høyt eller ikke ;)
 
Back
Topp