Glukosebelastning, erfaring

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
I dag skulle jeg ta glukosebelastningen.
Møtte opp på legekontoret ved godt mot (om enn noe trøtt etter mye halsbrann og lite søvn).

Synes ikke sukkervannet var så fælt som enkelte skulle ha det til, så etter og ha drukket det trengte jeg "bare" å kjede meg 2t før det skulle være krysset av på listen..

Etter 30min tålte ikke kroppen min mer. Jeg kjente kroppen ble ubrukelig svak (klarte nesten ikke å sitte oppreist, vurderte seriøst å legge meg på gulvet), og jeg ble veldig svimmel..
Jeg klarte akkurat å banke på døren til resepsjonistene før jeg mistet store deler av synet til svarte flekker. Akkurat i det jeg var sikker på at jeg skulle besvime kom oppkastet - skikkelig sprutende oppkast over både meg selv og gulvet.

Resepsjonisten kom rett før jeg spydde, og der satt jeg gråtende og svimmel i mitt eget oppkast før jeg ble geleidet inn på ett rom.

Det ekleste var nok at jeg så nært besvimte, men neste gang jeg skal ta den får jeg ligge på ett rom med både bøtte og oppfølging[emoji106]Gruer meg mer til neste forsøk enn jeg gjorde til dette ihvertfall[emoji28]

Flere som hadde problemer med denne testen, og evt måtte ta den på nytt?
 
Skal ta den i morgen, nå er jeg veldig glad mannen min skal være med [emoji85] Hørtes ikke ut som noen ålreit opplevelse, håper det går bedre neste gang[emoji173]️
 
Skal ta den i morgen, nå er jeg veldig glad mannen min skal være med [emoji85] Hørtes ikke ut som noen ålreit opplevelse, håper det går bedre neste gang[emoji173]️
Jeg visste ikke at det var mulig å reagere sånn..
Nå kan du hvertfall være obs på det om du skulle kjenne deg gradvis svakere og svimmel [emoji106] Greit og vite!

Det var ei i går og som hadde måtte ligge nedpå mens hun ventet sa de, hun hadde ikke spydd men hadde visst vært ganske dårlig.

Masse lykke til!
 
Har legen din forresten sagt at du ikkje får spise eller drikke frokost før testen?
Det hadde min glemt å si, og det blodsukkeret de måler før sukkervannet skal visst være "fastende blodsukker"[emoji106]
 
Jeg tok testen for andre gang nå på mandag. Jeg fikk lov til å ligge nede på et ledig rom sist, det kunne jeg ikke nå. Satt på et overfylt venterom og trodde jeg skulle krepere. Har slitt med kvalme og svimmelhet gjennom hele svangerskapet, og det hjelper ikke på med disse testene:depressed: Holdt på å spy og ble utrolig svimmel. Følte jeg kom til å besvime, men det gikk bra. Måtte rett hjem å legge meg etterpå.

Sløvt å glemme å si du måtte komme fastende forresten.. Det er jo ikke noe en har lyst til å gjøre flere ganger. Nå skal ikke jeg heller ta flere- heldigvis!!:woot:
 
Jeg tok testen for 2 uker siden.
Gikk der, ga blodprøve, drakk sukkervannet og fikk beskjed å være tilbake der om 2 timer. Der er noen butikker rund så tenkte å tilbringe tiden der. Ca om en time ble jeg veldig dårlig og svimmel. Gikk tilbake til legekontoret og ventet der. Trengte bare plass hvor å sitte.
Selv tenkte jeg at det er pga jeg hadde jo vært uten mat siden kvelden før.
Hadde ikke tenkt at det var pga sukkervannet, før jeg leste her at det er flere med hvem det har skjedd..
 
Jeg tok testen for 2 uker siden.
Gikk der, ga blodprøve, drakk sukkervannet og fikk beskjed å være tilbake der om 2 timer. Der er noen butikker rund så tenkte å tilbringe tiden der. Ca om en time ble jeg veldig dårlig og svimmel. Gikk tilbake til legekontoret og ventet der. Trengte bare plass hvor å sitte.
Selv tenkte jeg at det er pga jeg hadde jo vært uten mat siden kvelden før.
Hadde ikke tenkt at det var pga sukkervannet, før jeg leste her at det er flere med hvem det har skjedd..

Så rart å lese hvor ulikt det er rundt forbi. Jeg fikk ikke lov til å bevege meg da det har innvirkning på blodsukkeret.
 
Så rart å lese hvor ulikt det er rundt forbi. Jeg fikk ikke lov til å bevege meg da det har innvirkning på blodsukkeret.

Sniker fra desember.

Jeg er veldig overrasket over at det er så inmarri ulik praksis rundt omkring, både rundt dette og andre svangerskapsrelaterte ting. Man skal bevege seg minst mulig de to timene for å få riktig resultat, de fleste får ikke lov til å gå ut av legekontoret engang. Om man får lov til å gå rundt er det jo nærmest bortkastet å ta den siden man ikke vet om man kan stole på resultatet.
 
Jeg er veldig overasket nå...
Men jeg har hatt erfaring med de før også.
Med blodprøven som må taes i uke 24 hvis man er rhesus negativ. Jeg sa til han at jeg må ta denne testen fordi jordmoren sa at jeg må ta denne akkurat da når jeg var 24 uker på vei. Men de sa jo at jeg trenger ikke å gjøre det før uke 30 eller noe sånt.
Blir litt forvirret da
 
Jeg er veldig overasket nå...
Men jeg har hatt erfaring med de før også.
Med blodprøven som må taes i uke 24 hvis man er rhesus negativ. Jeg sa til han at jeg må ta denne testen fordi jordmoren sa at jeg må ta denne akkurat da når jeg var 24 uker på vei. Men de sa jo at jeg trenger ikke å gjøre det før uke 30 eller noe sånt.
Blir litt forvirret da
Jeg tok den prøven når jeg var 24+et par dager. Fikk bare beskjed av jordmor om å stikke innom laben å ta den da. Men vet ikke om det er da den «må» tas..

Edit: ser det står på helsekortet «anbef. tatt i u. 24»
 
Usj for en ekkel opplevelse! Håper det går bedre neste runde.
Stusser på at det er så ulik praksis.
Her i USA fikk jeg med et brev med instrukser om at jeg skulle spise som vanlig i dagene opp mot testen (fikk også et tidsvindu på 2-3 uker der den skulle tas). Dersom jeg hadde et kosthold med lite karbohydrater så stod det en liste over ting som jeg kunne inkludere i hvert måltid de siste 3 dagene før test. Jeg fikk beskjed om å faste 10-12 timer før testen, men at det å drikke litt vann var greit. Troppet opp på lab`en etter å ha levert barna på skolen, tok første blodprøve og drakk drikken (fikk velge mellom appelsin og sitron). Syns den jeg drakk i Norge for 7 år siden var mye verre. Fikk beskjed om å sitte på venterommet, det var ikke lov å gå rundt omkring da det kan ha innvirkning på blodsukkeret. Etter 1 time var jeg inne for blodprøve nr. 2, og så var det tilbake på venterommet. Etter 2 timer tok jeg blodprøve nr. 2. Må si at alt var veldig profft, med tidtaking og alarmer sånn at de ikke skulle glemme meg og testen derfor skulle bli ugyldig. Fikk også resultatet samme dag.
 
Har legen din forresten sagt at du ikkje får spise eller drikke frokost før testen?
Det hadde min glemt å si, og det blodsukkeret de måler før sukkervannet skal visst være "fastende blodsukker"[emoji106]
Ja, fikk beskjed om å møte fastende. Men blir å utsette testen. Legen min sa jeg absolutt måtte dra inn til Oslo for å ta den på Furst-klinikken der, men siden jeg bor på andre siden av Drammen blir det unødig langt å dra. I dag fant jeg ut at jeg kan ta den på sykehuset i Drammen, så da blir det ikke før neste uke [emoji5]️
 
Jeg har fått beskjed om å dra til fürst og ta den der. Men vil ikke. Blir kvalm og svimmel bare av å sitte på en stol. Tok fastende blodsukker hos legen sist og det var fælt å komme seg dit uten frokost. Skal snakke med jordmor om det på mandag.
 
Høyres ikkje ut som ein hyggelig opplevelse.

Eg tok den for 15 :cool:år sidan med mellomste, då var det 1/2 l med reint sukkervatn. Grusomt, men forma var fin! Trur at eg då var på sjukehuset å tok den. Med frøkna på 4,5 tok eg den på legekontoret her, drakk 2-3 dl med søt appelsindrikk. Fikk då ligge inne på ei skiftestue medan eg venta.. Skal ta den neste mandag så spent på korleis det går no, kjenner kroppen toler mindre og mindre med åra :smiley-ashamed004:smiley-ashamed005
 
Veldig merkelig at folk får lov til å vandre rundt, da er faktisk ikke testen gyldig. Og å glemme å fortelle at man må faste? da er jo poenget borte. Jeg tok den på sykehuset. Tok blodprøve, drakk guffa, fikk eget rom med TV og gode stoler. Fikk beskjed om at jeg kunne gå på do om jeg måtte det, men ikke lengre. Ble sett til flere ganger underveis. Etter to timer ble det tatt ny blodprøve og jeg fikk reise hjem.
 
Utrolig mange forskjellige erfaringer her!

Er litt glad for å høre at andre også har blitt svimle/kvalme, da er det ikke nødvendigvis tegn på at noe er galt med meg [emoji4] [emoji85]

Jeg blir å ta testen på ny på tirsdag. Med fastende oppmøte og liggende i ro under ventetiden[emoji106]

..Gruer meg mest til å unngå vann faktisk, for jeg er så sykt tørst for tiden!
 
Last edited:
Utrolig mange forskjellige erfaringer her!

Er litt glad for å høre at andre også har blitt svimle/kvalme, da er det ikke nødvendigvis tegn på at noe er galt med meg [emoji4] [emoji85]

Jeg blir å ta testen på ny på tirsdag. Med fastende oppmøte og liggende i ro under ventetiden[emoji106]

..Gruer meg mest til å unngå vann faktisk, for jeg er så sykt tørst for tiden!


Det gikk mye bedre den første gangen når jeg fikk ligge nede! Syntes ikke det var så ille da. Men sleit denne ganga når jeg måtte sitte blant folk og prøve å ta meg sammen :wtf:

Krysser fingrene for at går bedre denne gangen! :happy:
 
Tok den for noen uker siden. Måtte sitte på venterommet men det funket greit. Ble heldigvis ikke dårlig.
Sist fikk jeg et rom med en benk jeg kunne ligge på, likte det bedre:)
Alt var fint heldigvis
 
Endelig kan jeg krysse dette av som fullført på listen over ting jeg må gjennom [emoji1]

Det gikk helt fint i dag, var nok det å ligge i ventetiden som utgjorde hele forskjellen her!

Blodprøvene de tok før og etter testen blir sendt til laboratorium, så jeg får resultatet om noen uker [emoji106]

De tok stikkprøve i fingen før testen, i tillegg til vanlig blodprøve. Den viste 4,9. Grunnen til at de gjorde det er fordi jeg ikke skulle tatt glukosebelastningen hvis jeg hadde hatt veldig høyt fastende blodsukker. Stikkprøven er visst mindre nøyaktig enn vanlig blodprøve, derfor gjorde de ikke det etter testen. Lab-resultatene vil vise nøyaktig hvordan det gikk når de kommer inn [emoji4]
 
Så bra det gjekk bra i dag!! Var du veldig nervøs i forkant?

Skal be om å få ligge etter testen eg og trur eg:cool:
 
Back
Topp