Garnerfaringer? Velge garn til vognpose.

hufsetufsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Jeg har lyst til å strikke vognpose, men er veldig usikke på hvilket garn jeg skal gå for. Etter mye googling har jeg funnet ut at både drops lima og nepal kan være fine alternativer. Har ikke lyst til å strikke i et rent ullgarn som feks smart. Merino extra fine syns jeg gir fint resultat men syns det er et tungt garn som strekker seg mye.

Lurer litt på om noen av dere har erfaring med å strikke litt store ting i drops air eller puno fra Rauma? Puno er jo et fantastisk deilig garn. Imidlertid kjipt å strikke i ett av disse hvis det loer veldig. Håper noen har innspill!
 
Jeg har lyst til å strikke vognpose, men er veldig usikke på hvilket garn jeg skal gå for. Etter mye googling har jeg funnet ut at både drops lima og nepal kan være fine alternativer. Har ikke lyst til å strikke i et rent ullgarn som feks smart. Merino extra fine syns jeg gir fint resultat men syns det er et tungt garn som strekker seg mye.

Lurer litt på om noen av dere har erfaring med å strikke litt store ting i drops air eller puno fra Rauma? Puno er jo et fantastisk deilig garn. Imidlertid kjipt å strikke i ett av disse hvis det loer veldig. Håper noen har innspill!

Har ikke strikket med air eller puno, men tenker at air ser ut som det kan loe veldig, så kanskje ikke beste alternativ?
Er det noen grunn til at du ikke vil strikke i rent ullgarn? Peer gynt eller sisu for eksempel er jo herlige garn å strikke med. Samme med babygarnet lanett (tynt, men resultatet er så mykt og deilig)

Lima og Nepal har jeg strikket endel med. Mest mindre plass som huer og sokker. Men liker det garnet kjempegodt! Synes resultatet i Nepal iallefall blir kjempebra på de prosjektene jeg har laget. Vurderer selv vognteppe o.l i det garnet. Synes ingen av de siger noe nevneverdig, men deler litt erfaringen med merino extra fine og sigingen :/
 
Jeg tenker det samme som deg om air. Sisu og lanett blir for tynt, det har jeg ikke tålmodighet til, jeg vil også ha litt tykkere garn fordi jeg syns det er fint med litt grovere fletter. Har lyst på alpakkamiks fordi jeg syns det både gir mykere uttrykk og er bedre å ta i. Nepal liker jeg veldig godt så spørs bare om det må bli det - syns det holder seg fint og loer lite. Men, så er det om det blir for tykt. Tror jeg må finne en rest og teststrikke, også kanskje bare bite det i meg og strikke med tynnere garn og pinner... :p
 
Jeg tenker det samme som deg om air. Sisu og lanett blir for tynt, det har jeg ikke tålmodighet til, jeg vil også ha litt tykkere garn fordi jeg syns det er fint med litt grovere fletter. Har lyst på alpakkamiks fordi jeg syns det både gir mykere uttrykk og er bedre å ta i. Nepal liker jeg veldig godt så spørs bare om det må bli det - syns det holder seg fint og loer lite. Men, så er det om det blir for tykt. Tror jeg må finne en rest og teststrikke, også kanskje bare bite det i meg og strikke med tynnere garn og pinner... :p

Både Nepal og Lima gir en flott "flette-effekt" :) Nepal strikkes vel som regel på pinne 5, og da blir det ganske tett, men samtidig så ser Nepal finest ut når det strikkes litt fast og stramt med :) Lurt å teststrikke, så finner du ut hvilken tykkelse du liker best :) Synes ikke Nepal blir egentlig i overkant tykt etter det jeg husker :)
 
Jeg får prøve. Har noen puter i Nepal og de er veldig fine. Tusen takk for svar forresten, gøy å kunne "diskutere " litt :-D
 
Jeg får prøve. Har noen puter i Nepal og de er veldig fine. Tusen takk for svar forresten, gøy å kunne "diskutere " litt :-D

Ingen problem. å "diskutere" garn og strikkerier er bare gøy :)
 
Men hvordan tenker du deg at posen skal være da?
Mitu garn fra Rauma er et veldig fint alternativ. Foretrekker Rauma fremfor drops for synes drops kan bli litt "slapp i fisken" på noen av grantypene sine. Men Karisma pleier holde seg ganske bra :)
 
Jeg har strikket utallige gensere i Smart garn og ikke opplevd at det garnet strekker seg.
Hvis du har erfaring med det så kanskje gå ned en pinnestørrelse så det blir fastere?

Ellers fikk jeg kjenne på Merino Extra fine idag, og gud så deilig garn det var :) Aldri strikket med det selv, så ingen erfaring.
 
Back
Topp