Fullpumping og utdriving

VictoriaH

Ventende
Assistert-jentene
August 2018
Oktobergull 2022
Jeg fullpumper grunnet prematurt barn. Foreløpig får jeg ut 20-30 ml hver gang, pumper ca 8 ganger/dag inkl en gang på kvelden. Siste dagene rundt 220-250 ml/døgn. Men syns ikke jeg får ut alt. Noen med tips?

Prøvd foreløig:
  • Powerpumping
  • Håndpumping både før, under og etter elektrisk pumping
  • Håndmelkinh
  • Smører med purelan for å unngå såre brystvorter
  • Holder brystene varme
Har riktig størrelse på trakten, men ikke mulighet til å amme eller ha henne på brystet hver gang.
 
Først vil jeg si at du gjør en kjempe jobb! Har vært pumpemamma for to premature (de ble flaskebarn etterhvert) og vet hvor mye jobb det er. Du skriver at du pumper 8 ganger på dagen, lurer derfor på om du også om natta? Det er viktig å pumpe seg om natta for å få opp produksjonen.
 
Pumper du også på natt? :) den beste stimuleringen av melkeproduksjonen skjer visstnok da :)
 
Har ikke erfaring med prematurt barn, men jeg delammer en på 6 uker og prøver å øke melkeproduksjonen. Prøver derfor å pumpe mellom 1-4 gange/døgn(Ikke alltid gjennomførbart). Fikk ikke ut mer enn 20-30 ml selv etter 20 min på begge bryst, etter jeg fikk resept på nesespray får jeg ut mellom 40-90 ml. Kanskje du kan få det på sykehuset, evt gjennom fastlegen?
 
Først vil jeg si at du gjør en kjempe jobb! Har vært pumpemamma for to premature (de ble flaskebarn etterhvert) og vet hvor mye jobb det er. Du skriver at du pumper 8 ganger på dagen, lurer derfor på om du også om natta? Det er viktig å pumpe seg om natta for å få opp produksjonen.

Ja, pumper 1-2 ganger om natten og rundt midnatt før jeg legger meg :)
 
Har ikke erfaring med prematurt barn, men jeg delammer en på 6 uker og prøver å øke melkeproduksjonen. Prøver derfor å pumpe mellom 1-4 gange/døgn(Ikke alltid gjennomførbart). Fikk ikke ut mer enn 20-30 ml selv etter 20 min på begge bryst, etter jeg fikk resept på nesespray får jeg ut mellom 40-90 ml. Kanskje du kan få det på sykehuset, evt gjennom fastlegen?

Ja, tenkte høre med legene imorgen. Håper jeg slipper å dra innom fastlegen..
 
Har ikke erfaring med prematurt barn, men jeg delammer en på 6 uker og prøver å øke melkeproduksjonen. Prøver derfor å pumpe mellom 1-4 gange/døgn(Ikke alltid gjennomførbart). Fikk ikke ut mer enn 20-30 ml selv etter 20 min på begge bryst, etter jeg fikk resept på nesespray får jeg ut mellom 40-90 ml. Kanskje du kan få det på sykehuset, evt gjennom fastlegen?

Husker du hva den nesesprayen heter? Synd at ingen tipset meg om det når jeg strevde med mine.
 
Syntocinon nesespray var redningen for meg da jeg pumpet for mitt premature barn.
Og selvfølgelig, men dette er et råd det er umulig å følge når man har en liten en på neo; senk skuldrene, stress ned. Først etter å ha hatt en "normal" barseltid forstod jeg hvor viktig fysisk og mental hvile er for melkeproduksjonen- og utdrivningen.

Jeg hadde min i kengu så ofte som mulig mens jeg pumpet, det hjalp på utdrivningen. Når det ikke var mulig leste jeg ofte en bok for å ha fokus på noe annet enn hvor mange dråper som kom ut.

For en flott jobb du gjør!
 
Noen tips fra meg;
Svart te før pumping kan hjelpe på utdrivingen
Cottermans grep er god oppvarming
Lecitin kapsler kan forebygge og løse opp tette melkeganger

Bh tilpasset pumpa (med hull) kan evt. også være en fordel

Hva hjelper DEG å slappe av? Jeg slappet best av med musikk på øret. Masse lykke til :)
 
Noen tips fra meg;
Svart te før pumping kan hjelpe på utdrivingen
Cottermans grep er god oppvarming
Lecitin kapsler kan forebygge og løse opp tette melkeganger

Bh tilpasset pumpa (med hull) kan evt. også være en fordel

Hva hjelper DEG å slappe av? Jeg slappet best av med musikk på øret. Masse lykke til :)

Pumpebh er gullverdt så dn signerer jeg :)
 
Back
Topp