Fortykket nakkefold.. Tildig ul

Noen fler som har opplevd å få beskjeder om lett fortykket nakkefold? Eller kjenner noen som har fått den beskjeden?

Fikk beskjed på ul 10+3 om at det var fortykket nakkefold. Har lest meg gal på både norske og utenlandske sider. De fleste opererer med under 3 mm, og under 2,5mm. Har lest om så utrolig mange også som hadde over dette som det går helt fint med. Jeg har utrolig stor tro på at det kommer til å gå fint med dere og. ❤️ De aller fleste er friske, selv med fortykket nakkefold. Det gir kun en indikasjon på å sjekke ut litt mer. Det gir ikke noen diagnose.
Stor klem. Var forresten på UL idag 13+0 og alt var perfekt med lille.
Send pm hvis du ønsker å snakke eller lurer på mer!
 
Hei. Jeg fødte nå i september og har vært gjennom det samme som deg.

Var på tidlig UL og gynekologen fant fortykket nakkefold. Tror den ble målt til 2.6mm. Ble henvist til riksen og tror de målte den til 3mm. Så fikk forhøyet risiko for kromosomavvik, men denne ble redusert igjen etter svarene fra blodprøven så de konkluderte med at barnet mest sannsynlig var friskt.

Selv om sjansen for avvik var veldig liten valgte vi i tillegg å reise til sverige for NIPT test for å få et mer sikkert svar. Testen viste veldig, veldig liten risiko for avvik.

Tvilen har likevel gnagd litt i bakhodet hele svangerskapet, men i september fødte jeg en helt frisk gutt som sover i armene mine nå. Jeg googlet meg ihjel på fortykket nakkefold og ble egentlig mest beroliget av det jeg fant. De aller, aller, aller fleste som får påvist fortykket nakkefold får friske barn.


Tusen takk for svar :Heartred Det er veldig betryggende å høre. Kan jeg spørre hva NIPT test er for noe?
Ble dere tilbudt fostervann/morkakeprøve på riksen? Vi skal dit på mandag.

Så fint å høre at gutten dere er frisk, varmer hjertet :Heartred
 
Tusen takk for svar :Heartred Det er veldig betryggende å høre. Kan jeg spørre hva NIPT test er for noe?
Ble dere tilbudt fostervann/morkakeprøve på riksen? Vi skal dit på mandag.

Så fint å høre at gutten dere er frisk, varmer hjertet :Heartred
Det er en blodprøve hvor man finner en liten mengde av fosterets blod i mors blod. 99% sikker. Kan sjekke for de fleste kromosomsvvik. Er dessverre lite tilgjengelig i Norge, men 100% risikofritt.
 
Tusen takk for svar :Heartred Det er veldig betryggende å høre. Kan jeg spørre hva NIPT test er for noe?
Ble dere tilbudt fostervann/morkakeprøve på riksen? Vi skal dit på mandag.

Så fint å høre at gutten dere er frisk, varmer hjertet :Heartred

Mange som tar NIPT reiser til Sverige eller Kjøbenhavn. Testen koster ca 5000 kr pluss reisekost.
 
Tusen takk for svar :Heartred Det er veldig betryggende å høre. Kan jeg spørre hva NIPT test er for noe?
Ble dere tilbudt fostervann/morkakeprøve på riksen? Vi skal dit på mandag.

Så fint å høre at gutten dere er frisk, varmer hjertet :Heartred

NIPT er en blodprøve og i blodet finner de DNA fra fosteret som de kan sjekke for avvik.

Vi ble ikke tilbudt fostervann eller morkakeprøve fordi risikoen for avvik var for liten.
 
Kopierer inn mine innlegg fra mandag 19. og i dag fra tråden tidlig UL. Jeg hører til st. Olavs i Trondheim og de tilbyr duotest til alle som får avvik på UL som kan tilsi kromosonavvik. Ulempen er at den "bare" er 95% sikker og kun gir sannsynlighet og ikke ja/nei-svar som nipt.

19/11.
Var på tidlig UL i dag. Hun som undersøkte ble usikker på om nakkefolden var noe større enn vanlig og sendte oss videre til duotest. Nipt har ikke blitt tilgjengelig enda i Norge selvfølgelig Føler ikke jeg kan stole på resultatet fra duotesten så blir trolig å ta nipt-test på grancanaria som vi reiser til på onsdag. Ikke akkurat den følelsen jeg ville ha idet vi skal på ferie men..

Blir en tung ferie om duotesten og en evt nipt-test slår dårlig ut

I dag:
Fikk svar på duotest om at ssh for kromosomfeil var 1/11000. Altså et veldig godt svar. Hun anslo at i et gjennomsnittlig svangerskap hvor mor er 30år var ssh 1/1000. Likevel klarer jeg ikke slå meg til ro med det siden sjansen for at testen ikke virker riktig er 5%. Vi velger derfor å betale 5000kr for nipt-test her på Grancanaria nå :) En liten pris å betale for sjelefred syns vi. Får svar om 10 dager.

Til info tilbyr stolavs kun videre oppfølging om duotest slår ut som høy risiko (1 av 249 og færre).
 
Hei. Jeg fødte nå i september og har vært gjennom det samme som deg.

Var på tidlig UL og gynekologen fant fortykket nakkefold. Tror den ble målt til 2.6mm. Ble henvist til riksen og tror de målte den til 3mm. Så fikk forhøyet risiko for kromosomavvik, men denne ble redusert igjen etter svarene fra blodprøven så de konkluderte med at barnet mest sannsynlig var friskt.

Selv om sjansen for avvik var veldig liten valgte vi i tillegg å reise til sverige for NIPT test for å få et mer sikkert svar. Testen viste veldig, veldig liten risiko for avvik.

Tvilen har likevel gnagd litt i bakhodet hele svangerskapet, men i september fødte jeg en helt frisk gutt som sover i armene mine nå. Jeg googlet meg ihjel på fortykket nakkefold og ble egentlig mest beroliget av det jeg fant. De aller, aller, aller fleste som får påvist fortykket nakkefold får friske barn.
Jeg skal på UL av nakkefold neste uke på Riksen. Tar blodprøver også samme dag. Er litt bekymret hva de sier, men det var beroligende å lese det du skriver her. Takk
 
Jeg skal på UL av nakkefold neste uke på Riksen. Tar blodprøver også samme dag. Er litt bekymret hva de sier, men det var beroligende å lese det du skriver her. Takk
Syns det virker rart at du skal ta blodprøven etter nakkefold undersøkelsen. Jeg tok mine blodprøver for to uker siden, enda ikke tatt ultralyden. Det blir om ca 2 uker. Det tar jo tid før de får svarene på blodprøvene.
 
Syns det virker rart at du skal ta blodprøven etter nakkefold undersøkelsen. Jeg tok mine blodprøver for to uker siden, enda ikke tatt ultralyden. Det blir om ca 2 uker. Det tar jo tid før de får svarene på blodprøvene.
Hei
Begge testene må jo tas uansett og det Spiller ikke noen rolle hva som tas først tror jeg.
 
Syns det virker rart at du skal ta blodprøven etter nakkefold undersøkelsen. Jeg tok mine blodprøver for to uker siden, enda ikke tatt ultralyden. Det blir om ca 2 uker. Det tar jo tid før de får svarene på blodprøvene.
Blodprøvene på sykehus får man svar på i løpet av en time.
 
Jeg var på fosterdiagnostikk på riksen for 2 år siden. De tar blodprøve på stedet og sjekker en del ting med UL og et "utregningsprogram" som gir en sannsynlighet basert på en del målinger. Er det forhøyet risiko vil du få tilbud om kub eller muligens nips test. Alle disse testene er for diagnostikk og kan ikke bruker til å stille diagnose da man må ha fostervannprøve for å stille diagnose. Alle testene er frivillige og man vil ikke få tilbud om de mer spesifikke restene før riksen selv gjør vurdering av fosteret. De har veldig dyktige folk der med mye erfaring så man bør ikke beskymret seg for mye over små avvik da de vanlige gynokologene ikke driver med fosterdiagnostikk og dermed også kan måle feil
 
Nei, men nakkefolden kan du finne ut av med en gang, blodprøvene tar noen uker. Gir mer mening å ta blodprøvene først syns jeg. :)

Hei! Var og tok blodprøver først etter å ha snakket med jordmora som forklarte litt forigårs også tok de UL! Så riktig som dere sier her :)
 
Hvordan så det ut?
Alt var bra med den lille Firnøyd med gynekologen som kjekket alt som kjennes kan på Riksen ☺️ Nakkefoldet var 0,18mm og i normal området. Utifra min alder så kom hun frem til en promille sjanse (1/1000 barn) for unormal foster, men denne kan endres etter bloprøvesvar foreligger ☺️
 
Alt var bra med den lille Firnøyd med gynekologen som kjekket alt som kjennes kan på Riksen ☺️ Nakkefoldet var 0,18mm og i normal området. Utifra min alder så kom hun frem til en promille sjanse for unormal foster, men denne kan endres etter bloprøvesvar foreligger ☺️
Oki, håper på positive (eller skal man si negative, litt usikker?) svar på blodprøven. Min UL er ikke før om 12 dager, da får jeg vite. :)
 
Hei. Takk for mange svar som har hjulpet meg litt i en tøff periode..
Det er virkelig en tøff påkjenning å få beskjed om at det kanskje kan være noe galt med barnet ditt eller at barnet ikke er frisk..
Jeg er trådstarter.. og vil bare oppdatere dere litt.
Etter tidlig ultralyd fikk jeg beskjed om at nakkefolden var noe forstørret.. 2,3 mm ved 11 uker, jeg ble derfor henvist til Rikshospitalet.
På Rikshospitalet målte de samme nakkefold, 2,3 mm. Det er lett forhøyet og ikke så mye over «normalen». Jeg fikk tilbud om duotest, blodprøve. I dag fikk jeg svar og der står det at jeg ut i fra alder (25 år) har 1:900 sjans for å få barn med downs. Etter ultralyd og blodprøve fikk jeg nå 1:10 000 sjans for down syndrom, så det er jo fantastiske resultater!!! Og vi er så glade og lykkelige!
Veldig tilfeldig så har min venninne også blitt henvist til riksen pga forhøyet nakkefold hos barnet på tidlig ultralyd (2,6 mm) men henne fikk også veldig gode resultater etter å ha vært på riksen å tatt ultralyd og duotest (blodprøve). Ville skrive dette slik at noen som kan være i min situasjon kan lese dette å kanskje bli litt mindre bekymret :Heartred Igjen, takk for svar alle sammen :Heartred
 
Back
Topp