Foreldrepeng om man jobber bare 2 dager i uken?

Hekk2018

Flørter med forumet
Hvordan blir det når man jobber så lite? Samboer jobber 100%, men jeg har bare fast 2 dager:(
 
Hei!

Det spiller ingen rolle hvor mye/lite du jobber, det er hva du tjener som er avgjørende.
Du må tjene over en viss sum over en viss tid for å jobbe deg opp retten til foreldrepenger.
Satsene finner du enkelt på NAV.no. Kvalifiserer du ikke til foreldrepenger får du heller engangsstøtte.
 
Jeg skrev nylig en kjempetråd om akkurat dette. Så har lest meg opp og ned og tror jeg har fått ganske så god oversikt nå. Dine foreldrepenger regnes ut fra enten snittet av foregående tre år, eller nåværende månedslønn dersom du har fast månedslønn. Det er uansett snittlønnen din som vil bli lagt til grunn (på papiret ihvertfall, hva de gjør i virkeligheten kan jo godt være en annen sak).

Om du jobber to dager i uken fast, men i TILLEGG jobber ekstra dager her og der, så skal din snittlønn/årslønn brukes til å beregne foreldrepenger, og ikke kun de dagene du jobber fast. Jeg er i nesten samme situasjon selv, jobber deltid fast, og tar ekstra vakter i tillegg, så har varierende inntekt fra måned til måned.

Men du må tjene over en viss sum for å få foreldrepenger. Halvparten av grunnbeløpet i folketrygden, som nå er på 93 634 kr.

Om du tjener mindre enn dette i året, vil du ikke ha krav på foreldrepenger, men kun engangsstønad. Og du må ha jobbet i minst 6 av de siste 10 månedene før foreldrepengeperioden starter. Alt dette står på hjemmesidene til NAV.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter+du+barn/foreldrepenger--347653

Det spiller desverre ingen rolle hvor mye din mann jobber eller tjener. Dine foreldrepenger er kun avhengig av hvor mye du har jobbet. Men mannen kvalifiserer til foreldrepenger selv om du ikke får det. Han får da ikke fedrekvote (og du får heller ikke mammakvote, om du kun får engangsstønad). Det vil si at far vil kunne ta ut hele foreldrepengeperioden, men han vil KUN få foreldrepenger tilsvarende den prosenten du er i arbeid. Altså, jobber du 40% vil han kun få 40% foreldrepenger, og må jobbe resterende 60%. Kjønnsdiskriminerende system, men der har du det altså..
 
Back
Topp