Fordeling av samvær

marrengs

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Hei!

Sønnen min er 6 år, han har ytret ønske om å slutte med annenhver uke fordeling mellom meg og pappaen. Jeg har prøvd å få til en mer flytende ordning, men bf er lite samarbeidsvillig og går kun med på avtaler som er 50/50 fordeling.
Har foreslått en uke pluss tre dager, men da er det en av oss som får to helger pr samvær mens den andre bare får én med mer ukedager, som blir ganske skeiv fordeling. To uker i slengen føler jeg blir for mye, altså barnet blir kanskje å føle at to uker er veldig lenge. Eller?
Noen her inne som vil dele egne erfaringer om fordeling av samvær?

Trenger alle tips, forslag og råd dere har å komme med!
 
Kan det være et alternativ å gå til familietjenesten eller familievernkontoret i deres kommune? Tenker at det er lurt å få råd/veiledning før det plutselig blir veldig konfliktfylt. Ikke minst så er det viktig for sønnen deres at han føler at han blir hørt uten at det medfører dårlig samvittighet.

«Barn har rett til å si sin mening fra de er syv år. Dette følger av barnelovens § 31. Retten gjelder også yngre barn som er i stand til å danne seg sine egne meninger om saken det gjelder. Husk at selv om de har rett til det, har ikke barn plikt til å uttale seg.

Foreldreansvar, fast bosted og samvær er spesielt nevnt i barneloven som temaer barn har anledning til å uttale seg om. Loven presiserer at det er en viktig forutsetning for å kunne uttale seg, at barnet får god informasjon om det saken gjelder. For at de skal kunne ha en mening så trenger de å vite hvilke muligheter som finnes og hvorfor situasjonen er blitt som den er blitt.

Foreldre har plikt til å legge vekt på barnas ønsker og meninger i tråd med barnets alder og modenhet. Fra barnet er tolv år har foreldre plikt til å legge stor vekt på det barnet mener og ønsker, men barnet skal ikke bestemme selv.»

https://bufdir.no/Familie/mekling/Barnets_beste/
 
Kan det være et alternativ å gå til familietjenesten eller familievernkontoret i deres kommune? Tenker at det er lurt å få råd/veiledning før det plutselig blir veldig konfliktfylt. Ikke minst så er det viktig for sønnen deres at han føler at han blir hørt uten at det medfører dårlig samvittighet.

«Barn har rett til å si sin mening fra de er syv år. Dette følger av barnelovens § 31. Retten gjelder også yngre barn som er i stand til å danne seg sine egne meninger om saken det gjelder. Husk at selv om de har rett til det, har ikke barn plikt til å uttale seg.

Foreldreansvar, fast bosted og samvær er spesielt nevnt i barneloven som temaer barn har anledning til å uttale seg om. Loven presiserer at det er en viktig forutsetning for å kunne uttale seg, at barnet får god informasjon om det saken gjelder. For at de skal kunne ha en mening så trenger de å vite hvilke muligheter som finnes og hvorfor situasjonen er blitt som den er blitt.

Foreldre har plikt til å legge vekt på barnas ønsker og meninger i tråd med barnets alder og modenhet. Fra barnet er tolv år har foreldre plikt til å legge stor vekt på det barnet mener og ønsker, men barnet skal ikke bestemme selv.»

https://bufdir.no/Familie/mekling/Barnets_beste/

Jeg har allerede snakket med familievernkontoret og vi har avtalt ett møte.
Har også lest loven.. Det jeg trenger råd til er hvordan dette kan løses uten en kjempestor konflikt:hungover: Far er egoistisk og tenker lite på barnets beste.. I alle år har jeg latt han styre på for å unngå konflikt, men nå går det ut over barnet og barnet er sliten. Når jeg sier dette får jeg bare tullete svar fra bf, han truer med å ta barnet fra meg(altså han ønsker å forsørge barnet alene), har hentet barnet herfra fordi han har vært sint på meg... Er helt rådvill og fryktelig trist over at dette skjer:sorry:
 
Går det an å bytte på en annen dag og øke antall dager hos deg?
Eller legge til flere dager i forkant av eksisterende avtale og ikke på slutten?
Hvis man bytter mandag blir det elstra helg hos en uansett hvilken ende man legger til dager hos, men hvis man f eks bytter på fredag kan man legge til dager i forkant uten at det blir to/null i fordeling av helg...

tenker at fvk burde ha vært borti flere mulige løsninger og også er ment å kunne hjelpe far til å se barnet. Dersom det ikke går har man vel ikke fler muligheter enn å gå til retten dessverre
 
Jeg har allerede snakket med familievernkontoret og vi har avtalt ett møte.
Har også lest loven.. Det jeg trenger råd til er hvordan dette kan løses uten en kjempestor konflikt:hungover: Far er egoistisk og tenker lite på barnets beste.. I alle år har jeg latt han styre på for å unngå konflikt, men nå går det ut over barnet og barnet er sliten. Når jeg sier dette får jeg bare tullete svar fra bf, han truer med å ta barnet fra meg(altså han ønsker å forsørge barnet alene), har hentet barnet herfra fordi han har vært sint på meg... Er helt rådvill og fryktelig trist over at dette skjer:sorry:
Tenker helt klart familievernkontoret er riktig plass. Godt at du har ordnet time der. De kan fortelle han i klartekst at han må tenke på hva som er best for barnet. De er flinke til å nå frem til folk.
 
Min personlige erfaring som barn med foreldre som ikke var sammen er at jeg likte best å få være 2 uker i slengen. Da ble det ikke så mye frem og tilbake. Eg har både hatt helgesamvær med mor og med min far, eg har bodd 4 uker hos far 2 uker hos mor(men var hos min mor 2 helger) men 2 uker her og 2 der er det jeg trivdes best med
 
Hva med 14 dager i strekk, men ha fast at barnet er hos den andre forelderen fast en ukedag.

Eksempel på hva jeg tenker
Hos mor fra mandag 1.-14.juni
Hos far 1 natt fra 3.juni og 10.juni (onsdager)

Hos far fra mandag 15.-28. juni
Hos mor 1 natt fra 18. og 25. juni

slik får barnet bo litt lengre med hver enkelt forelder, samtidig få en fast dag i uken hvor han også får se enten far eller mor. Og det vil ikke gå for lang tid uten at dere sees.

Føler med deg, vanskelig situasjon.
 
Back
Topp