Folat, IKKE folsyre!??!

Vimseline2017

Blir kjent med forumet
Hjelp!! Fikk tilsendt denne av en venninne:

https://tunmed.wordpress.com/2016/08/22/feil-informasjon-til-gravide-om-folat/

Sjekket kosttilskuddet jeg har brukt fra dag 1 av svangerskapet..det er bare folsyre i det!!! Og det er et kosttilskudd lagd spesielt for gravide!! :O Kan dette virkelig stemme?? Har vi alle blitt lurt??!!

Ser man på ultralyd om babyen har ryggmargsbrokk eller vet man ikke dette før den blir født?? Nå er jeg kjemperedd!
 
Dette har jeg aldri hørt om og skulle likt å se en litt mer.... Skolemedisinsk kilde.

Men det synes på ul ja
 
Har da fått høre/lest før at folat og folsyre er det samme, bare at folsyre var navnet på den syntetiske varianten. At syntetiske vitaminer ikke tas like lett opp i kroppen visste jeg i alle fall.

Sjansen for ryggmargsbrokk er ikke så drøyt stor da, så det går vel helst bra.
 
Har da fått høre/lest før at folat og folsyre er det samme, bare at folsyre var navnet på den syntetiske varianten. At syntetiske vitaminer ikke tas like lett opp i kroppen visste jeg i alle fall.

Sjansen for ryggmargsbrokk er ikke så drøyt stor da, så det går vel helst bra.

Ja. At det er "det samme, bare syntetisk" er jo ikke ny informasjon

Og det et nettopp det at det et en farlig forskjell jeg gjerne skulle sett en god kilde på.

Til å hete "medisinsk skole" er nemlig den der langt fra helt skolemedisinsk så vidt nettsiden antyder og derved ikke helt utenkelig overdrevent opptatt av forskjellen på syntetisk og naturlig.

At det er forskjell vet jeg.

At det er farlig vet jeg ikke.

Og artikkelen surrer litt. For den viser til at antallet med defekt er gått ned etter at anbefalingen er kommet. Det er den. Og altså har de fleste da tatt syntetisk tilskudd. Og likevel fikk man ønsket tilskudd. Men dette brukes liksom som argument for at man må ta noe annet...
 
Ja. At det er "det samme, bare syntetisk" er jo ikke ny informasjon

Og det et nettopp det at det et en farlig forskjell jeg gjerne skulle sett en god kilde på.

Til å hete "medisinsk skole" er nemlig den der langt fra helt skolemedisinsk så vidt nettsiden antyder og derved ikke helt utenkelig overdrevent opptatt av forskjellen på syntetisk og naturlig.

At det er forskjell vet jeg.

At det er farlig vet jeg ikke.

Og artikkelen surrer litt. For den viser til at antallet med defekt er gått ned etter at anbefalingen er kommet. Det er den. Og altså har de fleste da tatt syntetisk tilskudd. Og likevel fikk man ønsket tilskudd. Men dette brukes liksom som argument for at man må ta noe annet...

Nå leste jeg mest i begynnelsen og skummet gjennom resten, men stod det ikke at når man inkluderer dødfødsler og provoserte aborter så var tallet omtrent like høyt? Syns det var rart.
 
Nå er jeg 20 uker på vei så har uansett redusert inntaket av folsyre til 200 istedenfpr 400 men tror ikke jeg tørr og ta mer før jeg har snakket med legen.. får heller spise brokkoli og avokado så lenge.. :p

Men er det sånn da at hvis de ikke så noe på ultralyden i uke 18 så har det gått bra??
 
Last edited:
Nå er jeg 20 uker på vei så har uansett redusert inntaket av folsyre til 200 istedenfpr 400 men tror ikke jeg tørr og ta mer før jeg har snakket med legen.. får heller spise brokkoli og avokado så lenge.. :p

Men er det sånn da at hvis de ikke så noe på ultralyden i uke 18 så har det gått bra??

Tror da man vil se et brokk da om de har det. Det kan i alle fall ikke oppstå senere. :)
 
Jeg har større tiltro til kostholdsrådene fra helsedirektoratet enn til en tilfeldig blogg (?) på internett ;)

Men hvis du er veldig bekymret, snakk med jordmor eller lege.
Og når du er halvveis i svangerskapet og de ikke så noe på OUL har det nok gått helt fint :)
 
Nå leste jeg mest i begynnelsen og skummet gjennom resten, men stod det ikke at når man inkluderer dødfødsler og provoserte aborter så var tallet omtrent like høyt? Syns det var rart.
Skummet litt for fort jeg også.

Det brukes så mange forskjellige tidsperioder og begreper at man går seg vil

Og særlig fordi det reelt sett nemlig er svært få som tar det før de blir gravid, som er det viktigste.... I alle fall står det.

Hummer og kanari, epler og pærer, sauset sammen med det resultat at det skremmer gravide, trolig absolutt helt uten grunn.
 
Skummet litt for fort jeg også.

Det brukes så mange forskjellige tidsperioder og begreper at man går seg vil

Og særlig fordi det reelt sett nemlig er svært få som tar det før de blir gravid, som er det viktigste.... I alle fall står det.

Hummer og kanari, epler og pærer, sauset sammen med det resultat at det skremmer gravide, trolig absolutt helt uten grunn.

Tror kanskje også problemet ligger der, at mange blir uplanlagt gravid eller ikke har fått med seg at man bør fylle opp lagrene før man begynner å prøve. Og selvsagt at én daglig dose med syntetisk vitamin ikke er like bra som å spise det jevnt og få det i naturlig form fra grønnsaker osv.
 
Jeg har større tiltro til kostholdsrådene fra helsedirektoratet enn til en tilfeldig blogg (?) på internett ;)

Men hvis du er veldig bekymret, snakk med jordmor eller lege.
Og når du er halvveis i svangerskapet og de ikke så noe på OUL har det nok gått helt fint :)
Signerer denne
 
Tror kanskje også problemet ligger der, at mange blir uplanlagt gravid eller ikke har fått med seg at man bør fylle opp lagrene før man begynner å prøve. Og selvsagt at én daglig dose med syntetisk vitamin ikke er like bra som å spise det jevnt og få det i naturlig form fra grønnsaker osv.
Du må spise så mye og målrettet grønnsaker at det er nærmest uoppnåelig, særlig for de mange upøanlagte
Derfor pille

Og jeg har ikke mindre tro på at den pillen er lur nå enn før jeg leste den bloggen der alrså ;-)
 
Tror kanskje også problemet ligger der, at mange blir uplanlagt gravid eller ikke har fått med seg at man bør fylle opp lagrene før man begynner å prøve. Og selvsagt at én daglig dose med syntetisk vitamin ikke er like bra som å spise det jevnt og få det i naturlig form fra grønnsaker osv.
Du må spise så mye og målrettet grønnsaker at det er nærmest uoppnåelig, særlig for de mange upøanlagte
Derfor pille

Og jeg har ikke mindre tro på at den pillen er lur nå enn før jeg leste den bloggen der alrså ;-)
 
Du må spise så mye og målrettet grønnsaker at det er nærmest uoppnåelig, særlig for de mange upøanlagte
Derfor pille

Og jeg har ikke mindre tro på at den pillen er lur nå enn før jeg leste den bloggen der alrså ;-)

Jo klart, det du skriver er jo det samme som jeg mente. Hele pillen blir neppe tatt opp, men det hjelper på, og det ER jo lurt å spise grønnsaker og sånt generelt, det er ikke bra nok å kun spise junk og ta kosttilskudd ved siden av. :)
 
Jo klart, det du skriver er jo det samme som jeg mente. Hele pillen blir neppe tatt opp, men det hjelper på, og det ER jo lurt å spise grønnsaker og sånt generelt, det er ikke bra nok å kun spise junk og ta kosttilskudd ved siden av. :)
Jatakk, begge deler. Ja :)

(og neitakk til "medisinske" blogger som skremmer gravide)
 
Har hatt dilla på spinat i dette svangerskapet så har helt klart fått i meg nok :p
 
Har hatt dilla på spinat i dette svangerskapet så har helt klart fått i meg nok :p
Men du burde hatt det de siste par mnd før du ble gravid for å ha effekt på.rett tid.
 
Forresten har jeg helt uten å spise de rette grønnsakene i bevisst grad klart å spise folat-nivået i kroppen min opp over referanseområdet (altså hadde jeg mer enn man egentlig anbefales) bare ved hjelp av syntetiske piller. Så de hjelper jo ;-)
 
Jatakk, begge deler. Ja :)

(og neitakk til "medisinske" blogger som skremmer gravide)

Et annet poeng for meg er jo at det ble tatt blodprøver av meg sist jeg var gravid (i fjor høst) som målte alle mulige nivåer av vitaminer, jern osv. Hadde fine nivåer av folat, og da hadde jeg jo tatt folsyre som tilskudd i nesten ett år sammenhengende. Burde jo hatt lave nivåer om folsyre liksom hemmet opptaket av naturlig folat. Så akkurat dette tror jeg ville blitt oppdaget og allmenn kjent til nå hvis det stemmer.
 
Back
Topp