Flytting og bytting av barnehage -det praktiske

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Hvordan har dere som har flyttet og måttet bytte barnehage gjort det rent praktisk?
For når man skal finne et nytt sted OG ny barnehage samtidig, hvordan har dere sjonglert det med søking av barnehage? Barnehageopptak har jo en frist, og ikke vet man hvor man får plass (om man får plass når barnet ikke er prioritert), så hvordan vet man hvor man skal se seg ut en plass å bo i forhold til barnehagebeliggenhet osv?
Jeg tenker på å flytte etterhvert, men dette puslespillet skjønner jeg nesten ikke åssen andre får til.
 
Lurer på det samme! Vi skal flytte til sommeren.
 
Lurer på det samme! Vi skal flytte til sommeren.

Da dytter jeg litt! :)
Er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Hvis man ikke får barnehageplass der man har hus (og trenger at det faktisk er i nærheten) så blir det så skeivt.
 
Da dytter jeg litt! :)
Er vanskelig å vite hvor man skal begynne. Hvis man ikke får barnehageplass der man har hus (og trenger at det faktisk er i nærheten) så blir det så skeivt.
Man får vel ikke søkt heller før man har folkeregistrert adresse i den aktuelle kommunen (vi bytter kommune)? Livredd for å stå uten bhg plass :p
 
Vi søkte i to kommuner, oppga at vi skulle flytte men ikke visste hvor. Vi fikk ikke tilbud om plass før vi hadde adresse. Det endte opp et stykke fra der vi bor, men på vei til jobb. Helt ok. Men velger trolig den som er nærmest her til yngste når tiden kommer.
 
Vi søkte i to kommuner, oppga at vi skulle flytte men ikke visste hvor. Vi fikk ikke tilbud om plass før vi hadde adresse. Det endte opp et stykke fra der vi bor, men på vei til jobb. Helt ok. Men velger trolig den som er nærmest her til yngste når tiden kommer.
Så man kan søke før man er flyttet? Det høres jo bra ut :) er ikke så stor kommune, så akkurat hvor vi får plass er ikke såååå nøye, så lenge vi får plass.
 
Vi kunne søke, men fikk ikke tildelt plass. Dvs, i den ene var det sånn, i den andre fikk vi brev med plass som jeg takket nei til med opplysninger om at vi endte med hus på andre siden av kommunegrensen og derfor ikke hadde krav på plassen.
 
Vi skal bo innen samme kommune. Men i Oslo, og uten bil så kan det ikke være for langt eller for kronglete å komme seg dit uansett.
 
Spørs når du skal flytte osv, og hvor stort trykk det er i kommunen på plasser! Enkleste er jo å bytte på høsten til nytt BHG år! Vi flytta kommune i jula 2013... Så trengte ny BHG plass fra Januar 2014... Var veldig trykk på plasser i kommunen da, og vi søkte til BHG opptak i mars 2013 men skrev at vi ønsket fra januar 2014. Vi fikk tilbud om plass fra august 2013 i BHG vi hadde på førstevalg og som lå nærmest oss, vi tok overhode ikke sjans på at de hadde noe ledig i januar 2014 så vi takka ja - og måtte betale BHG plass i to kommuner fra august-desember! Vi fikk i privat BHG som har best rykte på seg og ligger nærmest huset vårt og min jobb! Men akkurat da hadde vi råd til dobbel BHG utgift!
 
Spørs når du skal flytte osv, og hvor stort trykk det er i kommunen på plasser! Enkleste er jo å bytte på høsten til nytt BHG år! Vi flytta kommune i jula 2013... Så trengte ny BHG plass fra Januar 2014... Var veldig trykk på plasser i kommunen da, og vi søkte til BHG opptak i mars 2013 men skrev at vi ønsket fra januar 2014. Vi fikk tilbud om plass fra august 2013 i BHG vi hadde på førstevalg og som lå nærmest oss, vi tok overhode ikke sjans på at de hadde noe ledig i januar 2014 så vi takka ja - og måtte betale BHG plass i to kommuner fra august-desember! Vi fikk i privat BHG som har best rykte på seg og ligger nærmest huset vårt og min jobb! Men akkurat da hadde vi råd til dobbel BHG utgift!

Var lurt å legge det til da. Men hva gjør man om man ikke får plass? o_O
 
Jeg ringte til kommunen jeg skulle flytte til for å høre hvordan det lå an med ledige plasser.. fikk søke selv om vi bodde i en annen kommune.
 
Vi flytta til ny by i februar... Så vi søkte på en del bhg i den nye byen i desember og håpet å få plass. Det var inga problem. I begynnelsen av januar hadde han fått plass. Tror det er mange som får plass ila året-hvertfall det jeg har erfart her vi bor. Syntes det kom nye barn stadig vekk. Det er bare at man søker på en del og ikke er så voldsomt sær på det-og at man kan godta en plass som ikke er først på lista. (Vi fikk nummer to, er ikke sikkert vi hadde fått plass hvis vi hadde takket nei, er jo ikke alle som har like stor mulighet for å ta inn barn ila året).
 
Jeg ringte rundt til barnehagene som var aktuell og hørte om de hadde ledig plass :) fikk heldigvis plass i nærområdet. Dette har jeg gjort to ganger og det har gått helt fint.
 
Dette var i 2008 da, men da kjøpte vi leilighet i nabokommunen i juni og ga beskjed til bhgkontoret der at vi skulle overta i september og kunne bytte bhg da, evt allerede i august om de hadde plass fra da. (han begynte ikke før august). Ga også beskjed om hvilke bhg vi helst ønsket oss, vi fikk ikke plass før 1 oktober, og beholdt plassen i gamlekommunen fram til da siden vi ikke fysisk flyttet før midt i september.
 
Vi flytta i sommer. Sambo fikk innkalling til jobbintervju i februar, var liten sjanse for jobb,men vi søkte om barnehageplass før fristen uansett! Tenkte at det var bedre å takke nei til en plass enn å stå der uten! Ringte kommunen vi evt kom til å flytte til og snakket med en veldig hyggelig dame der. Hun forklarte at de ikke kom til å behandle søknaden før vi hadde en adresse i kommunen, men foreslo at vi kunne oppgi svigers sin adresse for da ville de behandle søknaden, og hvis vi ikke hadde kjøpt oss hun enda så måtte vi jo bo til dem uansett! Hun mente at vi ikke kom til å få plass på første opptak, men at vi hadde plass før høsten var hun sikkert på! Noen uker etter fristen hadde vi fått tildelt plass i den bhg vi ønsket, og heldigvis fikk sambo jobben :)
 
Jobber selv i bhg og vet at det ofte blir frigjort plasser iløpet av året, men det er tilfeldig fra år til år hvor mange plasser som kan bli ledige. Alderen på barnet spiller en rolle også, det kan være enkelete aldere som er lettere å gjøre små justeringer for å få gruppene til å gå opp, f.eks. en avdeling med 2-3 åringer, siden barna teller forskjellig mtp voksentettheten i bhg når du går fra 2 år og når de er 3 år (men her er det forskjellig praksis ute å går).

Da vi flyttet for 1 år siden ringte vi til de aktuelle bhg og hørte, her har ikke kommunen god nok oversikt over hver enkelt bhg opptak (nesten bare private bhg), så mitt råd er å ringe rundt/sende mail. Vi flyttet relativt fort, siden vi fikk kjøpt drømmeplassen og overtatt fort, så vi var heldige som fikk plass nesten med en gang.
 
Back
Topp