Flytte med barn, erfaring

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Vi vurderer å flytte, 1,5 timer vekk fra der vi bor i dag. Vi har en 4-åring og et spedbarn. Fireåringen er godt etablert i barnehagen og har flere venninner der. Disse bor 20 min gange/5 min kjøretur unna (kan ikke gå alene dit da det er forbi en veldig traffikert hovedbilvei).

Fordelen med å flytte er et nytt hus dobbelt så stort som vi i dag har, et herskapslig hus med basseng (vår drøm) mot tomannsboligen med stadig oppussingsbehov, trange gater og ingen barn i hennes alder. Begge til samme pris.

Har dere flyttet med barn i alder av vennskap og barnehage/skole? Hva skal man ta hensyn til og ikke? Hvor mye spiller barnet inn i en slik avgjørelse? Har dere angret i etterkant ?

Hilsen foreldre som drømmer om et annet liv.
 
Jeg hadde flyttet. Høres ut som det er bare fordeler med flytting for dere. Eneste er å ta barnet ut av et kjent miljø,men hun er liten,og tilpasningsdyktig,samtidig som at det er bra å gjøre det før skolestart.
Håper dere finner ut av det,lykke til :happy:
 
Vi vurderer å flytte, 1,5 timer vekk fra der vi bor i dag. Vi har en 4-åring og et spedbarn. Fireåringen er godt etablert i barnehagen og har flere venninner der. Disse bor 20 min gange/5 min kjøretur unna (kan ikke gå alene dit da det er forbi en veldig traffikert hovedbilvei).

Fordelen med å flytte er et nytt hus dobbelt så stort som vi i dag har, et herskapslig hus med basseng (vår drøm) mot tomannsboligen med stadig oppussingsbehov, trange gater og ingen barn i hennes alder. Begge til samme pris.

Har dere flyttet med barn i alder av vennskap og barnehage/skole? Hva skal man ta hensyn til og ikke? Hvor mye spiller barnet inn i en slik avgjørelse? Har dere angret i etterkant ?

Hilsen foreldre som drømmer om et annet liv.
Nye venner får hu på det nye stedet også. Og det er nok enklere å flytte før de begynner på skolen, tror jeg :)
 
Jeg har flyttet som barn. Første gangen ca 2mnd etter at jeg begynte i 1.kl. Andre gangenbegybte jeg på ny skole etter juleferien i andre klasse. Det var null stress for meg. Jeg gikk på to forskjellige VGs også, kjente ingen da jeg startet på skolene, det gikk fint :)

Jeg tror det kommer veldig an på personen. Noen takler det, andre ikke.
 
Det går nok veldig fint. V flyttet 1.5 timer inkl en fergetur unna sommeren Før eldste begynte i 1 klasse. Nr 2 hadde et år igjen i barnehagen, men de begge fikk nye venner fort så det gikk helt fint!
 
Vi skal flytte nå rett før skolestart for eldste og flytter da 4 timer unna, tenker at det kommer til å få bra, for de fleste barn tilpasser seg fort. Her hadde ikke snuppa havnet i samme klasse som sine bestevenninner uansett så hun er også positiv til å flytte.

Men ikke alle barn er like så dere må se ann eldste, men i de fleste tilfeller går det kjempe bra og on det er drømmen deres med stort hus og dere mener at dere skal bli der i mange år så hvorfor ikke flytte?
 
Der går nok fint. Jeg flyttet 10 ganger fra jeg ble født til jeg var 18 år. Det er forferdelig. De første 3 gangene gikk det fint. Jeg har bodd på samme sted i 9 år og har den beste reaksjonen. Min bror derimot greier ikke å holde seg i ro. Det gjør heller ikke min mor. De fleste tuller med at de må ringe for å høre hvor vi bor før de kan komme på besøk. Men noen få ganger med flere års mellomrom burde gå fint.
 
Når ungene er så små, så er de utrolig flinke til å finne nye venner og tilpasset seg nye omgivelser. Så dette ser jeg ikke negativt på for dere:) lykke til med flyttinga:)
 
Tror det går greit! Jeg ville definitivt heller bodd i enebolig enn tomansbolig, og det virker som et sted barna kan trives bedre på lang sikt selv om flytting kan være en omveltning.
Jeg flyttet fra leilighet til hus når barnet var 3,5 år gammelt. Overgang til ny bhg gikk helt fint, barnet trivdes bedre, nabolaget hadde flere barn og det var større plass. Flyttingen var en omveltning, men den ble til det bedre selv om det selvfølgelig er litt kjipt for barnet der og da! :)
 
Der går nok fint. Jeg flyttet 10 ganger fra jeg ble født til jeg var 18 år. Det er forferdelig. De første 3 gangene gikk det fint. Jeg har bodd på samme sted i 9 år og har den beste reaksjonen. Min bror derimot greier ikke å holde seg i ro. Det gjør heller ikke min mor. De fleste tuller med at de må ringe for å høre hvor vi bor før de kan komme på besøk. Men noen få ganger med flere års mellomrom burde gå fint.
Oj, så ustabilt.
 
Jeg ville helt klart flyttet! Det blir sikkert leit i starten, men det blir verdt det for fireåringen også!
 
Vi skal også flytte med to små.
Tror det går veldig bra!
Eldste nærmer seg 3 når vi flytter. Og det er 4 timer unna der vi bor nå.
Tror det er lurt å flytte før de begynner på skole :)
 
Oj, så ustabilt.
Ja i grunn. Heldigvis reagerte jeg med å gro fast her vi bor nå. Jeg ville aldri flyttet med mine barn helt tilfeldig eller uten grunn. Vi skal nok flytte til noe større en vakker dag men det blir nok den eneste gangen mine barn flytter. Jeg veit det er stor forskjell på noen få ganger og 10 men jeg føler så mye på det at jeg ikke liker flytting. Jeg har ingen ordentlige venner pga det.
 
Ja i grunn. Heldigvis reagerte jeg med å gro fast her vi bor nå. Jeg ville aldri flyttet med mine barn helt tilfeldig eller uten grunn. Vi skal nok flytte til noe større en vakker dag men det blir nok den eneste gangen mine barn flytter. Jeg veit det er stor forskjell på noen få ganger og 10 men jeg føler så mye på det at jeg ikke liker flytting. Jeg har ingen ordentlige venner pga det.
Jeg vet om flere som har flytta mye og føler det samme som deg.
 
Jeg hadde flyttet! Vi flyttet vekk fra et sted da hun var 4. Hun fylte 4 år måneden etter vi flyttet! Det gikk knirkefritt. Fikk noen år i ny bhage og venner som ble med over på skolen [emoji4] null problem.
 
Flytt før barnet begynner på skolen :)
 
Hadde flyttet - men ville ikke flyttet etter skolestart.
 
Ville heller flyttet nå enn i skolealder. Flyttet for 1 år siden. Gutten min på 3 år nå har klart det fint. Men vi gikk fra leilighet med lite plass og vanskelig å gå ut til hus og hage så her ble det bedre for han og noen besteforeldre bor nå i nærheten :)
 
Back
Topp