Flylady julemissions 2019

Mission #5: FACE your Holiday Budget!
5.jpg

Dear Friends,

Your Holiday mission for today is to take time out to establish a budget for the Holidays.

Look over your gift lists and menus and try to work on a budget for these things. When you establish a budget and try very hard to work within that budget you will find that you do not go overboard on your spending because you have taken the time out to plan and think things through instead of shopping impulsively.

Try to establish when you can start your shopping and to break it down into small manageable tasks. You need to figure out how much money you can afford for: gifts, mailing, wrapping supplies, travel expenses, meals, baking etc.

You can put these numbers into your Holiday planner that you were to create in Mission #2 (remember all the missions are available on FlyLady.net). This way you have your lists and budget all in one place.

Taking things that are overwhelming and breaking them down into babysteps help us keep the CHAOS away!!

Have fun!


Denne har jeg relativt grei kontroll på den delen av det som jeg gjør
Jeg HAR IKKE et budsjett for julen, jeg driver ikke med budsjett. Min økonomistyring er rett og slett uten budsjett, selv om jeg er regnskapsfører, det fungerer litt annerledes på hjemmebane. Både jeg og mannen er økonomisk fornuftige, vi hr kontroll på økonomien og foretrekker å ikke ta med oss jobben hjem, kan du si. Vi vet vi har kontroll, vi vet sånn ca hvor mye det er greit å bruke, vi har en plan for ca hva vi bruker på gaver til de enkelte, men der stopper det.

Men jeg har ikke laget gavelisten enda. Det får bli over helga, alt fokus ligger p denne korps-helga jeg har en del ansvar for akkurat nå.
 
Enig med deg Sara.
Jula er litt sånn at den koster det den koster. Jeg sender x antall julekort hvert år, uavhengig av hva frimerkene koster det året, vi spiser det samme vært år, uavhengig av hva kiloprisen er, og vi baker de samme kakene osv osv..

Så den eneste posten jeg kunne hatt budsjett på er evt gavene. Har jo litt tanker i hodet om hvilken prisklasse vi ligger på til de fleste, men det er litt pluss minus og mye kjøpt på salg osv osv.. klarer dette uten budsjett :)
 
Obs, jeg glemte det i går

Mission #6: Planning the Decorations!
6.jpg

Dear Friends,

Your Holiday Mission for today is to jot down in your Holiday Control Journal what decorations you want to use and what rooms you want to put them in. That is it. You are not to drag out the decorations just yet. We will get there! For now just make a plan of what you want to use and what room you want to use them in. This is to plan what you want to use that you already own. If you have candle lights that you put into the windows, centerpieces, advent calendars etc. Just jot them down in your Holiday Control Journal.

We are going to have fun FLYing through the Holidays!

Have fun!


Vel, altså, jeg har planer om å bruke sånn mer eller mindre alt jeg har ;) Vi pynter til jul med tanken om at "mer er mer" gitt,
 
Mission #7: Planning with Your Holiday Control Journal
7.jpg

Dear Friends,

Today is our Plan and Play day! This means that you take time out to work in your holiday planner and then to make sure you play today!

Even if you only take 15 minutes just for yourself, make sure you do it!

Today review a bit in your planner and start filling in a few more things. Have you decided whether you are traveling this year or staying home? Have you decided who you want to invite to your home or do you want this year to be immediate family only? You need to make some decisions and start to plan for this: If you are traveling then start to work on your travel dates and transportation. If you are inviting company to your home, start planning a guest list and how you will prepare to have them in your home. If you are staying home with no guests, start planning how you want to spend your time, church events, community events etc. Don't get carried away and spend 4 hours making every single decision today, just take care of some basic details.

Again, remember to take time out today to PLAY! This can be treating yourself to a bubble bath, going out for ice cream, reading a chapter in a book that you have been trying to finish; it doesn't matter what you do, just that you do something fun today!

Have fun!



Jeg vet vi skal være hjemme, mine foreldre var hos oss i fjor så de kommer ikke, jeg har forsøkt å høre med svigermor men hun har ikke svart. Vi jobber med å gjøre gjesterommet om til rom til mellomste, så hvordan vi skal ha plass til henne avhenger helt av hvor langt vi kommer i den prosessen før jul, men det ordner seg uansett. Juledagene er mye tradisjoner og resten faller på plass etterhvert.

Men jeg må ornde meg julebok, det ha jeg ikke gjort enda. I morgen reiser jeg bort i grisotta og er tilbake torsdag kveld, så den som vil ha morgendagens får gå inn på http://www.flylady.net/c/holidaycruise.php eller vente til jeg kommer med dem begge trolig fredag...


Hvordan går det med dere? Falt av vogna, ikke klatrt oppi i første omgang, eller karrer dere fast enda? Eller løper foran?
 
Jeg følger med enda, men syns ikke det er helt nyttig enda. All julepyntet jeg har, har fast plass i huset, så det går automatisk, jeg har bestilt tøy servietter da, for det ønsker jeg å bruke i år.

Angående planlegging er jeg nok for kontrollfreak, jeg vet at vi skal feire hjemme, og har avklart hvem som kommer til oss og ikke. Sånt må jeg vite lang tid i forveien, ellers stresser jeg bare med det..
 
Ungene mine pynter til jul, så mye har fast plass ja
 
Skal ha bursdagsfest på Torsdag og Babyshower/babyween på Fredag så henger ikke heeeelt med på lista akkurat nå :p
men mye føler jeg kommer så tidlig på enda :hilarious:
Dekorasjoner har jeg aldri planlagt... Jeg tar som regel ned eska med julepynt og setter noen nisser utover der jeg tenker de passer for eksempel. Og det er jo litt tidlig å gjøre det helt enda!
Og med tanke på termin den 25 er det litt vanskelig å si om det blir hjemmejul eller ikke. Det kommer jo an på når jeg føder. Har jeg akkurat født tror jeg at jeg blir hjemme med baby, men er det en uke eller mer siden så kanskje jeg orker en tur ut... Men det får jeg bare se an når tida kommer egentlig.
 
Jeg angrer i ettertid på at jeg "selvfølgelig" deltok på middag første juledag hos mine foreldre i 2015.

Jeg gjorde det.

Jeg fødte mitt tredje barn 25.12.15 kl 00.02 og dro i middag med henne og resten av familien min den ettermiddagen.

At jeg ikke hørte på mamma som sa at de kunne kjøre litt mat hjem til oss! (vi hadde jo ikke middag i hus, siden vi skulle dit)

Lov å tenke på deg selv i tiden rundt en fødsel. Man kan nemlig være noe sliten den dagen man har født...
 
Jeg stappa meg søren meg inn i en kjole. Som er litt liten. Med en mage som, vel, ja, nettopp hadde født. Og amming. Av et barn født samme dag.
 
Det kommer ikke jeg til å orke mildt sagt :hilarious:
Jeg må nesten se an når baby kommer og hva form jeg er i.
Føler jeg tenker mer på meg selv for hver gang jeg får barn :p
Jeg vil heller slappe av på sofaen hjemme med baby enn å tvangssosialisere meg i barseltida.
 
Jeg var jo i god form da, la det være sagt. Sliten, mistet en del blod, men ikke for mye. Jeg fødte jo hjemme og hadde mannen og svigermor som barsel-pleiere, de ordnet mat og tok seg av ungene og sånn. Jeg hadde dels lyst å vise henne frem, stolt som jeg var, også følte jeg meg jo så pigg.

Men jeg har i ettertid sett at den barseltiden var heftig. Nå hadde jeg jo eldre unger med vannkopper, nyttårsaften hjemme hos oss med noen som ville ha vannkopper, babyen min som fikk vannkopper og hele den runda der da....

Juhei for ei jul...
 
Jeg var jo i god form da, la det være sagt. Sliten, mistet en del blod, men ikke for mye. Jeg fødte jo hjemme og hadde mannen og svigermor som barsel-pleiere, de ordnet mat og tok seg av ungene og sånn. Jeg hadde dels lyst å vise henne frem, stolt som jeg var, også følte jeg meg jo så pigg.

Men jeg har i ettertid sett at den barseltiden var heftig. Nå hadde jeg jo eldre unger med vannkopper, nyttårsaften hjemme hos oss med noen som ville ha vannkopper, babyen min som fikk vannkopper og hele den runda der da....

Juhei for ei jul...

Jeg blir stressa bare av å lese om dette...
Du er god :)
 
Budsjett har vi, må det ellers hadde det blitt en ekstremt dyr jul.
Noen ganger går vi litt over og andre ganger under men vi prøver å liggge på en makssum.
 
Ang julepynt så har vi endel nytt i år siden jeg skal lage julelandsby , må bare finne ut hvordan jeg skal sette den opp.
 
Mission #8: What size are we?
8.jpg

Dear Friends,

We are throwing up those sails for our Holiday Cruise! Today is Anti- Procrastination Day!

Your mission for today is to do a "What size are we?" mission! This means that you write down the sizes for your family, height, sizes for shirts, pants, pajamas, dresses, shoes etc. Place this list in your holiday planner and have them ready for when a dear friend or family member wants to bless someone in your family for the holidays. When they ask you "what size is little Timmy?" you won't have to do the zany brainy shuffle and try to remember what size you bought in September for school and then try to add to it since that was two months ago! Trust me, I know this trick! Make sure you do this for yourself and your spouse as well. No more racking your brain trying to remember, you have your trusty holiday planner and can refer to it whenever you need to.

Have fun with this! This one mission will save you from having to explain why little Timmy has never worn that great shirt that is two sizes too small from Aunt Sally or save you time in the returns line!

Have fun!


Denne må jeg helt klart ta en runde på i helga, måle ungene og finne ut hvilke størrelser vi faktisk skal ønske dem
 
Mission #9: Errand Day...
9.jpg

Dear Friends,

Today is Errand Day. Your Mission for today is to review your Holiday Control Journal and see what items on your list can be taken care of while doing your errands.

If you are headed to the grocery store, can you pick up a few items for the Holidays that you will need? Baking supplies are so expensive when they are all bought at one time. If you start adding a bag of flour, nuts, spices etc to each shopping trip, you will hardly feel the purchases rather than waiting for one big trip. This applies to other things as well. If there are decorations that you would like to have, you can add one or two things to your trips to the store. Again, saves time and money from those major shopping sprees.

If you are heading to the Dry Cleaners, does your nice coat, good dress, suit etc. need to be cleaned and pressed? How about the Home Improvement store? Do you need light bulbs, new decorative light clips, etc. Try to slowly add a few things on to your errand day each week and you really will not notice the small bits of extra time versus the monster rush to get it all finished three days before your Holiday.

Have fun!


Jeg har slett ikke noen errand day på torsdager, det er nok lørdager for min del, og jeg ser ikke at det kan havne på torsdag i uoverskuelig fremtid, særlig ikke i går når jeg kom hjem fra to dagers kurs klokken 2130 på kvelden, da hadde mannen sjonglert tre ungers halloween-opplegg alene, så nei, ikke noe handletur den dagen. Men vi kan absolutt begynne å sette ting og tang på handlelistene våre.
 
Mission #10: Reviewing the Holiday Budget...
10.jpg

Dear Friends,

Today is desk day and your mission for today is to review your budget for the holidays and look to see how and when you can take care of the shopping that you will need to do. Not just presents, you need to take into account meals, postage, cards, wrapping supplies, decorations etc.

Be careful and thoughtful, you do not want to rack up huge credit card bills that you will be paying until spring for the holidays. Try to fit your budget around what you can afford to pay for. If this means a little less than what you would like, try to remember how great it will feel not to be overwhelmed in January when the mail comes. Set limits and try to work within them. Don't look to buy presents that will impress, look to give gifts that will be loved. Be creative. Talk to your friends and family and see if they would like a challenge for this year. Talk about theme gifts such as an ornament or t-shirt exchange with a price limit. Look for fun and creative ways to express your love without busting your budget.

Don't look at budget planning as a chore and as something that is depressing. Look at it as a challenge that you know you can handle! Take pride in the fact that you are planning this year in a way that you never have! You are FLYing!

Have fun!


Denne utgår for min del.
 
Oppsummet da:

Clean and fling. Kaste ting. rydde og kaste, der kan jeg sikkert ta en runde ca hver dag tror jeg.
Lage meg jule-liste-bok, det har jeg faktisk uvenet nok ikke gjort enda. Ikke helt bestemt meg for hvordan jeg vil ha den i år. Flyladylistene jeg har brukt i årevis, BJ som jeg ikke bruker nok, BV listene mine, mobil-lisne mine, excell-regnearekt mitt eller noe mer.
Samle papir og bånd og tape: Jeg vet hvor jeg har det, jeg bare tar det ikke frem enda, og sullpeer nok noe i løpet av november. Det kommer frem senest når jeg skal pakke kalendergaver uke 48
Errand day, både forrige uke og denne uken, vel, ja, je skal begyunne å sette ting på handlelistene mine, det er det nærmeste jeg kommer
Budsjett, lage og følge opp, nja, njei, jeg har en formening om gave-beløp og en innebygd økonomisk begrensende fornuft, men jeg har ikke et budsjett og oppgølging av det, sørlig sidne jeg ikek har begynt å handel annet enn selve middagen (kjøpt et halvt lam) enda.
Planlegge pyntingen, vel, det går av seg selv når kassene kommer opp og ungene sliper løs
Men jeg har mine tanker om dersom vi klare rå ornde eget rom til yngste, aka nytt rom tilo mellomste før jul :)
Planlegge gjester: Det er vel snart kurant å purre litt på svigermor for å få vite.
Størelser er planlagt for helgen og de andre to allerede omtalt

Hvordan er det med dere andre?
 
Følger med her :)

Clean and fling: kontinuerlig :rolleyes:
Lage meg jule-liste-bok: laget såvidt startet med noen sider i min forsømte bullet journal
Samle papir og bånd og tape: ligger samlet på sitt faste sted :)
Errand day: venter litt til med innkjøp
Budsjett: den slags driver jeg ikke med
Planlegge pyntingen: burde jeg definitivt komme i gang med. Første jul i nytt hus
Planlegge gjester: må gjøres. Skal ha familien hos oss i år og blir potensielt 13 stykker :eek:
Størelser: aner ikke hva mannen er. Barna har jeg kontroll på
 
Back
Topp