Flere som har hatt langvarige bekkenproblemer etter fødsel?

Enkefalos

Forumet er livet
VIP
Assistert-jentene
Aprillykke 2017
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg har en gutt på drøyt 15 mnd, og jeg hadde bekkenløsning under svangerskapet. Det har fortsatt ikke gått over, og det er både i symfysen og i setet vondtene sitter. Før jeg ble gravid, var jeg aktiv og jogget mye, og jeg holder på å gå på veggen av å ikke få kommet meg ut i skogen!!

Jeg gikk til en privat fysioterapeut/osteopat fra sønnen min var 4 mnd og frem til i mai, og det gikk sånn noenlunde fremover. Men dagligdagse ting (gå fort, løfte tungt, skræve med beina osv) gir fortsatt smerte. Hun ga meg bare øvelser av varierende grad og behandlet meg ikke (feks ved å trykke på punkter, kna, løse opp osv). Jeg skal til legen i morgen for å få henvisning (for dyrt å gå privat), men spørsmålet mitt er egentlig om det er andre her som har hatt bekkentrøbbel (kanskje spesielt symfysesmerter siden det er litt ekstra vanskelig å trene opp igjen) lenge etter fødsel, men som har blitt bedre?

Er det noen som har trent ved å gå tur i ulendt terreng og som har fått litt vondt av det, men som har blitt bedre ved å allikevel fortsette med det til muskulaturen er vant til det igjen? Som dere skjønner leker jeg litt med tanken om å i alle fall gå turer i skogen selv om jeg kan få litt vondt, men fysioen har egentlig sagt at jeg skal unngå alt som er vondt (noe som er helt umulig i min hverdag med en aktiv ettåring og aktiv jobb). [emoji51][emoji56] Jeg HATER styrkeøvelser. Synes det er gørrkjedelig. Vil mye heller ut i skogen!! Anyone? Noen som kan gi meg håp om snarlig jogging, eller i det minste gåing? [emoji23]
 
Ja, jeg hadde også veldige plager når minste var 15 mnd.
Ja, jeg ble bedre av å gå i ulendt terreng, var det eneste som sakte men sikkert hjalp.

Jeg begynte med kortere turen på en 2-3 km i normal gange i vanlig tempo, fikk litt vondt av det, men ikke uutholdelig.
Etterhvert ble jeg bedre/smertene ble mindre og sakte men sikkert økte jeg lengden, men holdt meg på vanlig gå tempo.
Gikk 2-3 ganger i uken.
Styrketrening og fysio hjalp meg ikke så mye

Nå lengden var oppe i en 7-8 km begynte jeg å øke tempoet sakte men sikkert.

Vel nå merker jeg bare bekkenet 2 dager før mensen kommer, ellers ikke i det hele tatt.
NB: Hormon-prevensjon kan gjøre smertene verre siden bekkenløsning er hormonstyrt.

Masse lykke til
 
Min mor slet med bekkenløsning og hun sliter den dag i dag også ved enkelte bevegelser, håper du med øvelsene slipper det så mange år etterpå
 
For ei venninne utløste 2 svangerskap såpass store bekkenplager som etterhvert viste seg å være lupus, de var innom endel andre diagnoser som kan gi såpass langvarige plager først, så kan være greit å ha i bakhodet at det kan ligge noen annet bak hvis det er lite som hjelper. Håper selvsagt ikke det og at trening hjelper da :)
 
Jeg har problemer med Bekkenløsning og låsninger i bekkenet etter graviditet. Men heldigvis gikk symfysevondtene over, det var helt forferdelig. Barnet er snart 4 år.
 
Ja, jeg hadde også veldige plager når minste var 15 mnd.
Ja, jeg ble bedre av å gå i ulendt terreng, var det eneste som sakte men sikkert hjalp.

Jeg begynte med kortere turen på en 2-3 km i normal gange i vanlig tempo, fikk litt vondt av det, men ikke uutholdelig.
Etterhvert ble jeg bedre/smertene ble mindre og sakte men sikkert økte jeg lengden, men holdt meg på vanlig gå tempo.
Gikk 2-3 ganger i uken.
Styrketrening og fysio hjalp meg ikke så mye

Nå lengden var oppe i en 7-8 km begynte jeg å øke tempoet sakte men sikkert.

Vel nå merker jeg bare bekkenet 2 dager før mensen kommer, ellers ikke i det hele tatt.
NB: Hormon-prevensjon kan gjøre smertene verre siden bekkenløsning er hormonstyrt.

Masse lykke til
Åh, det var akkurat det svaret jeg ville ha! [emoji23] Da tenker jeg det ikke skader å prøve i alle fall.. [emoji14] Det har gått overraskende bra å komme tilbake på jobb så lenge jeg holder meg unna tunge løft, så jeg håper litt turgåing ikke skal forverre det [emoji4] Er det sånn at du kan jogge uten å få vondt nå? Hvor lenge er det siden minste var 15 mnd?
 
Og takk for svar dere andre også :) Utrolig leit å høre at flere sliter med det så lenge etterpå. Har dere forsøkt behandling, trening eller lignende?
 
Åh, det var akkurat det svaret jeg ville ha! [emoji23] Da tenker jeg det ikke skader å prøve i alle fall.. [emoji14] Det har gått overraskende bra å komme tilbake på jobb så lenge jeg holder meg unna tunge løft, så jeg håper litt turgåing ikke skal forverre det [emoji4] Er det sånn at du kan jogge uten å få vondt nå? Hvor lenge er det siden minste var 15 mnd?
Min minste er 3 år og 3 måneder.
Runden min er nå på 14,5 km og for det meste på asfalt.
Jogger omtrent 2/3 på en god dag.
Den 1/3 hvor jeg går og ikke jogger så er det ikke på grunn av smerter, men siden andre ryggproblemer gjør at jeg ikke klarer mer.
Begynte med det for litt over et år siden, men har hatt et lite opphold i midten på grunn av treningsskade som ikke har noe med bekkenet å gjøre...
 
Det er dessverre ganske vanlig, og hos mange går det aldri over. :/
Du trenger ikke henvisning lenger, du bare bestiller en time selv, og får frikort etterhvert. Legen gir ikke lenger henvisning eller billigere priser.
 
Det er dessverre ganske vanlig, og hos mange går det aldri over. :/
Du trenger ikke henvisning lenger, du bare bestiller en time selv, og får frikort etterhvert. Legen gir ikke lenger henvisning eller billigere priser.
Nei, jeg vet mange kan få kroniske plager av det :/ Det er no drit.. Håper jeg ikke blir en av dem. Ja, fant ut det med henvisning da jeg var hos legen på fredag. At jeg ikke fant ut det før.. [emoji849][emoji28]
 
Min minste er 3 år og 3 måneder.
Runden min er nå på 14,5 km og for det meste på asfalt.
Jogger omtrent 2/3 på en god dag.
Den 1/3 hvor jeg går og ikke jogger så er det ikke på grunn av smerter, men siden andre ryggproblemer gjør at jeg ikke klarer mer.
Begynte med det for litt over et år siden, men har hatt et lite opphold i midten på grunn av treningsskade som ikke har noe med bekkenet å gjøre...
Wow, 14.5 km er jo superbra! Håper jeg kan komme dit og [emoji7]
 
Jeg sliter fortsatt sporadisk med bekkenplager nu etter 2,5år. Det kommer i perioder når jeg allerede er sliten, anstrenger meg mye eller blanding av fysisk aktivitet og kulde(som på vinteren). Det ble faktisk bedre da jeg begynte å bære poden før fullt med bæretøy. Vogn gjorde det verre.
 
Nei, jeg vet mange kan få kroniske plager av det :/ Det er no drit.. Håper jeg ikke blir en av dem. Ja, fant ut det med henvisning da jeg var hos legen på fredag. At jeg ikke fant ut det før.. [emoji849][emoji28]

Det er en ganske ny ordning, så det er ikke så rart. ;)
 
Back
Topp