Flere som har familie/nære som hele tiden skal mene noe om navn?

Sara_v

Elsker forumet
MayDay2021
Med jenta vår sto det mellom to navn. Jeg var så dum å fortelle det til min mor. Jeg fikk klar beskjed om at det ene navnet var så stygt at vi seriøst ikke kunne kalle barnet det. Jeg ble så klart veldig sjokkert og ikke minst lei meg. Nå falt valget på det andre navnet av ulike grunner (og kanskje litt påvirkning).

Nå venter vi lillebror. Jeg har sagt fra til mamma om at jeg ikke vil diskutere navn med henne, og at hun får vite hva det blir når vi har bestemt oss. Likevel kommer hun hele tiden med forslag som ikke er vår smak i det hele tatt. Sier at det passer med storesøster, etternavn osv.

Jeg vet jo at det er godt ment og at hun bare er engasjert, men har så lyst å bare be henne klappe igjen. (Og ikke minst så har jeg lyst til å finne et navn som hun ikke liker.)

Nå hadde hun spurt datteren vår hva lillebror skulle hete, og hun hadde sagt et av de navnene vi vurderer. Og tilbakemeldingen var at det var fint. Som om vi trenger hennes godkjenning....?

Uff, blir bare så oppgitt!!!
 
Føler med deg.

Bestemoren til exmannen min tok ikke vel imot navnet Loke :p Vi fikk den regla om at "Lauke" (som hun sa det) var verstingen i norrøn mytologi og en drapsmann og vi kunne ikke finne på å kalle sønnen vår for det. Vårt svar: "Så fint at han skal hete LOKE da" :p
 
Føler med deg.

Bestemoren til exmannen min tok ikke vel imot navnet Loke :p Vi fikk den regla om at "Lauke" (som hun sa det) var verstingen i norrøn mytologi og en drapsmann og vi kunne ikke finne på å kalle sønnen vår for det. Vårt svar: "Så fint at han skal hete LOKE da" :p
Oi, så kult navn. Ble det Loke?! Vi funderer på Odin :)
 
Har opplevd det samme.
En ting er hvis man spør «hva syns DU» men når navn er bestemt og man stolt skal fortelle syns jeg det er tankeløst å si at det ikke var et fint navn.
Da får man enten formulere seg på en høflig måte eller enda bedre bare la være å si noe.
 
Mange som har meninger her også, men det (unnskyld språket) driter eg i [emoji4]
 
Vi kommer ikke til å si navn før baby er født :)

Merka hvordan folk reagerte for noen år tilbake, da de fikk vite at noen i slekta skulle kalle babyen scarlett. Mine nærmeste vet jeg at ikke hadde sagt noe uansett, men er noe med mystikken også:)
 
Er litt samme erfaring vi har hatt og. Vi hadde egentlig bestemt oss for navn men jeg ble møtt med så sterke reaksjoner fra de fleste at jeg fikk kalde føtter. Jeg og mannen hadde jo allerede diskutert oss grønn. Så endte om med at vi gikk tilbake til det navnet vi likte best først. Er fornøyd nå, men er klart vi ble påvirket av familie som hele tiden mente noe.
 
Er sånn også veldig i min familie. Slitsomt, har fått beskjer at det navnet kan du ikke bruke, eller det likte jeg så da må du velge det. Vi sa navn med nr 1. Men lærte av feilen og holdt nr 2 hemmelig til etter hun var født. Men nr 3 i magen så har vi ikke bestemt navn enda, men får masse innspill jeg ikke er intresert i...
 
Min familie er motsatt. Når de spør hva jeg tenker, så sier jeg det, og så holder de meningene for seg selv [emoji23] Og det er for så vidt akkurat det jeg mener venner og familie skal gjøre.

De som ber om å få vite hva du tenker, trenger ikke å prøve å presse sine meninger på deg. I alle fall kan de holde seg til positive kommentarer. Som at "jeg likte godt det og det navnet", uten å si "det var et stygt navn". Faktisk så er jeg sjokkert over at noen får seg til å si det! Når de spør hvilke navn DU vurderer, er det jo selvsagt at du liker navnene du har på lista og at du reellt vurderer å kalle barnet for det.
 
Back
Topp